De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering."— Transcript van de presentatie:

1 Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering

2 leerdoelen De student weet het verschil tussen (leer&gedrags)problemen en stoornissen. De student weet het verschil tussen tijdelijke en permanente leer- of gedragsstoornissen De student heeft kennis van bijzonder onderwijs en weet voor welke doelgroepen deze zijn. De student kan differentieren naar gedrags- en leerproblemen.

3 Motivatie ≠ leerprobleem Bijzonder onderwijs Cluster 1,2,3,4 praktijkonderwijs Regulier onderwijs Faalangst Dyslexi Dyscalcu Autisme (milde vormen) Pddnos Drugs/alcohol Depressie Adhd Add IQ Fysieke handicaps Bipolaire stoornissen Hoogbegaafdheid Identiteitsvraagstukken Eetstoornissen Culturele verschillen Sociale verschillen M/V Groeistoornissen ……………

4 Hoe doe ik dat nu ? 16 werken verdeeld over 4 groepen? Hmmm ik ben toch te dik? Wat een onzin zeker nog nooit van beaudelaire gehoord Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag Ik snap er toch niks van Zo effe een blowtje Tsja maar bij mij thuis is dit geen kunst Oh Oh ik kan niet meer stilzitten Hij had toch gezegd eerst zaal 1

5 clusters Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen Cluster 3 - Meervoudig gehandicapte kinderen, langdurig zieke kinderen, lichamelijk gehandicapte kinderen, verstandelijk gehandicapte kinderen. Cluster 2 - Slechthorende kinderen, kinderen met ernstige taal-/spraakmoeilijkheden, auditief gehandicapte en dove kinderen Cluster 4 - Kinderen met gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en psychiatrische problematiek.

6 Leerproblemen en gedragsproblemen specialisme

7 Stelling 1 Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door: Mentor coordinator Decaan Remedial teacher

8 Stelling 2 Er zitten meer leerlingen in de klas, zij hebben allemaal evenveel recht op aandacht en ondersteuning

9 Stelling 3 Oordeel niet te snel en houd een open mind

10 Stelling 4 Stel duidelijke grenzen voor jezelf en de leerling

11 Wat kun je wel doen aan: ADHD Adhd (attention-deficit hyperativity disorder Toename van 700% in 10 jaar ( ) Sterke aanwijzingen dat het genetisch is Medicatie (ritalin,adderall,cylert) https://www.youtube.com/watch?v=CpyFT7a4Jb E https://www.youtube.com/watch?v=CpyFT7a4Jb E Advies: biedt vanuit verschillende hoeken ondersteuning Maak opdrachten overzichtelijk en richt je op hun kunnen en willen(motivatie)

12 Dyslexi Dyslexi 2-15 % van de bevolking enige vorm Nog geen wetenschappelijke oorzaak gevonden, bevindt zich wel in taalgebied van hersenen. Advies: Gebruik veel audio-visueel materiaal, speciale letters, en tactiliteit Mindmapping Geheugentraining ICT

13 faalangst Iedereen heeft ( zou moeten hebben) het Positief= versterkt de prestatie negatief= blokkeert of vermindert de prestatie Herkennen: Negatief zelfbeeld, te positief zelfbeeld, veel bevestiging vragen, vooraf al opgeven, zweten, zenuwachtig, onverschillig,boos, opstandig, met opzet vernielen van werk. Advies: Korte duidelijke opdrachten, veel positieve feed-back, succesbeleving, kleine stapjes, geduld, veel contact.

14 motivatie Opdracht Maak groepjes van 4 Schrijf voor jezelf 5 zaken op wat je motiveert in leren Vergelijk het met de ander en kom tot 4 zaken die voor iedereen waardevol zijn.

15


Download ppt "Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering."

Verwante presentaties


Ads door Google