De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentendag juridische dienstverlening 20-1-2009 MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo Ontwikkeld door de Hogeschool van Amsterdam,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentendag juridische dienstverlening 20-1-2009 MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo Ontwikkeld door de Hogeschool van Amsterdam,"— Transcript van de presentatie:

1 docentendag juridische dienstverlening MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo Ontwikkeld door de Hogeschool van Amsterdam, ROC van Amsterdam en ROC Flevoland

2 Overstap mbo naar hbo  Jaarlijks stroomt landelijk 70% van de mbo’ers van juridische opleidingen door naar het hbo.  Daarvan kiest bijna de helft voor een juridische opleiding.  Elk jaar valt 45% van deze overstappers binnen 1 jaar weer uit.

3 Film: overstappers mbo naar hbo  Wat denkt u dat er mis gaat bij de overstap?  Noteer een opmerking die u het meest raakt!

4 Doel van het assessment  Mbo’ers bewust laten nadenken over de overstap naar het hbo.  Mbo’ers tijdens hun opleiding inzicht geven in hun beheersing van een aantal algemene hbo- competenties.  Het assessment is ontwikkelingsgericht. Voor het assessment kan een deelnemer niet zakken!

5 Het doorstroomassessment beoordeelt en geeft advies op de onderstaande vier competenties: Algemene hbo-competenties  Reflecterend vermogen Sterke en zwakke punten kennen  Leervermogen Kunnen plannen en zelfstandig leren  Probleemoplossend vermogen Vanuit verschillende perspectieven kijken, oplossing onderbouwen  Communicerend vermogen Mondeling, schriftelijk, begrijpend lezen en de MOTIVATIE om door te willen naar het hbo.

6 Waaruit bestaat het assessment? Portfolio gesprek Advies Actie Portfolio maken Tekstverklaring maken Reflectieopdracht maken

7 Portfolio maken Wat zit er in het portfolio?  curriculum vitae  motivatiebrief  een zelfbeoordeling  een feedbackformulier ingevuld door stagebegeleider of docent  bewijsmateriaal voor de competenties, zoals: • verslagen (van stages of projecten) • reflecties • logboeken • ervaringen  tekstverklaring

8 Portfoliogesprek  Gesprek van 45 minuten met een of twee assessoren.  De assessor stelt vragen over het portfolio. »Ervaringen met de competenties staan centraal. »Met de assessor bespreekt de mbo’er waar hij goed en minder goed in is. Hij geeft voorbeelden en vertelt over zijn ervaringen (stage, werk, hobby’s). »De mbo’er praat over waarom hij naar het hbo wil.

9 Advies De asssessor….  Schrijft een advies op basis van het portfolio en het gesprek.  Geeft feedback over de mate waarin de competenties beheerst worden.  En geeft advies over ontwikkelpunten.

10 Ervaringen mbo-hbo doorstroomassessment  In januari 2008 heeft een groep van tien mbo’ers van de opleiding Juridische Dienstverlening van het ROCvA deelgenomen aan het mbo-hbo doorstroomassessment.  Wat vonden de deelnemers van het assessment en wat hebben ze er aan gehad?

11 Heeft het assessment geactiveerd? Ben je door het dsa bewuster gaan nadenken over de overstap, je meer gaan oriënteren en / of met je ontwikkelpunten aan de slag gegaan? “Ik ben me meer gaan oriënteren op het alternatief: Sociaal Juridische Dienstverlening, door contact op te zoeken met een student, informatie te verzamelen. Het maakte me zekerder van mijn keuze voor Hbo- rechten.” “Er was op mijn oude school geen ruimte om aan de ontwikkelpunten te werken.”

12 Geholpen bij de beslissing? Heeft het dsa je geholpen bij de beslissing om wel / niet door te studeren aan het hbo? “Ik was al heel zeker van mijn overstap naar het hbo. Ik vond het mbo zo makkelijk, dus het was al helder voor mij.”

13 Wat doen ze nu?  Doorgestroomd? »Zes deelnemers naar het hbo (hbo-rechten).  Studieresultaten? »Drie deelnemers: 0 – 20% studiepunten. »Twee deelnemers: 60 – 80% studiepunten. »Eén deelnemer: 100% studiepunten.

14 Wat vonden ze ervan? “Het was een leuke ervaring, en je wordt er toch zekerder van.” “Door het doorstroomassessment kun je zien wat je de afgelopen jaren hebt geleerd of juist niet.” “Je krijgt er een beter beeld van jezelf door. Je komt achter dingen die je niet wist van jezelf, bijvoorbeeld dat ik veel doorzettingsvermogen heb.” “Ze zouden het alle mbo’ers moeten laten doen. Er zijn nu best veel klasgenoten naar het hbo gegaan, waarvan ik denk dat ze het echt niet aan zullen kunnen.”

15 Assessment in studieprogramma  Kerntaak 2: Stuurt de eigen loopbaan »Reflecteert op eigen kwaliteiten en motieven. »Onderzoekt welk werk er is en wat bij hem past. »Stuurt de eigen loopbaan en onderneemt acties die daarbij nodig zijn.  Welke activiteiten die bijdragen aan deze kerntaak vinden al plaats in het studieprogramma van uw mbo’ers? En waar plaatst u ze op de tijdlijn?  Waar zou het mbo-hbo doorstroomassesment eventueel passen?  Maak uw eigen tijdlijn & krijg nieuwe ideeën door in groepjes van vier elkaars tijdlijnen te bespreken.


Download ppt "Docentendag juridische dienstverlening 20-1-2009 MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo Ontwikkeld door de Hogeschool van Amsterdam,"

Verwante presentaties


Ads door Google