De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Multiple Complex Developmental Disorder •Herkenning •Vignetten •Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Multiple Complex Developmental Disorder •Herkenning •Vignetten •Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Multiple Complex Developmental Disorder •Herkenning •Vignetten •Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam

2 Fenomenologie •Ernstige sociaal emotionele stoornissen al in peuter/kleutertijd •Overlap met autisme maar….. •Beter in contact •Ook overlap met angststoornissen, maar meer bizar •Agressiever dan autisten •Meer denkstoornissen •Vaak stressvolle opvoedingssituaties

3 Kernsymptomen •Stoornissen in de regulatie van affecten, angst…..paniek/ boosheid……woede, labiele en wisselende emotieregulatie •Stoornissen in de gevoeligheid voor sociale signalen en sociaal gedrag •Stoornissen in het denken, vage grens fantasie/realiteit, bizarre fantasieën, associatief onnavolgbaar denken/vertellen

4 ASS versus McDD •ASS kind meer contactproblemen •ASS kind eigenlijk consequenter en meer rigide •McDD kind veel onvoorspelbaarder •McDD kind veel wisselender beeld in je onderzoekskamer •McDD overlap met Active but odd •McDD kind 1 op 1 beter, groep moeilijk •ASS te weinig, McDD te veel fantasie

5 McDD in de praktijk •Sinds de promotie van v.d. Gaag (1993) langzaam aan herkend maar moeilijk omdat: •Geen officiële plek in DSM- IV; 3 tot 5 items van PDD-NOS maar geen plek voor de stemmingswisselingen en bizarre denken •Tot voor kort geen voorlichtingsmateriaal, geen toegankelijke literatuur voor patiënten •Geen specifiek behandelaanbod

6 McDD in de praktijk Inmiddels de volgende veranderingen: •Duidelijker classificatieregels Buitelaar/v.d. Gaag 1998 (Diagnostic rules for children with PDD- NOS and Multiple Complex Developmental Disorder, Journal of Child Psychology and Psychiatry) •Psychoeducatieartikelen Balans v.a. 2001

7 Vignet Katja 11 jaar Klachten: •impulsdoorbraken met schoppen/ krabben en schreeuwen •Beelden van spoken/niet bestaande figuren •Achtervolgingsangsten •Soms weglopen en zwerven •Dysharmonisch IQ (boven gemiddeld0 •dyslexie

8 Vignet Vincent 9 jaar •Impulsdoorbaken met slaan en schelden •Fascinatie voor vuur •Stemmetjes van enge mannetjes •Veel ruzie leeftijdsgenoten •IQ (laag)gemiddeld, tempo traag •Druk en associatief

9 Behandeling •Psychoeducatie over stoornis (kind/ouders) •Ouderbegeleiding – lage expressed emotion/ veel struktuur en voorspelbaarheid/ één ding tegelijk •Emotieregulatievaardigheden i.v.m. controle over woede en angst (kind) •Cognitieve technieken i.v.m. denkproblemen (kind) •Indien nodig medicatie •Uitleg en advies aan school

10 Behandel programma De Bascule AMC Kinderen van 8-12 individueel/duosessies •Simultaan oudergroep: –10 sessies eerst wekelijks daarna twee wekelijks –Pilot-study with 10 patients •Systematische evaluatie van behandeling

11 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

12 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

13 Hier hoort dia nr. 13: 3 op een rij - Sessie 1 verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)

14 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

15 Hier hoort dia nr. 15: Voorbeeld 3 x G op een rij verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)

16 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

17 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

18 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

19 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

20 Onderdelen behandeling •Psychoeducatie over de stoornis •Emotie herkenning, differentiatie, registratie •Oefenen met ABC/GGG schema’s •Oefenen met zelfcontrole •Ontspanningsoefeningen •Probleemoplossen •Oefenen met exposure •Oefenen met zelf-instructie •Oefenen met oorzaak-gevolg denken •Oefenen met concentratie taken

21 Pilot study : eerste ervaringen •10 kinderen •Boosheid wordt herkend (Messy) •Angst wordt moeilijker herkend, wel bizarre gedachten en piekeren (Scas-nl): •Denkproblemen : zwakke selective aandacht (Bourdon-Vos) zwakke centrale coherentie (SIT) zwakke plot score (RAKIT)


Download ppt "Multiple Complex Developmental Disorder •Herkenning •Vignetten •Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google