De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Symposium Onze Zorg Staan voor je werk en je patiënt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Symposium Onze Zorg Staan voor je werk en je patiënt."— Transcript van de presentatie:

1

2 Symposium Onze Zorg Staan voor je werk en je patiënt

3 Doel DMG De verantwoordelijkheden onderstrepen van de individuele medewerkers in de militaire gezondheidszorg en hun positie in het collectief van de keten.

4 Visie plaatsvervangend Directeur Militaire Gezondheidszorg kolonel - arts Wil van de Water: Medewerkers in de militaire gezondheids- zorg moeten niet alleen hun werk goed doen, ze moeten zich ook actief opstellen om de beste zorg te kunnen bieden

5 van de Water legt de lat hoog Eigen wens medisch zo verantwoord mogelijk te worden uitgezonden “Aanwezig zijn en je werk goed doen is niet voldoende” “Je moet jezelf als gezondheidszorg- medewerker agenderen

6 Zelf commandanten aanspreken op verantwoordelijkheden Collectieve verbetering mogelijk Standaardprocedures net niet voldoende... Niet goed.

7 Hoge eisen Kritisch, maar niet pessimistisch Discussie kwaliteit moet blijven Ambitie voor het hoogste niveau Expeditionaire karakter strijdmacht Veel gevraagd van onze militairen Plicht belang militair & bedrijf

8 Wens om risico voorkomen / zo klein mogelijk te houden Met Onze Zorg willen we werken aan de collectiviteit binnen de gezondheidszorg Iedereen individueel verantwoordelijk

9 Staan voor je patiënt en taak ervoor te zorgen dat je commandant geen nadelige besluiten neemt voor een individu. Ons werk vereist kennis en vaardigheden op hoog niveau als beroep, maar het vereist ook dat je actief bent om gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk uit te willen sluiten en dat je handelen consequenties heeft voor het individu en het bedrijf. Daarover gaat Onze Zorg

10 Verpleegkundigen - net terug van uitzending – vertellen over de zorg; de voorbereiding, de uitvoering en de nazorg in de praktijk en hun zorgen mbt de toekomst. Waar hebben we mee te maken, wat moeten we verbeteren? Workshop V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging

11 Ervaringen geschetst door: Sgt 1 Sven de Vries: MV, tijdens uitzending werkzaam geweest op de verpleegafdeling Role 2 TK SM Marc van Etten: MV, tijdens uitzending werkzaam geweest op de verpleegafdeling Role 2 TK SM Christan Eijzenga: AMV, tijdens uitzending werkzaam geweest op de spoedeisende hulp- en de verpleegafdeling Role 2 TK

12 Discussieleiders Peter van Gastel, stafverpleegkundige –Voorzitter VAR V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging –Tijdens uitzending werkzaam geweest als Senior Nursing Officer Role 2 TK Arjen van Gool, verpleegkundige –Bestuurslid V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging –Voorzitter CLC V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging

13 Doel workshop Een bijdrage te leveren in …

14 Enkele algemene voorbeelden van uitdagingen tijdens de uitzending

15 Ervaringen Sven de Vries De voorbereiding:

16 Van 0 tot 100 in zes maanden De eenheid Jong en “onervaren” Opwerkprogramma sept 2006 – febr 2007 Opleidingen Ziekenhuis stages

17 Dilemma’s tijdens de voorbereiding Train de trainer Groepscommandant vs Verpleegkundige Onbekendheid met materiaal Veel tenten gebouwd Hoe krijg ik in korte tijd mijn mensen op niveau

18 Zorgen voor vertrek Juiste beeldvorming Hoe reageert het personeel op “echte” patiënten? Leider Vakman Instructeur Teamvorming Zijn we gereed voor de taak?

19 Waar hebben wij dus mee te maken ?

20 Wat kunnen wij verbeteren ?

21 Ervaringen Marc van Etten De uitzending:

22 Veel geleerd, steile leercurve, (voor de leeuwen). Patient zwaarte; Veel medium- & high-care patiënten. Veel kinderen Veel onbekende ziekte beelden Verantwoordelijkheden hebben, en dat ook (altijd) voelen

23 Al 7 maanden verpleegkundige Onzeker over kunnen en kennen Werkdruk; bezetting,dienstrooster; werktijden Weinig tijd voor reflectie Weinig tijd voor begeleiding Eén piek van ruim 4 maanden

24 Dilemma’s Na verloop van tijd minder veerkracht. Slaapproblemen. Heb ik collega’s wel de beste zorg kunnen geven? Contact met mijn thuisfront, voldeed niet altijd aan onze verwachting.

25 Waar hebben wij dus mee te maken ?

26 Wat kunnen wij verbeteren ?

27 Ervaringen Christan Eijzenga De nazorg:

28 Nazorg direct en tijdens uitzending Gesprek met GV Gesprek met gehele groep betrokkenen Regelmatig contact op vrijblijvende basis met direct betrokkenen

29 Positief: –Direct starten met verwerkingsproces –Je staat er niet alleen voor Negatief: –Geen

30 Nazorg direct na uitzending Samenkomst op Kreta Groepsgesprek Rust / recuperatieverlof

31 Positief: –Opnieuw met een aantal direct betrokkenen in gesprek –Even rust op prettige locatie Negatief: –Minimaal aandacht, ‘willen naar huis’ –Tijdstip aankomst en locatie –Warm beton

32 Nazorg eerste halfjaar Individueel debriefingsgesprek GV conferentie Enquete voor jezelf en eerste relatie

33 Positief: –Achteraf overzien van impact –Stoom afblazen met directe collegae –Inschatting van mogelijke problemen nu en in de toekomst Negatief: –Afwikkelperiode ontbreekt –Medische afhandeling, MRSA, Mantoux (0- meting?????) –Geen tijd om met elkaar te spreken direct na binnenkomst

34 Waar hebben wij dus mee te maken ?

35 Wat kunnen wij verbeteren ?

36


Download ppt "Symposium Onze Zorg Staan voor je werk en je patiënt."

Verwante presentaties


Ads door Google