De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Het hebben van een vooruitziende blik  Plannen kunnen maken  Hun zaakjes kennen Zelfsturing en executieve functies.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Het hebben van een vooruitziende blik  Plannen kunnen maken  Hun zaakjes kennen Zelfsturing en executieve functies."— Transcript van de presentatie:

1  Het hebben van een vooruitziende blik  Plannen kunnen maken  Hun zaakjes kennen Zelfsturing en executieve functies.

2

3  Inhibitie  Aandacht  Handelingen plannen  Samenwerken  Flexibiliteit  Regels toepassen  Inzicht  Reflectie  Koers bijstellen  Empathie  Initiatief nemen  Ordelijkheid

4  Zelfregulatie: reguleren van emoties; sturen van het eigen gedrag; richten van de aandacht. 0,  Zelfregulatie is een voorwaarde voor schools functioneren  Genetische aanleg en temperament  Opvoedingsstijl en kenmerken opvoedingsomgeving

5 Voorwaarde voor: verwerken van informatie; deelnemen aan (sociale) activiteiten; afmaken van taken.

6  Hoge verwachtingen  Veiligheid  Steun  Uitdaging  Sturing  Oplossingsgericht  Feedback  Positieve en inhoudelijke uitwisselingen  Gedragslesjes  Taal

7 Feedback is het instrument dat leerkrachten in handen hebben om de verzamelde informatie over het leren van leerlingen om te zetten in zinvolle adviezen om het leren te verbeteren. (Hattie & Timperley, 2007) Vier niveaus van feedback: taakniveau; procesniveau; niveau van zelfregulering; persoonlijke niveau. Meest effectief!

8 Door feedback worden kinderen gestimuleerd om over hun eigen leerproces na te denken. De volgende factoren zijn daarbij van belang: Metacognitie Motivatie Attributies Responsiviteit Afstemmingsstrategie om leerkrachten te stimuleren het leerproces van de kant van de leerling te zien.

9 Preventieve ondersteuning: Ordelijke leeromgeving waardoor zelfstandigheid bevorderd wordt; Gebruik van pictogrammen met gewenst gedrag; Spelplan maken; Muziek-en bewegingsactiviteiten. (Eichhorn. J, 2011)

10  Castelijns, J. e.a. (2011). Evalueren om te leren. Toetsen en beoordelen op school. Bussum: uitgeverij Coutinho.  Eichhorn, J. (2011). Zorg voor kleuters. Bewust Planmatig Handelen Binnen De Kleuterklas. Huizen: uitgeverij Pica.  Sardes (2010). Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Sardes speciale editie, nummer 9, september Uitgegeven door Sardes.


Download ppt " Het hebben van een vooruitziende blik  Plannen kunnen maken  Hun zaakjes kennen Zelfsturing en executieve functies."

Verwante presentaties


Ads door Google