De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Titel van de presentatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Titel van de presentatie"— Transcript van de presentatie:

0 Titel van de presentatie
:49 Tuesday, 04 April 2017 eHealth Analyse en SturingsInstrument (eASI) Toepasbare, Valide en Betrouwbare digitale vragenlijst voor het meten van het effect van eHealth op zelfmanagement Olivier Blanson Henkemans, Jolanda Keijsers, Olga van Rijn, Pieter van Haren

1 Titel van de presentatie
:49 eASI

2 Titel van de presentatie
:49 Scope eASI eASI meet en beoordeelt wel eHealthdiensten, met een interface naar de gebruiker (verzekerde, cliënt) Nut, Gebruiksvriendelijkheid en Inhoud a.d.h.v. 32 items eASI meet/beoordeelt niet Technische aspecten van eHealth Organisatorische aspecten Medisch inhoudelijke validiteit van eHealth eHealthdiensten waarbij de cliënt zelf geen (actieve) rol speel Cliëntbeoordeling

3 Titel van de presentatie
:49 Scope eASI (II) eASI geeft geen ‘ja’ of ‘nee’ oordeel Diagnose van de diensten waarop gericht actie kan worden ondernomen / verbeteringen kunnen worden aangebracht Objectieve beoordeling tussen vergelijkbare diensten mogelijk Maakt een inhoudelijke gesprek tussen stakeholders mogelijk Voorspelt de effectiviteit van de eHealthdiensten in relatie tot zelfmanagement

4 Titel van de presentatie
:49 Ontwikkeling eASI Validiteit eASI: meet eASI wat het beoogt te meten? Zijn de experts het eens over de relevantie van items? Kloppen de drie theoriegebaseerde dimensies Nut, Gebruiksvriendelijkheid en Inhoud? Beoordelingsresultaten eASI = effectgrootte RCT? Betrouwbaarheid: geven beoordelaars dezelfde score per eHealthdienst? Toepasbaarheid: is eASI bruikbaar voor de stakeholder(s)?

5 eASI is Valide Na Delphi-studie zijn meest relevant items behouden en nieuwe items toegevoegd (van 43 naar 32 items) Eerder geëvalueerde eHealthdiensten beoordeeld met eASI (N=16) De 32 items zeggen iets over de drie dimensies Nut (9 items) Gebruiksvriendelijkheid (11 items) Inhoud (12 items) Score op eASI voorspelt in welke mate eHealthdiensten effect heeft op zelfmanagement (R2 = 31, p<.001)

6 eASI is Valide Voorbeeld items Nut, Gebruiksvriendelijkheid en Inhoud
De eHealthdienst helpt de keuze te maken om met het gezondheidsprobleem om te gaan op een wijze die de gebruiker zelf wenst (bijv. verheldering van voorkeuren om meer te bewegen of niet) De eHealthdienst bevat spelelementen (bijv. het is mogelijk anderen uit te dagen en het gebruik kent verschillende moeilijkheidsgraden) In de eHealthdienst wordt het draagvlak voor de dienst weergegeven (bijv. patiëntvereniging of beroepsvereniging verbindt naam aan dienst)

7 Titel van de presentatie
:49 eASI is Betrouwbaar Meeste items van eASI hebben gemiddelde tot hoge betrouwbaarheid (κ > .41 en κ > .81 ) Zes items zijn minder betrouwbaar De verschillende beoordelaars komen tot eenzelfde score in de toepassing van eASI op eenzelfde eHealthdienst Nieuwe functionaliteiten van eASI kunnen bijdragen aan de verbetering van de betrouwbaarheid van deze items

8 eASI is Toepasbaar VGZ als stakeholder
Workshops met eHealthbeoordelaars bij VGZ (N=20) Factoren van invloed op het gebruik van eASI Beoordeling kost tijd, moet passen binnen het werkproces Beoordeling van eHealth is geen strak omschreven proces Beoordelaars zijn druk en gesteld op autonomie Functionaliteiten die zijn doorgevoerd in eASI 2.0 Online beschikbaar, via intranet Beoordeling kan gestart/hervat en gedeeld worden naar wens Beoordelaars kunnen persoonlijk cijfer geven

9 Toekomst ZonMw: “eASI is hulpmiddel dat nuttig is in het kader van het actieplan eHealth implementatieonderzoek” ZN: “Het zou mooi zijn als eASI breder gebruikt wordt, ook door andere zorgverzekeraars" Technische verfijning Landelijke beschikbaarheid Zorgverzekeraars, zorgverleners en eHealthontwikkelaars eHealthgebruikers (patiënten) Financiële en inhoudelijke borging

10


Download ppt "Titel van de presentatie"

Verwante presentaties


Ads door Google