De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Autonomie in de derde graad. Groeien naar meer autonomie  Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie?  Zichzelf kennen => Kunnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Autonomie in de derde graad. Groeien naar meer autonomie  Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie?  Zichzelf kennen => Kunnen."— Transcript van de presentatie:

1 Autonomie in de derde graad

2 Groeien naar meer autonomie  Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie?  Zichzelf kennen => Kunnen kiezen  Leren leren  Autonomiebevorderende werkvormen  Een project uitwerken

3 Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:  Relatie  Competentie  Autonomie

4 autonomie Zelfsturing:  de wil, het vermogen  een doel kiezen  een werkwijze, handelingsschema of scenario kunnen oproepen of bedenken  Afstand kunnen nemen

5 Belang  positieve effecten op leerproces,prestaties en volhouden van verworven studiegedrag  Differentiatie  Opvoedingsopdracht van de school

6 Keuzes maken  deelaspect van zelfstandigheid: ‘het zelf kiezen voor…’  Verhoogt de betrokkenheid  Niet voor iedereen even gemakkelijk!  Voorwaarden om goed te kunnen kiezen:  jezelf kennen  zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal  keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

7 Wie ben ik? Om goed te kunnen kiezen moet je:  jezelf kennen  zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal  keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

8 Werkvormen

9 Leren leren Voorwaarden om goed te kunnen kiezen:  jezelf kennen  zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal  keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

10 Leren leren  Huiswerkplanner  Toetsenplanner  Studiekeuze  Studiemethode

11 Autonomiebevorderende doelen  Verder bouwen op geleerde werkvormen (hoekenwerk, brainstorm,…)  Ideeën verzamelen en muurkrant: creatief denken, beslissen  Groepsverdeling: zelfkennis, kiezen  Producenten (laag)  Organisatoren (hoog)  Creatieve groep (gemiddeld)  Sociale groep (middel tot hoog)  Freelance  Hoekenwerk: organiseren, leiden, probleemoplossend denken  Formulier  Evaluatie


Download ppt "Autonomie in de derde graad. Groeien naar meer autonomie  Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie?  Zichzelf kennen => Kunnen."

Verwante presentaties


Ads door Google