De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

12 maart 2007Fontys OSO/FLOT Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek Ontwikkelingsgericht assessment in relatie tot leergemeenschap Maartje Swinkels,

Verwante presentaties


Presentatie over: "12 maart 2007Fontys OSO/FLOT Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek Ontwikkelingsgericht assessment in relatie tot leergemeenschap Maartje Swinkels,"— Transcript van de presentatie:

1 12 maart 2007Fontys OSO/FLOT Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek Ontwikkelingsgericht assessment in relatie tot leergemeenschap Maartje Swinkels, Mieke Wijdeveld, Hans van Huijgevoort

2 12 maart 2007 Leergemeenschap “Een leergemeenschap bestaat uit een groep mensen die een actieve, reflectieve samenwerkende, leergerichte en groeibevorderende benadering ontwikkelt ten aanzien van de raadsels, problemen en onduidelijkheden van onderwijs en leren” Verbiest 2004

3 12 maart 2007 Wat vraagt dit van deelnemers? Eigen beroepsidentiteit ontwikkelen Zelfsturend vermogen Tegemoetkomen aan vragen van de school

4 12 maart 2007 OCO: beoogd effect Integratie van ervaringen Motivatie en zelfkennis stimuleren Autonomiebevordering Reflectief leren ondersteunen Aanzetten tot actie Leren bevorderen

5 12 maart 2007 OCO instrument Introductiebijeenkomst Vragenlijst on-line Nagesprek Actieplan Evaluatie en ervaringsverslag

6 12 maart 2007 Introductiebijeenkomst Is gebaseerd op de competentiekaart van de opleiding Is gericht op hoe jij het werken in de stageschool ervaart. Is geen test, maar een instrument dat je helpt bij het nadenken over je ontwikkeling als leraar. Is gebaseerd op de ZelfKonfrontatieMethode (ZKM) en de waarderingstheorie. Doet geen uitspraken over wat je kunt, maar laat je stilstaan bij wat voor jou belangrijk is.

7 12 maart 2007 Vragenlijst online

8 12 maart 2007 Eigen ervaring Hoe voel ik mij de laatste tijd in het algemeen in mijn leergemeenschap? Hoe zou ik me willen voelen? Beschrijf, zo concreet mogelijk, een situatie of gebeurtenis binnen je leergemeenschap die je erg bezig houdt

9 12 maart 2007 Nagesprek

10 12 maart 2007 Eigen analyse Hoe is de relatie tussen hoe jij je nu voelt en hoe jij je zou willen voelen? Hoe is de relatie tussen de beschreven situatie en hoe jij je nu voelt resp. hoe je je zou willen voelen? Wat zegt dit over jou? Wat zegt dit over de leergemeenschap?

11 12 maart 2007 Voorbeeld student Ik zou me als docent willen voelen Z= 26 A=29 P=28 N=0 Ik geniet er in het bijzonder van als ik een leuk contact heb met leerlingen en dat ze ook na de les af en toe uit zichzelf een praatje met me maken Z= 24 A=28 P=27 N=0

12 12 maart 2007 Eigen actieplan Wat in de leergemeenschap wil ik anders? Wat ga ik daar zelf aan doen? Wat heb ik daarvoor nodig van de anderen? Wanneer en met wie ga ik dit communiceren?

13 12 maart 2007 Actieplan Dagboekformulier Mijn belangrijkste bevindingen Werkblad positieve ervaringen

14 12 maart 2007 Evaluatie en ervaringsverslag Open formulier om eigen ervaringen te beschrijving Evaluatieformulier t.b.v. de opleiding

15 12 maart 2007 Nadere informatie Maartje Swinkels: Mieke Wijdeveld: Hans van Huijgevoort:

16 12 maart 2007 Ervaringen studenten 1 Ik heb een deel van de vraagstelling kunnen beantwoorden. Naast mijn rol als docent wil ik graag leerlingen begeleiden. Ook ben ik me wat bewuster geworden van bepaalde situaties Ik heb antwoord gekregen op mijn hoofdvraag. Het resultaat bevestigde iets wat ik misschien al wist, maar niet hardop voor mezelf durfde te zeggen

17 12 maart 2007 Ervaringen studenten 2 Ik heb echt het gevoel dat ik er iets aan heb en dan niet alleen tijdens mijn stage en op school, maar ook in mijn sociale leven Ik wist eigenlijk van te voren al wel hoe ik er voor stond, maar nu werd het nog allemaal een keer bevestigd.

18 12 maart 2007 Ervaringen begeleiders 1 Inzicht krijgen in drijfveren en motieven is erg confronterend, maar het geeft lucht. Zichtbaar enthousiasme! Eye-opener. Wat zij er IN stoppen is erg belangrijk! Explicitering van persoonlijk functioneren, in de opleiding én hun privé-leven.

19 12 maart 2007 Ervaringen begeleiders 2 Student voelt zich begrepen en formuleert kern en actiepunten. Een toppertje: het actuele dilemma van de student, dat zich bevindt op het snijvlak van persoon en professie, wordt door middel van de ZKM glashelder boven water gehaald. Langere termijn? Student meer binden vanuit het contract met OMO.


Download ppt "12 maart 2007Fontys OSO/FLOT Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek Ontwikkelingsgericht assessment in relatie tot leergemeenschap Maartje Swinkels,"

Verwante presentaties


Ads door Google