De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte Ikram Meskal Lic. Klinisch Psychologe CEMA Antwerpen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte Ikram Meskal Lic. Klinisch Psychologe CEMA Antwerpen."— Transcript van de presentatie:

1 Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte Ikram Meskal Lic. Klinisch Psychologe CEMA Antwerpen

2 Literatuur Hoger risico op ontwikkelen van psychische problemen + leerproblemen (Simons et al., 2006)  Ontwikkeling protocol psychiatrisch en psychologisch onderzoek

3 Doelstellingen protocol Opvolgen van ontwikkeling Vroegtijdig opsporen van problemen Beeld schetsen van functioneren op cognitief, neuropsychologisch en emotioneel gebied

4 Resultaat protocol Adviezen m.b.t. school: verwijzing BO, verandering type onderwijs Zoeken naar geschikte opvang en voorzieningen Opstarten van behandelplan:  Speltherapie  Gesprekstherapie  Groepstherapie  Psycho-educatie  Medicatie

5 Verloop protocol Ouders en kind worden op vaste tijdstippen uitgenodigd voor psychiatrisch en (neuro)psychologisch onderzoek  1 j., 2 ½ j., 5 j., 8 j., 11 j. en 16 j. Ook op vraag van ouders n.a.v. problemen thuis en/of op school

6 1 jaar Ouders  Ontwikkelingsanamnese  Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS) (0-18)  Gedragsvragenlijst voor kinderen (CBCL) (1 ½ -5) Kribbe, andere verzorgers, …  Gedragsvragenlijst voor kinderen (TRF) (1 ½ -5) Kind  Bayley Scales of Infant Development-II (BSID-II 2-42)

7 Ontwikkelingsanamnese

8 Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS) Domeinen:  Communicatie  Dagelijkse vaardigheden  Socialisatie  Motoriek

9 Gedragsvragenlijst voor kinderen (1½-5)

10 Bayley Scales of Infant Development-II (BSID-II 1-42)

11 2 ½ jaar Ouders  Ontwikkelingsanamnese  Indien niet te testen:  Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS) (0-18)  Gedragsvragenlijst voor kinderen (CBCL) (1 ½ -5) Leerkracht, kribbe, verzorger, …  Gedragsvragenlijst voor kinderen (TRF) (1 ½ -5) Kind  Bayley Scales of Infant Development-II (BSID-II 1-42)  Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest (SON-R 2½-7)

12 Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest (SON-R)

13 5 jaar Ouders  Ontwikkelingsanamnese  Schedule for Affective Disorders for School- AgeChildren (K-SADS)  Indien niet te testen:  Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS)  Gedragsvragenlijst voor kinderen (CBCL) (1 ½ -5) Leerkracht  Gedragsvragenlijst voor kinderen (TRF) (1 ½ -5)  Schoolvragenlijst Kind  Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-R 4-7½)  Indien geen taal  Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest (SON-R 2½-7)

14 Schoolvragenlijst

15 Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-R)

16 8 jaar Ouders  Ontwikkelingsanamnese  Schedule for Affective Disorders for School-AgeChildren (K-SADS)  Indien niet te testen:  Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS)  Gedragsvragenlijst voor kinderen (CBCL) (6-18)  Vragenlijst rond impact ziekte: Child Health Questionnaire (CHQ) (in ontwikkeling) Leerkracht  Gedragsvragenlijst voor kinderen (TRF) (6-18)  Schoolvragenlijst

17 Kind  Interview:  Schedule for Affective Disorders for School-AgeChildren (K-SADS)  Intelligentie-onderzoek:  Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III 6-16)  Indien geen taal:  Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest (SON-R 5½-17)  Neuropsychologisch onderzoek:  Bourdon-Vos Test (6-16)  Test of Everyday Attention for Children (TEA-ch) (6-16)  15 Woordentest van Kalverboer (6-12)  Complexe Figuur van Rey (CFR) (6-14)  Tower of London (TOL) (7-80)  Wisconsin Card Sorting Test (WCST) (6½-89)  Belevingsonderzoek (i.e., vragenlijsten, projectieve testen):  Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK) (8-12)  Vragenlijsten rond impact ziekte: Child Health Questionnaire (CHQ) (in ontwikkeling)  Ook nog andere testen en vragenlijsten op indicatie: Zinaanvultest (ZAT), Children’s Apperception Test (CAT), Vier Affecten, Familie-Relatie-Test (FRT),…

