De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen. Charlotte Dubrunfaut 1 e Bachelor Toegepaste Psychologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen. Charlotte Dubrunfaut 1 e Bachelor Toegepaste Psychologie."— Transcript van de presentatie:

1 Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen. Charlotte Dubrunfaut 1 e Bachelor Toegepaste Psychologie A Klasgroep SoVa: AB Project: ASS

2  Titel: aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen  k2/fulltext.pdf k2/fulltext.pdf  Boek  2008, Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme, pagina’s Vindplaats artikel Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa2

3 Didden Roland  Wetenschappelijk medewerker, orthopedagoog, onderzoeker, psycholoog en onderwijzer/ professor  1 juli 2009: benoemd tot bijzonder hoogleraar Intellectual disabilities, learning and behaviour (IDLB ) aan de Radboud Universiteit.  Onderzoek naar de relatie tussen leren en gedrags- en psychische stoornissen bij (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking en zwakbegaafdheid Palmen, A., & Didden, R. ( auteurs) Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa3

4  Veel aandacht besteed aan de verbetering van adaptieve vaardigheden  Alledaagse en praktische vaardigheden die een rol spelen bij het onafhankelijk en zelfstandig functioneren in de maatschappij  De mogelijkheden en beperkingen op het gebied van adaptieve vaardigheden spelen een belangrijke rol bij selecteren van  Passende woonvormen  Arbeidssituaties voor adolescenten en (jong)volwassenen met ASS.  Vrijetijdsvoorzieningen  In het kader van het bieden van begeleiding op maat zijn gegevens over het adaptief functioneren eveneens belangrijk. Inleiding op het artikel Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa4

5  VABS ( Vineland Adaptive Behavior Scales )  4 domeinen  Communicatieve vaardigheden  Sociale vaardigheden  Zelfredzaamheid vaardigheden  Motorische vaardigheden  Mensen met ASS  Meer variatie in vaardigheden binnen een domein  Afwijkingen op domein van socialisatie  Hoge scores op domein zelfredzaamheid Meetinstrumenten: het meten van adaptieve vaardigheden Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa5

6  Vineland-Z  Nederlandse versie van VABS  Genormeerd voor kinderen en jeugdigen met verstandelijke beperkingen Meetinstrumenten: het meten van adaptieve vaardigheden Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa6

7  INVRA- wonen (Inventarisatie van redzaamheid aspecten)  SRZ-P (Sociale redzaamheid voor Zwakzinningen)  Meten van adaptief gedrag  Minder volledig en gevarieerd beeld dan de VABS Meetinstrumenten: het meten van adaptieve vaardigheden Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa7

8  Minder afhankelijk zijn  Gebruik maken van  Taakanalyses  verbale instructie,  mondeling, visuele hulpmiddelen  bekrachtiging  Verbeteren van  Sociale vaardigheden  Schoolse vaardigheden  Zelfredzaamheidsvaardigheden Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa8 Aanleren van adaptieve vaardigheden.

9 Charlotte Dubrunfaut 1 e Bachelor Toegepaste Psychologie A Klasgroep SoVa: AB Project: ASS


Download ppt "Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen. Charlotte Dubrunfaut 1 e Bachelor Toegepaste Psychologie."

Verwante presentaties


Ads door Google