De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

7-1 7 Prestaties beoordelen en begeleiden. 7-2 Performancemanagement Management dat gericht is op de outputkant van het functioneren van werknemers (wat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "7-1 7 Prestaties beoordelen en begeleiden. 7-2 Performancemanagement Management dat gericht is op de outputkant van het functioneren van werknemers (wat."— Transcript van de presentatie:

1 7-1 7 Prestaties beoordelen en begeleiden

2 7-2 Performancemanagement Management dat gericht is op de outputkant van het functioneren van werknemers (wat levert het op), op de inputkant (wat heb je ervoor nodig) en de throughputkant (hoe komt het tot stand) van het proces.

3 7-3 Prestatiebeoordeling Prestatiebeoordeling Prestatiebeoordeling Het identificeren, meten en sturen van de prestaties van werknemers binnen een organisatie Het gebruik van prestatiebeoordeling Administratieve doeleindenAdministratieve doeleinden OntwikkelingsdoelenOntwikkelingsdoelen

4 7-4 Competenties Een combinatie van gedragingen, vaardigheden en kennis die geassocieerd worden met succesvol presteren. Specifieke competenties die van fundamenteel belang zijn voor het goed uitvoeren van een functie worden weergegeven in een competentieprofiel.

5 7-5 Dimensie – Een aspect van een prestatie dat bepaalt of iemand effectief zijn werk doet.Dimensie – Een aspect van een prestatie dat bepaalt of iemand effectief zijn werk doet. Prestaties metenPrestaties meten –Cijfers of labels toewijzen aan prestaties is lastig te kwantificeren Dimensies van prestaties identificeren

6 7-6 Meetinstrumenten Relatief oordeel – Een beoordelingssysteem waarbij leidinggevenden de prestaties van een werknemers vergelijken met de prestaties van andere werknemers in dezelfde functie. Absoluut oordeel – Een beoordelingssysteem waarbij leidinggevenden een oordeel vellen over het functioneren van werknemers, enkel en alleen gebaseerd op prestatienormen. Dimensies van prestaties identificeren

7 7-7 Eigenschappen, gedrag en resultaten Instrumenten om eigenschappen te beoordelen Instrumenten om gedrag te beoordelen Instrumenten om resultaten te beoordelen - MBO Dimensies van prestaties identificeren

8 7-8 Dimensies van prestaties identificeren Wie beoordeelt er? -de medewerker zelf -collega’s -ondergeschikten -klanten -360 graden-beoordeling

9 7-9 Problemen rond het effectief meten van prestaties Fouten en vooringenomenheid van beoordelaars –Beoordelingsfout - Een fout bij prestatiebeoordeling die een consistente vooringenomenheid van de beoordelaar weerspiegelt –Vergelijkbaarheid –Referentiekadertraining (FOR-training) Dimensies van prestaties identificeren

10 7-10 Problemen rond het effectief meten van prestaties De invloed van persoonlijke voorkeuren Organisatiepolitiek Focus op groep of individu Juridische kwesties Dimensies van prestaties identificeren

11 7-11 Prestaties managen Het prestatiebeoordelingsgesprekHet prestatiebeoordelingsgesprek Behulpzaam of afschuwelijk?

12 7-12 Prestaties verbeteren Achterhalen van de oorzaken van prestatieproblemenAchterhalen van de oorzaken van prestatieproblemen –Situationele factoren of systeemfactoren –Zelfbeoordeling, beoordeling door ondergeschikten –360-graden feedback Prestaties managen

13 7-13 Prestatieverbetering Aandacht richten op de oorzaken van problemen en het ontwikkelen van een actieplan en werknemers in staat stellen om tot een oplossing te komen Communicatie richten op prestaties Prestaties managen

14 7-14 Balanced Scorecard Leer- en innovatieperspectief Bedrijfsprocessen Klantenperspectief Financieel perspectief


Download ppt "7-1 7 Prestaties beoordelen en begeleiden. 7-2 Performancemanagement Management dat gericht is op de outputkant van het functioneren van werknemers (wat."

Verwante presentaties


Ads door Google