De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

12-1 Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education.

Verwante presentaties


Presentatie over: "12-1 Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education."— Transcript van de presentatie:

1 12-1 Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

2 12-2 Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen (1) Prestatiebeoordelingsgesprekken voeren Beoordelingscriteria afleiden uit geformuleerde doelen Bepalen wat je in een gegeven situatie het beste kunt beoordelen De effectiefste methoden toepassen om prestaties te meten Beoordelingsgesprekken gebruiken als bijsturingsinstrument Betekenisvolle feedback geven voor de ontwikkeling van werknemers Beoordelingsfouten vermijden De effectiviteit van hele teams beoordelen

3 12-3 Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen (2) Goede sollicitatiegesprekken voeren Anderen ontwikkelen door zaken te delegeren Betekenisvolle feedback geven waarvan anderen kunnen leren Werknemers coachen bij prestatieproblemen op het werk Werknemers adviseren bij persoonlijke problemen en hen begeleiden bij hun loopbaan Werknemers begeleiden bij hun ontwikkeling op de lange termijn

4 12-4 Copyright © 2010 Pearson Education Prestaties beoordelen Beoordelingen zijn belangrijk voor managers, omdat: Kunnen werknemers zich te ontwikkelen en optimaal te presteren Helpen bij het behalen van doelen

5 12-5 Copyright © 2010 Pearson Education Prestatiebeoordelingen Het proces De feitelijke prestaties meten De feitelijke prestaties met de norm vergelijken Actie ondernemen om afwijkingen bij te sturen of ondeugdelijke normen te corrigeren

6 12-6 Copyright © 2010 Pearson Education Criteria voor prestatiebeoordelingen Individuele taakuitkomsten Gedrag Persoonlijkheids- kenmerken

7 12-7 Copyright © 2010 Pearson Education Prestaties meten: beoordelingsmethoden om prestaties met de gestelde norm te vergelijken Checklists Schriftelijke vastleggingen Cruciale voorvallen Grafische beoordelingsschalen Beoordelingsschalen met gedragsankers Vergelijkingen tussen meerdere personen Beoordelingen via computersoftware

8 12-8 Copyright © 2010 Pearson Education Mogelijke fouten bij de beoordeling van prestaties Fouten die kunnen ontstaan bij beoordelen Subjectiviteit Mildheid Centrale tendentie Nadruk op recente voorbeelden

9 12-9 Copyright © 2010 Pearson Education Nadruk op recente voorbeelden Haastig Concentratie op activiteiten Halo-effect Horns-effect

10 12-10 Copyright © 2010 Pearson Education Teamprestaties beoordelen 1.Koppel de resultaten van het team aan de organisatiedoelen 2.Begin met de klanten van het team en het werkproces dat het team volgt om aan zijn behoeften te voldoen 3.Meet zowel teamprestaties als individuele prestaties 4.Train het team om zijn eigen maten te ontwikkelen

11 8-11 Copyright © 2010 Pearson Education Richtlijnen om beoordelingsgesprekken te verbeteren Lees de beoordelingen door die andere ervaren leidinggevenden hebben geschreven om te zien wat wel en niet werkt. Maak tijdens de beoordelingsperiode aantekeningen. Vraag input van andere waarnemers als dat toepasselijk is Baseer geschreven beoordelingen op meerdere waarnemingen uit de eerste hand. Weet waarnaar je op zoek bent. Beoordeel de juiste dingen. Neem geen geruchten, beweringen of gokwerk op in je schriftelijke beoordelingen. Wees volledig. Neem goede, slechte en nare dingen op.

12 12-12 Copyright © 2010 Pearson Education Waarom het ontwikkelen van mensen belangrijk is Hogere productiviteit Meer tevredenheid Maakt het werk van de manager gemakkelijker

13 12-13 Copyright © 2010 Pearson Education Werknemers ontwikkelen Delegeren Betekenisvolle feedback geven Coachen bij prestatieproblemen Advies geven over persoonlijke problemen en moeilijkheden in de loopbaan (counseling) Medwerkers begeleiden bij hun langetermijnontwikkeling (mentoraat)

14 12-14 Copyright © 2010 Pearson Education Betekenisvolle feedback geven voor het leerproces Bij het feedbackproces spelen vier opeenvolgende elementen een rol: Managers laten de werknemers weten wat ze hebben vastgesteld Welk oordeel ze hierover hebben Welke gevolgen dit heeft en hoe het gedrag kan worden verbeterd Vervolgens wordt in de gaten gehouden hoe het gedrag zich ontwikkelt

15 12-15 Copyright © 2010 Pearson Education Methoden voor de selectie van werknemers Sollicitatieformulieren Referentieonderzoek Sollicitatietests Simulatieoefeningen Sollicitatiegesprekken

16 12-16 Copyright © 2010 Pearson Education Suggesties voor gesprekken

17 12-17 Copyright © 2010 Pearson Education Gesloten vragen Werkt u liever ’ s nachts of overdag?

18 12-18 Copyright © 2010 Pearson Education Open vragen Wat waren uw belangrijkste prestaties in uw vorige functies?

19 12-19 Copyright © 2010 Pearson Education Onderzoekende vragen Kunt u mij een voorbeeld geven van de manier waarop u kosten hebt bespaard?

20 12-20 Copyright © 2010 Pearson Education Hypothetische vragen Hoe zou u reageren als u door een klant werd uitgescholden?


Download ppt "12-1 Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education."

Verwante presentaties


Ads door Google