De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DIAGNOSTIEK EN ONTWIKKELING VAN EMOTIONELE VAARDIGHEDEN BIJ KINDEREN MET AUTISME.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DIAGNOSTIEK EN ONTWIKKELING VAN EMOTIONELE VAARDIGHEDEN BIJ KINDEREN MET AUTISME."— Transcript van de presentatie:

1 DIAGNOSTIEK EN ONTWIKKELING VAN EMOTIONELE VAARDIGHEDEN BIJ KINDEREN MET AUTISME

2 INHOUD Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen Reageren op emoties Instrumenten Van onderzoek naar praktijk

3 BESCHRIJVING ARTIKEL Doel: -> Wetenschappelijke informatie omschrijving van DSM Om: -> Wetenschappelijk onderzoek praktijk onderzoek -----> VERBETEREN!

4 EMOTIES UITEN Grote invloed bij sociale interacties Zorgt voor terugkoppeling LF-ASS: Minder spontane uiting en gebruik van emoties Nut emoties uiten niet begrijpen HF-ASS: Geen/minder afwijking op vlak van emoties uiten

5 EMOTIES WAARNEMEN Voorkeur voor menselijke gezichten (Niet-ASS-Baby) Gestage groei vanaf peutertijd (Niet-ASS) LF-ASS: Moeilijkheden om gezichten te herkennen tot 9 e -12 e levensjaar ---> details vallen het meest op Problemen met emoties herkennen tot +- 6 e levensjaar Informatie opvangen oogomgeving 10 e – 15 e levensjaar

6 HF-ASS: Niet-sociale stimuli beter onthouden dan gezichten  Details Nemen onderdelen van gezicht anders waar Weinig/geen verschil bij waarnemen basale emoties (boosheid, angst, blijdschap,….) Minder beïnvloeding van emoties door derden Problemen met waarnemen complexe emoties ( jaloezie, trots…)

7 REAGEREN OP EMOTIES 1 uur na geboorte -> expressie imitatie Gedrag aanpassen aan emoties van anderen LF-ASS: Minder goede timing en coördinatie van emoties Geen verschil in lichamelijke reacties op emoties Reageren minder op staren of verdriet van anderen

8 HF-ASS: Vanaf 6 e levensjaar -> instaat emoties te benoemen Reageren normaal op emoties Begrijpen emoties van anderen Hulpvaardige reacties op leed van ander -> indien aangemoedigd Verminderde reactie op emoties van anderen bij adolescentie

9 INSTRUMENTEN ADOS = Autism Diagnostic Observation Schedule ANT = Amsterdamse Neuropsychologische Test ACES = Assessment of Children’s Emotion Scales CCC = Children’s Communication Checklist CHAT = Checklist for Autism in Toddlers LEAS = Levels Of Emotional Awareness Scale For Children NPV-J = Subschaal Sociale Inadequatie van de Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst R(ADI-R) = Autism Diagnostic Interview VABS = Vineland Adaptive Behavior Scales VISEON = Volginstrument Sociaal Emotionele Ontwikkeling VISK = Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag van kinderen YSR = Youth Self Report

10 VAN ONDERZOEK -> PRAKTIJK Wat moet er veranderen?: 1.Onderscheid maken tussen beperkt- en normaal intelligente kinderen met ASS. 2.Homogeniteit verbeteren door ernst van symptomen te meten ( directe - & observatie door derden ) 3.Kinderen onderdelen in sociale subtypen (Wing en Gould)

11 DANK U VOOR DE AANDACHT !


Download ppt "DIAGNOSTIEK EN ONTWIKKELING VAN EMOTIONELE VAARDIGHEDEN BIJ KINDEREN MET AUTISME."

Verwante presentaties


Ads door Google