De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© F.Bleumer9. Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© F.Bleumer9. Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer."— Transcript van de presentatie:

1 © F.Bleumer9

2 Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer

3 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Wat is het ? : De ‘school’ voor onderwijsmedewerkers Fysiek vormgegeven in een ruimte met computers, beamers, printers en white boards Bemenst met 4 stafmedewerkers Onderwijs en Innovatie, ondersteuning door 4 coaches © F.Bleumer

4 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Wat vindt er plaats ? : Scholing en training in - Curriculumontwikkeling - Ontwikkelen van onderwijsprogramma’s - Ontwikkelen van toetsen - Onderwijsuitvoering Kortom: - Competentieontwikkeling van medewerkers © F.Bleumer

5 Even terug: Waarom ook alweer CGO en wat betekent dat voor onderwijsmedewerkers ? © F.Bleumer

6 1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

7 1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

8 Gevraagd Chauffeur lokatie Haarlem functie omschrijving In deze functie ben je verantwoordelijk voor: Het bezorgen van de goederen; Verantwoordelijk voor het laden en lossen van de vrachtwagen; en overige werkzaamheden in het magazijn. Het visite kaartje van het bedrijf; functie eisen In het bezit van het C- en E- rijbewijs en het chauffeursdiploma; Enthousiast, verantwoordelijkheidsgevoel en een positieve instelling; Representatief en een klantvriendelijke instelling heeft; Handige oplossingen bedenkt; Zelfstandig en initiatiefrijk is ingesteld; Flexibel en stressbestendig; Een echte aanpakkers mentaliteit heeft; bedrijfsprofiel Het betreft een informele organisatie, waarbij je in een jong en dynamisch team zal komen te werken op het distributiecentrum. arbeidsvoorwaarden Wij bieden: Een zeer veelzijdige en uitdagende functie. Internet 17 juni 2006 Advertentie ‘eisen bedrijfsleven’ © F.Bleumer

9 Gevraagd Chauffeur lokatie Haarlem functie omschrijving In deze functie ben je verantwoordelijk voor: Het bezorgen van de goederen; Verantwoordelijk voor het laden en lossen van de vrachtwagen; en overige werkzaamheden in het magazijn. Het visite kaartje van het bedrijf; functie eisen In het bezit van het C- en E- rijbewijs en het chauffeursdiploma; Enthousiast, verantwoordelijkheidsgevoel en een positieve instelling; Representatief en een klantvriendelijke instelling heeft; Handige oplossingen bedenkt; Zelfstandig en initiatiefrijk is ingesteld; Flexibel en stressbestendig; Een echte aanpakkers mentaliteit heeft; bedrijfs profiel Het betreft een informele organisatie, waarbij je in een jong en dynamisch team zal komen te werken op het distributiecentrum. arbeidsvoorwaarden Wij bieden: Een zeer veelzijdige en uitdagende functie. Internet 17 juni 2006 Advertentie ‘eisen bedrijfsleven’ - Vakbekwaam - zelfstandig - Sociaal vaardig - probleemoplossend © F.Bleumer

10 1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

11 ‘Beeldschermgeneratie’ = ‘Apenstaartgeneratie’ = ‘Patatgeneratie’ = ‘Zapgeneratie’ = ‘De knip- en plakgeneratie’ - ongeïnteresseerd - lui - materialistisch, - verwend - geen diepgang = ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer

12 slimmer, sneller en socialer Manier van denken, kijken en redeneren Lijkt meer op die van Einstein dan Newton: Einstein - Creatief, multidisciplinair - i.p.v. rationeel, logisch en lineair Gaan ‘slimmer’ met informatie om: - Kunnen omgaan met discontinue info - Doorzien reclame, nieuws en films Kunnen veel sneller info oppakken: - denken en leren in beelden i.p.v. tekst - leggen sneller verbanden Zijn sterk gericht op hun omgeving: - sterk gericht op vrienden en familie - sociaal bewogen: o.a. veel vrijwilligerswerk ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer

13 - leren lateraal - leren in beelden - gericht op communicatie en contact en met anderen ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer

