Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
© F.Bleumer9
2
Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer
3
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Wat is het ? : De ‘school’ voor onderwijsmedewerkers Fysiek vormgegeven in een ruimte met computers, beamers, printers en white boards Bemenst met 4 stafmedewerkers Onderwijs en Innovatie, ondersteuning door 4 coaches © F.Bleumer
4
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Wat vindt er plaats ? : Scholing en training in - Curriculumontwikkeling - Ontwikkelen van onderwijsprogramma’s - Ontwikkelen van toetsen - Onderwijsuitvoering Kortom: - Competentieontwikkeling van medewerkers © F.Bleumer
5
Even terug: Waarom ook alweer CGO en wat betekent dat voor onderwijsmedewerkers ? © F.Bleumer
6
1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer
7
1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer
8
Gevraagd Chauffeur lokatie Haarlem functie omschrijving In deze functie ben je verantwoordelijk voor: Het bezorgen van de goederen; Verantwoordelijk voor het laden en lossen van de vrachtwagen; en overige werkzaamheden in het magazijn. Het visite kaartje van het bedrijf; functie eisen In het bezit van het C- en E- rijbewijs en het chauffeursdiploma; Enthousiast, verantwoordelijkheidsgevoel en een positieve instelling; Representatief en een klantvriendelijke instelling heeft; Handige oplossingen bedenkt; Zelfstandig en initiatiefrijk is ingesteld; Flexibel en stressbestendig; Een echte aanpakkers mentaliteit heeft; bedrijfsprofiel Het betreft een informele organisatie, waarbij je in een jong en dynamisch team zal komen te werken op het distributiecentrum. arbeidsvoorwaarden Wij bieden: Een zeer veelzijdige en uitdagende functie. Internet 17 juni 2006 Advertentie ‘eisen bedrijfsleven’ © F.Bleumer
9
Gevraagd Chauffeur lokatie Haarlem functie omschrijving In deze functie ben je verantwoordelijk voor: Het bezorgen van de goederen; Verantwoordelijk voor het laden en lossen van de vrachtwagen; en overige werkzaamheden in het magazijn. Het visite kaartje van het bedrijf; functie eisen In het bezit van het C- en E- rijbewijs en het chauffeursdiploma; Enthousiast, verantwoordelijkheidsgevoel en een positieve instelling; Representatief en een klantvriendelijke instelling heeft; Handige oplossingen bedenkt; Zelfstandig en initiatiefrijk is ingesteld; Flexibel en stressbestendig; Een echte aanpakkers mentaliteit heeft; bedrijfs profiel Het betreft een informele organisatie, waarbij je in een jong en dynamisch team zal komen te werken op het distributiecentrum. arbeidsvoorwaarden Wij bieden: Een zeer veelzijdige en uitdagende functie. Internet 17 juni 2006 Advertentie ‘eisen bedrijfsleven’ - Vakbekwaam - zelfstandig - Sociaal vaardig - probleemoplossend © F.Bleumer
10
1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer
11
‘Beeldschermgeneratie’ = ‘Apenstaartgeneratie’ = ‘Patatgeneratie’ = ‘Zapgeneratie’ = ‘De knip- en plakgeneratie’ - ongeïnteresseerd - lui - materialistisch, - verwend - geen diepgang = ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer
12
slimmer, sneller en socialer Manier van denken, kijken en redeneren Lijkt meer op die van Einstein dan Newton: Einstein - Creatief, multidisciplinair - i.p.v. rationeel, logisch en lineair Gaan ‘slimmer’ met informatie om: - Kunnen omgaan met discontinue info - Doorzien reclame, nieuws en films Kunnen veel sneller info oppakken: - denken en leren in beelden i.p.v. tekst - leggen sneller verbanden Zijn sterk gericht op hun omgeving: - sterk gericht op vrienden en familie - sociaal bewogen: o.a. veel vrijwilligerswerk ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer
13
- leren lateraal - leren in beelden - gericht op communicatie en contact en met anderen ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer
14
1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer
15
We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? Velogns Eeglnse odnerzerkoes makat het neit uit in wleke vglodroe de ltetres in een worod saatn. Je kan tcoh goowen lzeen wat er saatt. Het eigne baneglkrije is dat de ersete en de ltstaae leter op de jstuie paalts saatn. Dat kmot odamt je hseneren neit ideree lteter lzeen, maar het worod als geehel. Garippg he ? © F.Bleumer
16
We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? ‘leerpsychologie’ We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Leren doe je zelf ! Leren kun je wel stimuleren en faciliteren ! © F.Bleumer
