De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vitaliteit in de kinderopvang

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vitaliteit in de kinderopvang"— Transcript van de presentatie:

1 Vitaliteit in de kinderopvang
door Eugenie Suer Naarden, 18 maart 2008

2 Doel Vitaliteitsproject
Project uitgevoerd door KinderVilla m.b.v. subsidie van Europees Sociaal Fonds Project doel: verbeteren vitaliteit mede-opvoeder en hierdoor de kwaliteit van de kinderopvang Dit doel bereiken: mo-ers leren stress te herkennen, de gevolgen van stress en hoe haal je stress weg Subsidie vitaliteitsproject loopt van januari 2007 t/m juni 2008

3 Criteria Vitaliteits-project
Alle medewerkers en kinderen doen mee. Van directie tot stagiaire van baby tot bso. Moet roostertechnisch haalbaar zijn Opvang bieden waarbij de stressmomenten teruggebracht worden. Het programma moet binnen de structuur van de dag passen Vitaliteit dient bij te dragen aan de competenties van de kinderen (veiligheid, persoonlijke groei, sociaal, normen en waarden)

4 METEN = WETEN Subjectieve meting (vragenlijst) Objectieve meting (fysiek) Begin en einde project

5 Wanneer ben je vitaal? Mede-opvoeders Wetenschap 3 nivo’s
Energie, vrolijk, fit/conditie/gezond eten, ontspanning Wetenschap 3 nivo’s Doen, voelen, denken

6 Als je vitaal bent heb je weinig stress STRESS =
Stress heeft direct invloed op hoe je je voelt aan het einde van de dag, je gezondheid en relaties (kinderen, collega’s) Stress beïnvloed je denken, het adequaat reageren, je prestatievermogen Stress is niet de omstandigheden maar je mentale en emotionele reactie hierop. Dit bepaal je zelf.

7 Gevolgen van stress Hormonale invloed op je lijf DHEA Cortisol
Positieve emotie Negatieve emotie -tevreden -frustratie -succes -woede -liefde -zorgen -lol -angst -geborgenheid -verdriet

8 Cortisol Versnelt verouderen Negatief effect op geheugen en leren
Verdunt botten Vermindert immune functie, eerder ziek Verslechterd lever functie, verhoogd cholesterol 10 % van de mo voelt zich opgebrand (CBS) 80% van alle ziekten heeft een relatie met stress (bron: american stress institute)

9 Wat hebben we gedaan? Doen;
oefeningen met kinderen op de groep, oefeningen individueel Gevoel; gevoelsvenster Denken; positief Pedagogische doelen; integreren in denken en doen

10 Lichamelijke oefeningen
Heartmath Ademhalingsoefeningen om stress direct terug te dringen voor andere activiteiten Lichamelijke oefeningen Directie, lg, mo-ers, kinderen

11 Heartmath Een unieke manier om stress in korte tijd te reduceren, ademhalingstechniek overal toepasbaar Wat doet het: Reductie stress symptomen Bloeddruk veranderingen Helderheid, communicatie, balans verbetering Verlaging stess op het werk “als ik de wegstress gedaan heb, merk ik dat de kinderen rustiger werden”

12 Hoe werkt heartmath? Personeel en kinderen Ademhalingsoefeningen
Wetenschappelijk bewezen Voorbeeld meten is weten NU DOEN

13 Lichamelijke oefeningen
Leidinggevende (iedere dag) Alles kruist, vanuit je stoel, wapperen Mede-opvoeders/kinderen Samen (hoofd, hart, buik, voeten) Waterval Samen stampen Chillen

14 Het emotielandschap Positieve emoties Negatieve emoties Cortisol DHEA
Hoge activiteit/Opwinding boosheid, angst, zorgen, frustratie passie, blijheid, vreugde, “flow” liefde, zorg, vriendelijkheid, aandacht, enthousiasme veroordelen, paniek, misère, Positieve emoties Negatieve emoties Cortisol DHEA wanhoop, depressie, compassie, tolerantie, acceptatie, vergeving verlamd, prikkelbaar, verdriet, schuldgevoel, overgevoelig, machteloos tevredenheid, dankbaarheid, waardering, overzicht, ontspannen, genieten Lage activiteit

15 Communicatie vormen teamvergaderingen Functioneringsgesprekken Studiedagen Randvoorwaarden Pep-plan Voeding Beweging Werkplek Activiteiten tijdsmanagement

16 Hoe word je nu vitaal? Positief denken, positieve emoties
Drink genoeg water Sla zoete traktaties over Koffie en suiker maakt je hyper, bewustzijn Blijf in beweging (oefeningen) Denk aan jezelf Ademhalingsoefeningen (heartmath) ALLES IEDERE DAG!! STRUCTUUR!!

17 Resultaten/uitkomsten
Objectieve meting Subjectieve meting CONCLUSIE: Weerstand Emotionele veiligheid Rol directie/lg Prive/werk VITALE MEDEOPVOEDERS BEINVLOEDEN DIRECT DE KWALITEIT IN DE KINDEROPVANG

18 Vragen?


Download ppt "Vitaliteit in de kinderopvang"

Verwante presentaties


Ads door Google