De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding."— Transcript van de presentatie:

1

2 Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding door de omgeving

3 Self-fulfilling prophecy process Interactie in de klas beïnvloed leerling stereotiepen spelen ook een rol voor gedrag leerkracht t.o.v. leerlingen

4 Attributies hebben invloed op de motivatie van leerlingen en op hun toekomstig gedrag (dat van jezelf en dat van anderen). 4 oorzaken voor succes en falen: - competentie - inzet - moeilijkheid - toeval Interne factoren Externe factoren Stabiele instabiele

5 InterneExterne StabieleInstabieleStabieleInstabiele Onbeheers- bare (in)compe- tentie StemmingMoeilijkheid van de taak Geluk/pech BeheersbareAlgemene inzet Inzet op het moment van de taak Vooroordeel van de leerkracht Ongewone hulp van anderen

6 Het gaat om waargenomen factoren (Niet: ECHTE oorzaken) Falen toeschrijven aan stabiele factoren (meestal extern) Successen toeschrijven aan instabiele factoren (meestal intern)

7 Interacties en relaties tussen klasgenoten zijn zeer belangrijk Vragen die we ons stellen: 1.Wat is de invloed van leeftijdsgenoten op kinderen met gedragsproblemen? 2.Zijn inter-ethische contacten te verbeteren door kinderen van = afkomst op dezelfde school te plaatsen? 3.Kan men leerlingen beter samen of alleen laten werken? Contacten tussen leeftijdsgenoten  positieve invloed op prestaties en sociaal functioneren (voorwaarde: ondersteunende en accepterende contacten)

8 MAAR: wanneer desegregatie samengaat met samenwerken in groep, verbeteren de prestaties, …  Samenwerking is belangrijk !  Desegregatie leidt

9 De beloningsstructuur:  Bij samenwerking worden leerlingen sneller beloond Gedrag en de rol van leerkracht:  Leerkracht hoeft niet constant leiding te geven  Adviseurs  kunnen op normale manier met de leerlingen communiceren Gedrag en de rol van de leerling:  Krijgen verantwoordelijkheid  Hebben elk een andere rol (leidend, meewerkend, …)

10 LOUISE MORTIER 1BaTPCa


Download ppt "Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding."

Verwante presentaties


Ads door Google