De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Portfolio en betekenisvol leren van test- naar assessmentcultuur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Portfolio en betekenisvol leren van test- naar assessmentcultuur."— Transcript van de presentatie:

1 Portfolio en betekenisvol leren van test- naar assessmentcultuur

2 Rijk beeld van de ontwikkeling Presentatie Bewust worden eigen leerproces Motivatie Zelfregulering Interactie Alternatief voor toets Alternatief voor rapport Ontwikkeling zichtbaar maken Verantwoording

3 Portfolio als ‘learning tool’ Een verzameling leerproducten met bijbehorende reflecties die door leerling in gesprek met de leraar of met anderen wordt gebruikt om het eigen leren te sturen.

4 Eigen leerproducten en reflecties

5

6 Hoe breng je de leef- en de systeemwereld samen?

7 Startgesprekken: feed-forward Alle leerkrachten voerden startgesprekken; Met kind en ouders; Ook in de kleutergroepen; De wederzijdse ambities en verwachtingen zijn uitgesproken. De leerkracht beschikt over nieuwe relevante informatie, die van belang is om in de ogen van het kind de goede dingen te doen. De ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt afgestemd en vastgelegd.

8 Het gesprek als kern 1

9 Het gesprek als kern 2

10 Beoordelen van het Leren Beoordelen om te Leren DoelVaststellen wat geleerd isLeerlingen ondersteunen en stimuleren NadrukNa afloop van het lerenTijdens het leren LeerlingWordt beoordeeldIs (mede)beoordelaar VormMaken van tests, toetsen, proefwerken, taken etc. Reflectie en dialoog: Feedback, self-assessment, peer-assessment, portfolio’s OpbrengstNiveaubepalingen Vergelijkingen met anderen Bewustwording van en aanwijzingen voor het leren Assessment of LearningAssessment for Learning

11

12 Stille dialoog over sfeer en relatie

13 Stille dialoog over het volgen van ontwikkeling

14 Van een test- naar een assessmentcultuur

15 Wij gaan nu met assessments voort! Jos Castelijns heeft ons gewezen op het belang van goede reflectiegesprekken. Goede intenties zijn daarvoor niet voldoende. De leerkracht dient te weten wat een kind nodig heeft, hem/haar een passend aanbod te doen, de juiste vragen te stellen… kortom: adequaat te be-ge-leiden.

16 Evalueren om te leren Toetsen en beoordelen op school Jos Castelijns, Mien Segers & Katrien Struyven (Red.) Bussum: Uitgeverij Coutinho

17 N.B. De testen wezen uit dat het goed zit! Jaar: Landelijk gemiddelde: Schoolgemiddelde: 2011:535, :535,1536,8 2013:534,7535,8 Wij voldoen hiermee dus ruimschoots aan de gestelde normen, stijgen daar zelfs fier bovenuit. We leven in een land dat steeds vaker rekent met gemiddelden. Die behoefte om getallen te beheren en beïnvloeden heeft inmiddels tot een afrekencultuur geleid, waar in ieder geval ‘het gemiddelde Nederlandse kind’ geen profijt van trekt…


Download ppt "Portfolio en betekenisvol leren van test- naar assessmentcultuur."

Verwante presentaties


Ads door Google