De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarschuwing: Lees eerst de bijsluiter

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarschuwing: Lees eerst de bijsluiter"— Transcript van de presentatie:

1

2 Waarschuwing: Lees eerst de bijsluiter
Waarschuwing: Lees eerst de bijsluiter! Waarvoor moeten organisaties op hun hoede zijn bij goal-setting in performance management? Prof. dr. Frederik Anseel Ghent University Contact: Downloads (web):

3 “Een uitzendkantoor ervaart dat door de crisis klanten hun facturen laattijdig betalen. Het management wil de consulenten nu motiveren om tijdig de facturen te innen en denkt na over een doelstellingssysteem waarbij consulenten als doelstelling krijgen maandelijks 90% van de facturen in hun portefeuille rond krijgen.” Goed idee?

4 “Onder de Bush sr. administration, werd het ‘No Child Left Behind’ programma van kracht, waarbij scholengroepen duidelijke doelstellingen kregen over de testscores die hun leerlingen moeten behalen. Hoge testscores blijken immers een indicator te zijn van de leerkwaliteit Goed idee? 4

5 “Toponderzoekers (biotechnologie) aan de University of Berkeley motiveren hun junior researchers door verschillende high potentials aan te nemen en hen duidelijk te maken dat enkel zij die na twee jaar de beste onderzoeksresultaten hebben, kunnen blijven Goed idee? 5

6 Goal-setting ? Ontwikkeld door Locke & Latham in jaren ’70 – ‘80
Artificiele taken labo : Do your best vs. vind 12 oplossingen Groep die concrete doelstelling krijgt presteert altijd beter Gary Latham: toegepast in industrie (‘78) Basis voor doelstellingen in prestatiebeoordeling (SMART) Meer dan 500 studies - één van de meest solide principes 55$ billioen dollar tot 180$ billioen dollar Iedereen hier die aangeworven zal worden zal op een of andere manier door een traiingsprogramma gaan. Dus als u gedacht had dat het gedaan was met leren en studeren eenmaal u hier uw diploma hebt behaald – vergeet het maar 6

7

8

9 A warning label for setting goals?
Kritiek (Ordonez et al., 2009) Focus op prestatie, te weinig aandacht voor neveneffecten Doelstelling vandaag Oproepen tot waakzaamheid aan de hand van enkele studies

10 Les 1 “Competitieve doelen leiden soms tot tactische sabotage”

11 Study 1: Tactische sabotage
Experimentele studie in labo (Poortvliet, Anseel, et al., 2010) “Winter survival exercise” Instructie: Twee verschillende groepen “Probeer beter te doen dan de andere deelnemers” (performance goal) “Probeer je eigen prestatie te verbeteren” (mastery goal) Kans om informatie te delen met elkaar 11

12 Study 1: Resultaat Mensen met Performance goals (vs. Mastery goals)
Geven doelbewust foutieve informatie Saboteren anderen met storend geluid Stemmen tactisch hun sabotagegedrag af op niveau anderen 12

13 Les 2 “Competitieve doelen ondermijnen soms leren en ontwikkeling”

14 Study 2: Verminderde ontwikkeling
Online work simulation (Anseel, et al., 2010) “PC In-Basket via VDAB.be” deelnemers 4 groepen Performance vs. mastery goals Taak of vergelijkende feedback Performance 2 Work simulation Trial 1 Task FB + Mastery goals Task FB + Performance goals Comparative FB + Mastery goals Comparative FB + Performance goals Trial 2 Performance 1 Feedback reactions 14

15 Studie 2 : Resultaat Performance goals in combinatie met vergelijkende feedback is dodelijk voor reacties op feedback en prestatieverbetering 15

16 Les 3 “Competitieve doelen leiden soms tot tactisch impression management”

17 Study 3: Tactische impression management
Analyse citatie-gedrag onderzoekers (Anseel et al., 2004) Goal-setting in academische wereld Publiceren in tijdschriften die veel geciteerd worden Aantal keer dat jouw gepubliceerde studies geciteerd worden Hoe artificieel totaal aantal citaties verhogen? 17

18 Study 3: Resultaat Meer dan 30% van de gebruikte citaties zijn citaties naar eigen werk Zelfcitatie is een tactische impression management strategie: Veel minder zelfcitaties in toptijdschriften (20%) dan in lager gerangschikte tijdschschriften (37%) Het zijn de iets mindere goden die hun prestaties artificeel proberen op te drijven 18

19 “Competitieve doelen leiden soms tot ontevredenheid door sociale vergelijking”
19

20 Studie 4: Tevredenheid & sociale vergelijking
Data Het Grote Beloningsonderzoek 2009 (Anseel, Baeten, Heslin, 2010) Hoe tevreden bent u met uw maandelijks salaris? Wat is uw huidig vast maandelijks brutosalaris? Hoeveel denkt u dat personen met dezelfde of een gelijkaardige job als u (met dezelfde ervaring) maar die in andere bedrijven werken in dezelfde regio en sector, gemiddeld als vast maandelijks brutosalaris ongeveer verdienen? Hoeveel verdiende u ongeveer drie jaar geleden (vast maandelijks brutosalaris) Welke doelen streeft u na op het werk: Ik wil vooral beter doen dan anderen en uitblinken - competitie - oriëntatie Ik ben vooral geïnteresseerd om bij te leren - leer - oriëntatie 20

21

22

23 Resultaat Leerdoelen Minder aandacht voor loon anderen Meer aandacht voor eigen loonevolutie Competitiedoelen Meer aandacht voor loon anderen Minder aandacht voor eigen loonprogressie Ik begrijp het, opslag voor mij zit er niet in, maar kunt u Janssen dan niet wat korten? 23

24 Conclusie Waarde van goal setting onbetwistbaar
Meer waakzaamheid voor neveneffecten Samenwerking Onethisch gedrag Leermotivatie Sociale vergelijking Denk na over het soort doelen in je organisatie Checklist: 10 vragen die je je moet stellen op

25

26 Vragen? -frederik.anseel@ugent.be-
26


Download ppt "Waarschuwing: Lees eerst de bijsluiter"

Verwante presentaties


Ads door Google