De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom Aad Vreeswijk Autoschade collega Mario Spee Henk van Tongeren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom Aad Vreeswijk Autoschade collega Mario Spee Henk van Tongeren."— Transcript van de presentatie:

1 Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom Aad Vreeswijk Autoschade collega Mario Spee Henk van Tongeren

2 Programma (tjes) Raakvlakken en tegenstellingen tussen jongeren en opleiden. Als aanloopje naar competentiegericht onderwijs. R.O.C. van Amsterdam Horizon College

3 Generatie Einstein De generatie geboren na 1988 en opgegroeid in de digitale informatiemaatschappij.

4 U kent het wel.. Schooluitval groter dan ooitSchooluitval groter dan ooit Niveau lager dan ooitNiveau lager dan ooit Niet meer kunnen schrijven, spellen, msn-taal…Niet meer kunnen schrijven, spellen, msn-taal… Jongeren moeilijkste doelgroep om te bereikenJongeren moeilijkste doelgroep om te bereiken

5 Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de jongeren dagelijks op MSN zit. In de top zes van internetactiviteiten staat on-linegames spelen op een tweede plaats. Community’s b.v. Hyves ( NL leden) Op internet houden ze hun sociale contacten bij.

6 Verder downloaden jongeren muziek, surfen ze, zoeken ze plaatjes en en ze. p.s. dat en gebeurt alleen nog als het echt nodig is. Op internet houden ze hun sociale contacten bij.

7 mailen is 'meer voor oude mensen'. Chatten is 'in', Op internet houden ze hun sociale contacten bij.

8 Valkuilen “Ik ben toch zelf ook kind/jongere geweest?” “Ik ben toch zelf ook kind/jongere geweest?” “Mijn zoon, neefje, buurjongen doet de hele dag niets anders dan...” “Mijn zoon, neefje, buurjongen doet de hele dag niets anders dan...” “Als we met jongeren willen communiceren, moeten wij dan ook iets doen met een game/internet/SMS/klimwand?” “Als we met jongeren willen communiceren, moeten wij dan ook iets doen met een game/internet/SMS/klimwand?”

9 Valkuilen “Als we met jongeren willen communiceren moeten we dan niet ook hip worden met een hip logo, website met lifestyle en zo?” “Als we met jongeren willen communiceren moeten we dan niet ook hip worden met een hip logo, website met lifestyle en zo?” “Ach, de jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer normaal communiceren, die SMS-en alleen maar!” “Ach, de jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer normaal communiceren, die SMS-en alleen maar!”

10 Typische onderwijsvalkuilen Ze zijn te lui om nog iets te leren Ze zijn te lui om nog iets te leren Die jongeren zijn zo gebekt, die hoef je niets meer bij te brengen Die jongeren zijn zo gebekt, die hoef je niets meer bij te brengen Als we onze opleidingen/school een hippere naam geven, dan komen de studenten vanzelf Als we onze opleidingen/school een hippere naam geven, dan komen de studenten vanzelf Ze hebben een hele korte spanningsboog Ze hebben een hele korte spanningsboog

11 Multitaskers

12 Multitaskers Een verschil tussen deze generatie jongeren en de vorige, is dat ze veel dingen tegelijk kunnen. Jongeren zijn fanatieke mediaconsumenten. Televisie, tijdschriften, radio, websites en weblogs. 1-3

13 Multitaskers Jongeren gebruiken al deze media intensief en vaak ook tegelijkertijd. Daarin zappen ze moeiteloos van het ene naar het andere kanaal, van de ene naar de andere URL, tegelijkertijd bellend, sms-end en chattend met hun vrienden en bekenden.

14 Multitaskers Ze luisteren muziek op een clipstation, terwijl ze een game spelen op hun console en een afspraak regelen via sms." 3-3

15 Multitaskers Deze generatie jongeren leert op een andere manier: niet meer lineair, zoals hun voorgangers gewend zijn, maar lateraal. Ze halen hun informatie overal vandaan. Jongeren mobiliseren hun netwerk bij alles wat ze doen. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van spullen en bij vragen waar ze zelf niet uitkomen. 3-3

16 (voorlopige) Conclusie Generatie X is opgegroeid met het meer individualistisch, rationeel, logisch en lineair denken van Isaac Newton. Generatie X is opgegroeid met het meer individualistisch, rationeel, logisch en lineair denken van Isaac Newton. Generatie Einstein is minder individualistisch maar meer collectivistisch ingesteld. Generatie Einstein is minder individualistisch maar meer collectivistisch ingesteld.

17 Praktijkopleider of docent Help de leerling – de leerling is onzeker en kan alle hulp gebruiken Help de leerling – de leerling is onzeker en kan alle hulp gebruiken Neem de leerling altijd serieus Neem de leerling altijd serieus Wees betrokken Wees betrokken Leer leerlingen persoonlijk kennen Leer leerlingen persoonlijk kennen Ontwikkel competenties Ontwikkel competenties Wees een vakidioot Wees een vakidioot Hou van ze Hou van ze

18 Doe de ‘Generatie Einstein’ een eigen(tijds) aanbod waarmee ze aan het werk kunnen. CompetentieGericht Onderwijs Dank u. Uitdaging


Download ppt "Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom Aad Vreeswijk Autoschade collega Mario Spee Henk van Tongeren."

Verwante presentaties


Ads door Google