De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland” Frans Thissen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland” Frans Thissen."— Transcript van de presentatie:

1 Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland” Frans Thissen

2 Opzet Resultaten van het leeronderzoek in april 2009 De oudere bestaat niet: groeiende verscheidenheid  De dubbele betekenis van leeftijd  Kwetsbaarheid  Verschillen binnen Oostelijk Gelderland Ontwikkelingen: verandering van binnenuit is belangrijker dan men denkt  Vergrijzing en Ontgroening in een nieuwe fase  Maatschappelijke ontwikkelingen en daarna Oudere bewoner beschouwt zich als zelfredzaam en voelt zich hier thuis  Zelfredzaamheid: wonen en zorg  Thuis voelen: welzijn (erbij horen en aansluiting bij de identiteit van de streek) Vervolg van het onderzoek :  De relatie tussen zelfredzaamheid en thuis voelen  Achtergronden van zelfredzaamheid en thuis voelen

3 Verzamelde gegevens 463 ingevulde vragenlijsten (515 in 1995) 25 opgenomen interviews met bewoners (23 in 1995) 13 opgenomen interviews met groepen dorpsbewoners

4 Onderzoeksgebied

5 Leeftijd: twee betekenissen Ouder worden:  Afscheid van betaald werk en afname zorg voor thuiswonende kinderen  Verlies van partner  Afname van gezondheid Verschil in leefgeschiedenis:  Opleidingsniveau  Technologische ontwikkeling  Emancipatie

6 Leeftijd: ouder worden

7 Leeftijd: verschillen in leefgeschiedenis Belangrijke verschillen:  Opleidingsniveau  Technologische ontwikkelingen (gebruik internet en )  Emancipatie Voorboden van komende maatschappelijke ontwikkelingen

8 Kwetsbaarheid Individu: balans tussen draaglast en draagkracht  Gezondheid, onafhankelijkheid Huishouden: draagkracht van partner, gezinsleden en hulpbronnen  Partner, huisgenoot  Inkomen en welstand (woning, auto) Woonomgeving: eisen die omgeving stelt en de steun die omgeving geeft:  Stelt eisen (kwaliteit van woning en woonomgeving, voorzieningen, afstanden, veiligheid)  Levert ondersteuning (informele hulp)

9 Kwetsbaarheid (individu en huishouden)

10 Kwetsbaarheid in onderzoeksgebied

11 Kwetsbaarheid in Oost Gelre

12 Verscheidenheid naar woongeschiedenis per gemeente

13 Vergrijzing: vergrijzing en ontgroening Bron: B. Poelman, CBS

14 Maatschappelijke ontwikkelingen Trends :  Aandeel dorpsautochtonen neemt af, aandeel pensioenmigranten neemt niet toe  Sociale netwerken veranderen  (Auto) mobiliteit is sterk toegenomen  Opleidingsniveau is gestegen  Afhankelijkheid van huishouden is afgenomen  etc. Te verwachten trends:  Opleidingsniveau neemt verder toe  Technologische ontwikkelingen blijven van belang  Emancipatie en Relatievorming

15 Sociale (steun) netwerken

16 Zelfredzaamheid en Thuis voelen

17 Zelfredzaamheid: wonen en zorg Overgrote deel beschouwt zich als zelfredzaam Van belang zijn: gezondheid, onafhankelijkheid in huishoudelijke taken en persoonlijke verzorging, mobiliteit 1. Oordeel over wonen en zorg:  Oordeel over (geschiktheid) woning en woonomgeving  Oordeel over de zorg die men ontvangt 2. Eigen bijdrage aan het passend zijn van wonen en zorg

18 Thuis voelen: welzijn Vrijwel alle oudere bewoners voelen zich thuis in hun dorp Van belang zijn: sociale relaties (mentaliteit, gemoedelijkheid, saamhorigheid, sociale contacten en activiteiten). In mindere mate woning en woonomgeving 1. Oordeel thuis voelen:  Eenzaamheid  Gehechtheid aan de plek waar men woont  Aansluiting leefstijl bij de Achterhoekse identiteit 2. Eigen bijdrage aan het thuis voelen

19 Identiteit van de Achterhoek

20 Zelfredzaamheid& Thuis voelen 1. Zelfredzaamheid → Thuis voelen 2. Thuis voelen → Zelfredzaamheid 3. Zelfredzaamheid ↔ Thuis voelen

21 Achtergronden van zelfredzaamheid en thuis voelen

22 Vragen en opmerkingen ? Frans Thissen Zillah Kaptein Rosa Staarink


Download ppt "Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland” Frans Thissen."

Verwante presentaties


Ads door Google