De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in Mytyl- en Tyltylonderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in Mytyl- en Tyltylonderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in Mytyl- en Tyltylonderwijs

2 Inhoud onderzoek naar gedragsproblematiek in de Myltyl- en Tyltylscholen => aanleiding: steeds meer gedragsproblemen en emotionele problemen ontdekt bij de leerlingen Kinderen met chronisch ziekten en handicaps lopen 2 keer zoveel risico op een slechte psycosociale aanpak als normalen kinder en

3 Inhoud ¼ heeft sociale emotionele problemen Kinderen met een handicap ◦ Beoordelen zich slechter op intellectuele en sociale vaardigheden ◦ Worden moeilijker gevonden door hun ouders Psychosociale problemen vooral groot bij kinderen met chronische lichamelijke aandoening

4 Methode =>proefpersonen Alle ouders, verzorgers en leerkrachten van leerlingen tussen 4 en 18 jaar 5 subgroepen door medische diagnose:  Cerebrale parese  Spina bifida  Spierziekten  Algemene coördinatiestoornis  Andere medische diagnoses

5 Methode=>meetinstrumenten meest recente versie van de Child Behavior Checklist (cbcl) en de leerkrachtenversie van de cbcl, de Teacher's Report Form (trf)  gestandaardiseerde, (inter)nationaal veelgebruikte instrumenten om probleemgedrag van kinderen te beschrijven De verkregen gegevens werden gerelateerd aan het al of niet aanwezig zijn van een verstandelijke handicap, aan de medische diagnose, en socioculturele factoren (sociaal-economische klasse en culturele achtergrond)

6 Methode=>procedure Lijst werd aan ouders toegestuurd Niet-Nederlandstalige ouders => vertaalde versie 1/3 werd mondeling afgenomen (ev. Met tolk) Mentoren van kinderen uit gezinsvervangend tehuis werden ook ondervraagd

7 Methode=>statistische analyse De gegevens werden verwerkt met het gecombineerde computerscoringsprogramma van de cbcl en verwante instrumenten Op basis van de voorlopige Nederlandse normen zijn deviatiescores berekend

8 Resultaten

9 Discussie meer gedragsproblemen en emotionele problemen te vertonen dan leeftijdsgenoten in de normale populatie. Ouders/verzorgers en leerkrachten zien bij 20 tot 25 procent van de kinderen gedragsproblemen en emotionele problemen die in de klinische range vallen. Op grond van deze resultaten kan voorspeld worden dat bij kinderen in dit type speciaal onderwijs een ongeveer twee keer zo groot risico op afwijkend gedrag bestaat als bij leeftijdsgenoten in de normale populatie.

10 Bedankt voor uw aandacht Liesbeth Haghebaert


Download ppt "Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in Mytyl- en Tyltylonderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google