De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 taak :  Verschillende vaardigheden bijbrengen. Bv : kinderen leren schrijven, lezen, rekenen,…  Bieden mogelijkheid tot sociale interactie. 1) horizontale.

Verwante presentaties


Presentatie over: " taak :  Verschillende vaardigheden bijbrengen. Bv : kinderen leren schrijven, lezen, rekenen,…  Bieden mogelijkheid tot sociale interactie. 1) horizontale."— Transcript van de presentatie:

1

2  taak :  Verschillende vaardigheden bijbrengen. Bv : kinderen leren schrijven, lezen, rekenen,…  Bieden mogelijkheid tot sociale interactie. 1) horizontale interacties ( tussen leeftijdsgenoten) 2) Verticale interacties ( tussen leerlingen en leerkrachten, volwassenen,…)

3  Probleem : SSommige kinderen => moeite met het maken van sociale contacten. worden vaak genegeerd, afgewezen,…  O Oorzaak : KKinderen zoeken leeftijdsgenoten die voldoen aan bepaalde criteria. Voldoen ze niet => moeilijke aaneensluiting bij leeftijdsgenoten.

4  Kinderen met beperking of gedragsstoornis. anders dan klasgenoten. nood aan : * vrienden hebben * opgenomen zijn in subgroep * acceptatie van klasgenoten  Aandachtspunt voor scholen :  Oog hebben voor leerlingen die * genegeerd worden *afgewezen zijn  Helpen in hun sociale positie.

5 VVergelijking tussen regulier en speciaal onderwijs in Duitsland. SSociale positie van jonge kinderen met een beperking in Nederland. SSociale vaardigheden en sociale positie van leerlingen in Noorwegen.

6  Vroeger  Separaat speciaal onderwijs.  kinderen met beperking=> speciale scholen.  Iedere school=> gespecialiseerd in bepaalde beperking.  Sinds jaren 80  Leerlingen met beperking/ leer- en gedragsstoornis => regulier onderwijs. Doel = kinderen met beperking integreren in regulier onderwijs.

7  Methode  Onderzoek van Mand *Leerlingen met gedragsproblemen in gewoon onderwijs integreren. *1 stad => 6 klassen van speciale scholen voor kinderen met leerproblemen *2 andere steden => deelnemen aan regulier onderwijs. * ieder kind schrijft top 3 van klas op van- leuke klasgenoten - minder leuke klasgenoten * Gevolg: Teacher’s report form verkrijgen van beeld van leerlingen met leer-/en gedragsstoornissen

8  Vroeger  Separaat speciaal onderwijs voor leerlingen met beperking.  15 verschillende typen scholen.  Segregatie tussen personen met beperking en personen zonder beperking.  Sedert 2003  Integratie van leerlingen met beperking in regulier onderwijs.

9  Methode  406 leerlingen 20 leerlingen met beperking  In regulier onderwijs  jonge kleuters  ingedeeld in 8 categorieën  Ieder kind schrijft top 3 van de klas op van – leuke klasgenoten -minder leuke klasgenoten  Resultaten : in 5 categorieën : * Populair * gemiddeld * Controversieel * Genegeerd * verworpen

10 VVroeger AAfstand tussen regulier en speciaal onderwijs => zeer groot. KKinderen met beperking => plaatsen in voorzieningen. Gevolg => kinderen leven niet meer thuis maar op internaat. SSedert 2003 SStreven naar personen met beperking in regulier onderwijs. BBijna geen speciale scholen meer. PPersonen met zeer ernstige beperking => aparte voorziening in scholen.

11  Methode  => 15 scholen – 989 leerlingen  => leerkrachten => aangeven wie leer- of gedragsprobleem heeft  Leerlingen verdeeld in 2 groepen Leerlingen met leerlingen met leerstoornissen gedragsstoornissen  Iedere leerling => 5 namen van hun beste vrienden 2 vrienden dezelfde naam = wederzijdse vriendschap  Aan iedere leerling => SSRS samenwerking en empathie Meet sociale vaardigheden gevoelens en meningen van anderen

12 Steffy Lowie


Download ppt " taak :  Verschillende vaardigheden bijbrengen. Bv : kinderen leren schrijven, lezen, rekenen,…  Bieden mogelijkheid tot sociale interactie. 1) horizontale."

Verwante presentaties


Ads door Google