17
We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? ‘leerpsychologie’ We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Leren doe je zelf ! Leren kun je wel stimuleren en faciliteren ! - kennisconstructie - leren i.p.v. onderwijzen - Contextgebonden leren © F.Bleumer
18
1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer
19
- Vakbekwaam - zelfstandig - Sociaal vaardig - probleemoplossend - leren lateraal - leren in beelden - gericht op communicatie en contact en met anderen - kennisconstructie - leren i.p.v. onderwijzen - Contextgebonden leren - praktijk als uitgangspunt - leren door uitproberen - leren door doen en van elkaar - beoordelen op kunnen -ontwikkelingsgericht - kennis, houding en vaardigheden geïntegreerd Eisen bedrijfsleven Nieuwe generatie Nieuw leren opleiden © F.Bleumer
20
Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren opleiden © F.Bleumer
21
Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren Omvang PGO Projecten vaardigheidstrainingen opleiden © F.Bleumer
22
1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer
23
Uitgangspunt traditioneel onderwijs: - Docent als kennisbron - Docent als didacticus Docent volgorde waarin en manier waarop bepaalt wat er geleerd moet worden, “oude” professionaliteit gekoppeld aan: vakdiscipline kennisoverdracht begeleiden © F.Bleumer
24
Uitgangspunt nieuwe leren: Student Competenties Begeleiding/ coaching Integrale Benadering (praktijk) Leren te leren skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer tutor skillslabs digilab - zelf doen, zelf ervaren, - zelf uitleggen en demonstreren - en zelf reflecteren We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen “Nieuwe” professionaliteit gekoppeld aan: ………… © F.Bleumer
25
begeleiden Student skillslabs intervisie projectkantoor trainer tutor skillslabs digilab instructeur Oude routines:Nieuwe routines: verstand van - het vak en - onderwijzen verstand van - het beroep en - leren Competenties: Onderwijsmedewerkers zijn in staat:- Studenten aan te sturen op zelfstandig leren door het stimuleren van het stellen van leervragen en door uitdagen tot zelf onderzoeken en uitproberen - Studenten feedback te geven/aan te zetten tot reflectie op eigen handelen - ………… PGO BPV OLC © F.Bleumer
26
begeleiden Oude routines:Nieuwe routines: verstand van - het vak en - onderwijzen verstand van - het beroep en - leren competentiebenadering doceren begeleiden vakdiscipline kennisoverdrachtleerarrangementen ‘verschuiving van rollen’ © F.Bleumer
27
begeleiden Docent Student skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer skillslabs begeleider tutor kennisfabriekontwikkelingscentrum andere core business © F.Bleumer
28
begeleiden Student skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer skillslabs begeleider tutor kennisfabriekontwikkelingscentrum Geen - bijscholing of doorontwikkelen van competenties van docenten Maar: - omscholing Docent © F.Bleumer
29
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze:
30
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie
31
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren opleiden © F.Bleumer
32
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - meekijken en meelopen met collega’s (wat betekent dat voor mij en mijn opleiding?) -uitproberen en onderzoeken van werkvormen -bestuderen van kwalificatiestructuur Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken
33
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - ontwikkelen van een curriculum en - ontwikkelen van onderwijsprogramma’s, (en bedrijfsleven daarin betrekken) Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken
34
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - ‘resoneren’ van materiaal door collega’s en bedrijfsleven, - coaching op de uitvoering (op de werkvloer) - proeven van bekwaamheid met bedrijfsleven - enquêteren, evalueren en bijstellen Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren
35
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren Omvang PGO Projecten vaardigheidstrainingen opleiden © F.Bleumer
36
Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Een lerende organisatie leert: - probleemgericht; - werkenderwijs en cyclisch - collectief - bewust en - methodisch (reflectie)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.