De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009"— Transcript van de presentatie:

1 Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Fontys-OSO: Bertine de Vroedt

2 Autisme Kenmerken, Diagnostiek en oog voor Talent
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009 Autisme Kenmerken, Diagnostiek en oog voor Talent Annelies Akker en Annemarie Jonker Fontys-OSO: Bertine de Vroedt

3 Uiterlijk waarneembaar gedrag Diagnostische criteria
Ijsbergtheorie Uiterlijk waarneembaar gedrag Diagnostische criteria Triade van L. Wing Sensoriële ‘ongewoonheden’ Onderliggende oorzaken Medisch Biologisch Neurologisch Anders ‘brein’ De ijsberg van McLelland (80-er jaren)

4 Opbouw Wat is Autisme? Kenmerken Verklaringsmodellen
Vormen van autisme Talenten

5 Wat is autisme? Autisme is een aangeboren stoornis in de hersenen. Hierdoor kunnen mensen met autisme informatie niet goed verwerken en hebben zij….

6 En hebben zij…. Problemen in de communicatie Moeite met contact
Moeite om zich in de situatie van anderen in te leven Moeite met veranderingen

7 Omgaan met mensen met autisme
Mensen met autisme hebben moeite met communicatie…. Problemen in het contact maken: - wederkerigheid - delen van gevoelens - oogcontact - communicatie bij spanning - doorpraten over een bepaald onderwerp

8 Omgaan met mensen met autisme
Mensen met autisme hebben moeite met communicatie…. Spreken - doorpraten, spreekdrang - intonatie

9 Omgaan met mensen met autisme
Mensen met autisme hebben moeite met communicatie… Andere communicatie problemen: - taal letterlijk nemen - hoofd- en bijzaken scheiden - van de hak op de tak - vertraagde informatieverwerking

10 Omgaan met mensen met autisme
U kunt mensen met autisme in de communicatie helpen door….. - de toepassing van de 10 seconden regel - te checken of de boodschap is overgekomen - concreet en expliciet te zijn: wat, hoe, waar, wanneer en wie? - kort en duidelijk zijn.

11 Omgaan met mensen met autisme
U kunt mensen met autisme in de communicatie helpen door… - onderwerpen een voor een te behandelen - richtinggevend te zijn - te laten zien wat er gaat gebeuren, gebruik plaatjes, voorwerpen, zet bespreekpunten op papier - afleidende/ overbodige prikkels weg te laten.

12 Omgaan met mensen met autisme
U kunt mensen met autisme helpen door: - afspraken op te schrijven - aan te geven bij het maken van een afspraak dat er een wachttijd kan zijn - geen spreekwoorden te gebruiken - aan te geven wanneer iets “grappig” is bedoeld - U bewust te zijn van mogelijke gevoeligheid voor aanraken

13 Autisme: talenten Uitstekend geheugen voor visuele informatie
Goede detailwaarneming Eerlijk Minder gestuurd door sociale wenselijkheid “Autistische talenten” uitvergroot in mensen als Bill Gates en Albert Einstein.

14 Autisme: talenten Analytische vaardigheden Doorzettingsvermogen
Grote mate van verantwoordelijkheid Sterke motivatie Harde werkers, maken taken af Perfectionistisch Planmatige handelaars Etc!!!

15 Deel 2 Autisme een Spectrum

16 Het Spectrum (Kern) Autisme PDD-NOS Asperger Syndroom MCDD
Stoornis van Rett Desintegratie stoornis Bron :

17 (kern) Autisme De meeste kenmerken van de kern- autistische stoornis zijn bij de andere stoornissen aanwezig, maar hebben ook weer eigen kenmerken en achtergronden (andere genen in het spel).

18 PDD-NOS PERVASIVE DEVELOPMENTAL DISORDER-NOT OTHERWISE SPECIFIED (PDD-NOS) Pervasieve Ontwikkelings Stoornis

19 Aspergersyndroom Voornamelijk bij personen met een normale intelligentie. Verbaal sterk

20 MCDD Multiple-complex Developmental-Disorder.
Meervoudig Complex Ontwikkelings Stoornis Specifiek: angst

21 Syndroom van Rett Afname van verworven vaardigheden
Verstandelijke beperking

22 Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd
Afname van verworven vaardigheden Verstandelijke beperking

23 Centrale Coherentie (CC) = verbanden leggen
Kenmerkend: Het vermogen om diverse informatie samen te brengen en te integreren, met als bedoeling betekenis te geven aan je ervaringen

24 Centrale Coherentie Oog voor detail Tekort aan samenhangend denken
Bijv. puzzelstukje

25 Theory of Mind (ToM) = inlevingsvermogen
Kenmerkend: De bekwaamheid om gedachten, wensen, intenties enz. toe te schrijven aan zichzelf en andere mensen en op basis daarvan gedrag te kunnen verklaren en voorspellen.

26 Theory of Mind Missen van sociale informatie.
Gedachten en informatie van andere mensen is anders dan die van henzelf

27 Executieve Functies (EF)
Kenmerkend: De bekwaamheid om de eigen focus van aandacht zelf te controleren, waaronder probleemoplossend denken, planning en organisatie, impulsbeheersing,

28 Executieve functies Moeite met planning en organisatie
Moeite met controleren van impulsen Weerstand tegen verandering en “herhaalgedrag”

29 Met het oog op het hier en nu en de toekomst
Heb oog voor de andere belevingswereld van mensen met een autisme spectrum stoornis Wees duidelijk in wat je zegt en doet Pas de omgeving voor de persoon met autisme zo aan dat er rust veiligheid en overzicht ontstaat Heb geduld Verruim je blikveld en kijk naar de mogelijkheden en talenten van mensen met autisme.

30 Dank u voor uw aandacht


Download ppt "Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009"

Verwante presentaties


Ads door Google