De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron:"— Transcript van de presentatie:

1 Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron: Feebe Leclercq 1 BaSW B

2 INHOUDSTAFEL  Inleiding  Sociale positie van leerlingen met gedragsproblemen in Duitsland  Sociale positie van kinderen met een beperking in Nederland  Sociale vaardigheden en positie van leerlingen in Noorwegen

3 INLEIDING  Horizontale interacties: gevormd met kinderen op hetzelfde sociale niveau  Verticale interacties: relaties waaraan individuen met verschillende kennis en macht deelnemen  Geen horizontale relaties  eenzaam, geïsoleerd  Leerlingen met beperkingen voldoen niet aan ‘similarity eis’ (= zelfde interesses, zelfde manier van denken, zelfde voorkeuren, …)

4 HET ONDERZOEK  Duitsland, Nederland en Noorwegen  Leerlingen ondervraagd: Wie zijn hun vrienden en wie zeker niet?  Opgedeeld in 5 categorieën: Populair, gemiddeld, controversieel, genegeerd en verworpen. Bron:

5 SOCIALE POSITIE VAN LEERLINGEN MET GEDRAGSPROBLEMEN IN DUITSLAND  Vergelijking speciaal onderwijs en regulier onderwijs  In beide onderwijssystemen worden leerlingen met een beperking/gedragsprobleem verworpen  Geen verschil tussen externaliserend (agressief, antisociaal) en internaliserend gedrag (angstig, depressief).

6

7 SOCIALE POSITIE VAN KINDEREN MET EEN BEPERKING IN NEDERLAND  Leerlingen, leerkrachten, ouders en ambulante begeleiders ondervraagd  Leerlingen met beperking minder ‘populair’, eerder ‘gemiddeld’  Discrepantie tussen oordeel klasgenoten en oordeel Leerkrachten: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) Ouders: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) ambulante begleiders: positief/negatief (voor ½ van de lln)

8

9 SOCIALE VAARDIGHEDEN EN POSITIE VAN LEERLINGEN IN NOORWEGEN  In Noorwegen bijna uitsluitend inclusief onderwijs (geen speciale klassen)  TOCH: leerlingen met beperkingen/gedragsproblemen hebben minder vrienden dan hun klasgenoten.  Hoe lager sociale positie, hoe minder de sociale vaardigheden ontwikkeld Bron:

10

11 CONCLUSIE  In Nederland: jonge kinderen hebben vaker geïsoleerde positie in BEIDE onderwijssystemen  VERRASSEND: Ook in Noorwegen hebben kinderen negatieve sociale positie ondanks jarenlange ervaring met inclusief onderwijs  Ouders en leerkrachten hebben nog een te positief beeld over de sociale positie van kinderen met beperkingen  ingrijpen is dan mogelijks te laat


Download ppt "Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron:"

Verwante presentaties


Ads door Google