De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas"— Transcript van de presentatie:

1 Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron:

2 INHOUDSTAFEL Inleiding
Sociale positie van leerlingen met gedragsproblemen in Duitsland Sociale positie van kinderen met een beperking in Nederland Sociale vaardigheden en positie van leerlingen in Noorwegen

3 INLEIDING Horizontale interacties: gevormd met kinderen op hetzelfde sociale niveau Verticale interacties: relaties waaraan individuen met verschillende kennis en macht deelnemen Geen horizontale relaties  eenzaam, geïsoleerd Leerlingen met beperkingen voldoen niet aan ‘similarity eis’ (= zelfde interesses, zelfde manier van denken, zelfde voorkeuren, …)

4 HET ONDERZOEK Duitsland, Nederland en Noorwegen
Leerlingen ondervraagd: Wie zijn hun vrienden en wie zeker niet? Opgedeeld in 5 categorieën: Populair, gemiddeld, controversieel, genegeerd en verworpen. Bron:

5 SOCIALE POSITIE VAN LEERLINGEN MET GEDRAGSPROBLEMEN IN DUITSLAND
Vergelijking speciaal onderwijs en regulier onderwijs In beide onderwijssystemen worden leerlingen met een beperking/gedragsprobleem verworpen Geen verschil tussen externaliserend (agressief, antisociaal) en internaliserend gedrag (angstig, depressief).

6

7 SOCIALE POSITIE VAN KINDEREN MET EEN BEPERKING IN NEDERLAND
Leerlingen, leerkrachten, ouders en ambulante begeleiders ondervraagd Leerlingen met beperking minder ‘populair’, eerder ‘gemiddeld’ Discrepantie tussen oordeel klasgenoten en oordeel Leerkrachten: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) Ouders: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) ambulante begleiders: positief/negatief (voor ½ van de lln)

8

9 SOCIALE VAARDIGHEDEN EN POSITIE VAN LEERLINGEN IN NOORWEGEN
In Noorwegen bijna uitsluitend inclusief onderwijs (geen speciale klassen) TOCH: leerlingen met beperkingen/gedragsproblemen hebben minder vrienden dan hun klasgenoten. Hoe lager sociale positie, hoe minder de sociale vaardigheden ontwikkeld Bron:

10

11 CONCLUSIE In Nederland: jonge kinderen hebben vaker geïsoleerde positie in BEIDE onderwijssystemen VERRASSEND: Ook in Noorwegen hebben kinderen negatieve sociale positie ondanks jarenlange ervaring met inclusief onderwijs Ouders en leerkrachten hebben nog een te positief beeld over de sociale positie van kinderen met beperkingen  ingrijpen is dan mogelijks te laat


Download ppt "Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas"

Verwante presentaties


Ads door Google