De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "17-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."— Transcript van de presentatie:

1 17-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker

2 17-2 Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Bepalen hoe je werknemers kunt motiveren voor hun werk Bepalen waardoor mensen gemotiveerd raken om te presteren Oorzaken van prestatieproblemen vaststellen De meest geschikte methoden gebruiken om werknemers tot betere prestaties te brengen

3 17-3 Copyright © 2010 Pearson Education Anderen motiveren Managers moeten werknemers motiveren om: Te blijven werken voor de organisatie Goed te presteren

4 17-4 Copyright © 2010 Pearson Education Motivatie Motivatie definieren we als een bewust besluit om inspanningen te leveren om een doel te bereiken waarmee aan een overheersende behoefte wordt voldaan

5 17-5 Copyright © 2010 Pearson Education Drie elementen van motivatie 1)Een behoefte, motief of doel waardoor acties worden gestimuleerd 2)Een selectieproces waarmee een handelwijze wordt gekozen 3)De intensiteit van de inspanning die op de gekozen actie wordt toegepast

6 17-6 Copyright © 2010 Pearson Education Wat motiveert werknemers om niet van baan te veranderen? Mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren Coaching en feedback van superieuren Uitdagende werkzaamheden Erkenning voor goede prestaties Betrokkenheid bij beslissingen die hen aangaan Een luisterend oor bij persoonlijke problemen

7 17-7 Copyright © 2010 Pearson Education Wat motiveert mensen om goede prestaties te leveren? Prestaties Capaciteiten Motivatie

8 17-8 Copyright © 2010 Pearson Education Bepalende factoren voor prestaties

9 17-9 Copyright © 2010 Pearson Education Basisbehoeften (maslov) Fysieke behoeften Veiligheid Sociale behoeften Behoeften aan waardering Behoeften aan zelf -ontplooiing

10 17-10 Copyright © 2010 Pearson Education Bepalende factoren voor prestaties

11 17-11 Copyright © 2010 Pearson Education Aangeleerde behoeften (Mc Clelland) Het prestatiemotief Het machtsmotief Het verwantschaps- motief

12 17-12 Copyright © 2010 Pearson Education Het prestatiemotief Presteerders hebben voldoende aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad Mensen die worden gemotiveerd door prestaties, hebben ook graag het gevoel dat ze enige mate van controle hebben over het resultaat Prestatiegerichte mensen krijgen ook graag regelmatig specifieke feedback over hun goede prestaties

13 17-13 Copyright © 2010 Pearson Education Het machtsmotief Mensen die een sterke behoefte hebben aan macht en dus een machtsmotief hebben, krijgen voldoening uit het gegeven dat ze de leiding hebben en anderen kunnen overheersen en beïnvloeden

14 17-14 Copyright © 2010 Pearson Education Het machtsmotief Managers met een sterke behoefte aan persoonlijke macht zijn Versus Managers met een sterke behoefte aan institutionele macht

15 17-15 Copyright © 2010 Pearson Education Het verwantschapsmotief Mensen met een sterke behoefte aan verwantschap krijgen voldoening uit de kwaliteit van hun sociale en interpersoonlijke relaties.

16 17-16 Copyright © 2010 Pearson Education In welk opzicht zijn doelen bevorderlijk voor motivatie? Betrokkenheid bij het stellen van doelen Kenmerken van effectieve doelen Helder Specifiek Uitdagend

17 17-17 Copyright © 2010 Pearson Education Welke invloed hebben verwachtingen over inspanningen, prestaties en beloning op de werkmotivatie? Heeft de mate waarin ik mijn best doe, werkelijk gevolgen voor mijn prestaties? Hebben mijn prestaties gevolgen op het persoonlijk vlak? Waardeer ik de gevolgen die optreden?

18 17-18 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe beïnvloedt de aard van de beloning de motivatie? Extrinsieke beloning Intrinsieke beloning

19 17-19 Copyright © 2010 Pearson Education Rechtvaardigheidstheorie Mensen vergelijken de verhouding tussen hun eigen resultaten en inspanningen Externe vergelijkingen 1.Vergelijking met specifieke personen 2.Vergelijking met een andere referentiegroep 3.Vergelijking met een algemene beroeps- categorie

20 17-20 Copyright © 2010 Pearson Education Methoden voor het motiveren van werknemers 1.De betrokkenheid bij doelstellingen vergroten 2.De verwachtingen voor het verband tussen inspanningen, prestaties en beloning versterken Het verband tussen prestaties en beloning helder maken Prestatiefeedback geven 3.Een aantrekkelijke beloning in het vooruitzicht stellen

21 17-21 Copyright © 2010 Pearson Education Methoden voor het motiveren van werknemers 4 Het gewenste gedrag versterken: Gedragsbeïnvloeding Positieve stimulatie Negatieve stimulatie Straf Schrappen

22 17-22 Copyright © 2010 Pearson Education Methoden voor het motiveren van werknemers 5.Tijdig belonen Continue stimulatie Afwisselende stimulatie 6.Rekening houden met met rechtvaardigheid

23 17-23 Copyright © 2010 Pearson Education Methoden voor het motiveren van werknemers 7.Prestatiebeloning 8.Empowerment 9.Leermogelijkheden creëren

24 17-24 Copyright © 2010 Pearson Education Methoden voor het motiveren van werknemers 10.Functies opnieuw herontwerpen: Taken combineren Functies verticaal uitbreiden Open feedback- kanalen Relaties met klanten tot stand brengen Natuurlijke werkteams vormen


Download ppt "17-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."

Verwante presentaties


Ads door Google