14 1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

15 We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? Velogns Eeglnse odnerzerkoes makat het neit uit in wleke vglodroe de ltetres in een worod saatn. Je kan tcoh goowen lzeen wat er saatt. Het eigne baneglkrije is dat de ersete en de ltstaae leter op de jstuie paalts saatn. Dat kmot odamt je hseneren neit ideree lteter lzeen, maar het worod als geehel. Garippg he ? © F.Bleumer

16 We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? ‘leerpsychologie’ We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Leren doe je zelf ! Leren kun je wel stimuleren en faciliteren ! © F.Bleumer

17 We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? ‘leerpsychologie’ We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Leren doe je zelf ! Leren kun je wel stimuleren en faciliteren ! - kennisconstructie - leren i.p.v. onderwijzen - Contextgebonden leren © F.Bleumer

18 1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

19 - Vakbekwaam - zelfstandig - Sociaal vaardig - probleemoplossend - leren lateraal - leren in beelden - gericht op communicatie en contact en met anderen - kennisconstructie - leren i.p.v. onderwijzen - Contextgebonden leren - praktijk als uitgangspunt - leren door uitproberen - leren door doen en van elkaar - beoordelen op kunnen -ontwikkelingsgericht - kennis, houding en vaardigheden geïntegreerd Eisen bedrijfsleven Nieuwe generatie Nieuw leren opleiden © F.Bleumer

20 Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren opleiden © F.Bleumer

21 Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren Omvang PGO Projecten vaardigheidstrainingen opleiden © F.Bleumer

22 1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

23 Uitgangspunt traditioneel onderwijs: - Docent als kennisbron - Docent als didacticus Docent volgorde waarin en manier waarop bepaalt wat er geleerd moet worden, “oude” professionaliteit gekoppeld aan: vakdiscipline kennisoverdracht begeleiden © F.Bleumer

24 Uitgangspunt nieuwe leren: Student Competenties Begeleiding/ coaching Integrale Benadering (praktijk) Leren te leren skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer tutor skillslabs digilab - zelf doen, zelf ervaren, - zelf uitleggen en demonstreren - en zelf reflecteren We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen “Nieuwe” professionaliteit gekoppeld aan: ………… © F.Bleumer

25 begeleiden Student skillslabs intervisie projectkantoor trainer tutor skillslabs digilab instructeur Oude routines:Nieuwe routines: verstand van - het vak en - onderwijzen verstand van - het beroep en - leren Competenties: Onderwijsmedewerkers zijn in staat:- Studenten aan te sturen op zelfstandig leren door het stimuleren van het stellen van leervragen en door uitdagen tot zelf onderzoeken en uitproberen - Studenten feedback te geven/aan te zetten tot reflectie op eigen handelen - ………… PGO BPV OLC © F.Bleumer

26 begeleiden Oude routines:Nieuwe routines: verstand van - het vak en - onderwijzen verstand van - het beroep en - leren competentiebenadering doceren begeleiden vakdiscipline kennisoverdrachtleerarrangementen ‘verschuiving van rollen’ © F.Bleumer

27 begeleiden Docent Student skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer skillslabs begeleider tutor kennisfabriekontwikkelingscentrum andere core business © F.Bleumer

28 begeleiden Student skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer skillslabs begeleider tutor kennisfabriekontwikkelingscentrum Geen - bijscholing of doorontwikkelen van competenties van docenten Maar: - omscholing Docent © F.Bleumer

29 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze:

30 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie

31 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren opleiden © F.Bleumer

32 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - meekijken en meelopen met collega’s (wat betekent dat voor mij en mijn opleiding?) -uitproberen en onderzoeken van werkvormen -bestuderen van kwalificatiestructuur Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken

33 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - ontwikkelen van een curriculum en - ontwikkelen van onderwijsprogramma’s, (en bedrijfsleven daarin betrekken) Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken

34 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - ‘resoneren’ van materiaal door collega’s en bedrijfsleven, - coaching op de uitvoering (op de werkvloer) - proeven van bekwaamheid met bedrijfsleven - enquêteren, evalueren en bijstellen Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren

35 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren Omvang PGO Projecten vaardigheidstrainingen opleiden © F.Bleumer

36 Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Een lerende organisatie leert: - probleemgericht; - werkenderwijs en cyclisch - collectief - bewust en - methodisch (reflectie)


Download ppt "© F.Bleumer9. Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer."

Verwante presentaties


Ads door Google