18 Test of Everyday Attention for Children (TEA-ch)

19 15 Woordentest van Kalverboer

20 Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC)

21 Bourdon-Vos Test

22 Complexe Figuur van Rey (CFR)

23 Tower of London (TOL)

24 Wisconsin Card Sorting Test (WCST)

25 Competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK)

26 Child Health Questionnaire (CHQ) Vragen over gezondheid en welzijn van het kind  Algemene gezondheid  Lichamelijke activiteiten van het kind  Dagelijkse bezigheden van het kind  Pijn  Gedrag  …  Zelfwaardering

27 11 jaar Ouders  Ontwikkelingsanamnese  Schedule for Affective Disorders for School-AgeChildren (K-SADS)  Indien niet te testen:  Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS)  Child Behavior Checklist (CBCL) (6-18)  Vragenlijst rond impact ziekte: Child Health Questionnaire (CHQ) (in ontwikkeling) Leerkracht  Teacher ’ s Report Form (TRF) (6-18)  Schoolvragenlijst

28 Kind  Interview:  Schedule for Affective Disorders for School-AgeChildren (K-SADS)  Intelligentie-onderzoek:  Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III 6-16)  Indien geen taal:  Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest (SON-R 5½-17)  Neuropsychologisch onderzoek:  Bourdon-Vos Test (6-16)  Test of Everyday Attention for Children (TEA-ch) (6-16)  15 Woordentest van Rey (12+)  Complexe Figuur van Rey (CFR) (6-14)  Tower of London (TOL) (7-80)  Wisconsin Card Sorting Test (WCST) (6½-89)  Belevingsonderzoek (i.e., vragenlijsten, projectieve testen):  Youth Self Report (YSR) (11-18)  Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK) (8-12)  Vragenlijst rond impact ziekte: Child Health Questionnaire (in ontwikkeling)  Ook nog andere testen en vragenlijsten op indicatie

29 Youth Self Report (YSR)

30 16 jaar Ouders  Ontwikkelingsanamnese  Schedule for Affective Disorders for School-AgeChildren (K-SADS)  Indien niet te testen:  Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS)  Child Behavior Checklist (CBCL) (6-18)  Vragenlijst rond impact ziekte: Child Health Questionnaire (CHQ) (in ontwikkeling) Leerkracht  Teacher ’ s Report Form (TRF) (6-18)  Schoolvragenlijst

31 Kind  Interview:  Schedule for Affective Disorders for School-AgeChildren (K-SADS)  Intelligentie-onderzoek:  Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III 6-16)  Indien geen taal:  Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest (SON-R 5½-17)  Neuropsychologisch onderzoek:  Bourdon-Vos Test (6-16)  Test of Everyday Attention for Children (TEA-ch) (6-16)  15 Woordentest van Rey (12+)  Complexe Figuur van Rey (CFR) (6-14)  Tower of London (TOL) (7-80)  Wisconsin Card Sorting Test (WCST) (6½-89)  Belevingsonderzoek (i.e., vragenlijsten, projectieve testen):  Youth Self Report (YSR) (11-18)  Competentiebelevingsschaal voor adolescenten (CBSA) (12+)  Vragenlijst rond impact ziekte: Child Health Questionnaire (in ontwikkeling)  Ook nog andere testen en vragenlijsten op indicatie

32 15 Woordentest van Rey

33 Competentievragenlijst voor adolescenten


Download ppt "Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte Ikram Meskal Lic. Klinisch Psychologe CEMA Antwerpen."

Verwante presentaties


Ads door Google