De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LOB-middag Haaglanden Aanleiding, vorm & ervaringen met een loopbaan- methodiek in ontwikkeling. Dec ’09, Gertrud de Wit,

Verwante presentaties


Presentatie over: "LOB-middag Haaglanden Aanleiding, vorm & ervaringen met een loopbaan- methodiek in ontwikkeling. Dec ’09, Gertrud de Wit,"— Transcript van de presentatie:

1 LOB-middag Haaglanden Aanleiding, vorm & ervaringen met een loopbaan- methodiek in ontwikkeling. Dec ’09, Gertrud de Wit,

2 Innovatief vmbo-mbo project Subsidie van het Platform Beroepsonderwijs: Iets ontwikkelen, dat  iets toevoegt in/aan het onderwijs  overdraagbaar is: bruikbaar/aantrekkelijk  op mogelijke effecten is/wordt onderzocht In dit geval: het ontwikkelen van een doorlopende loopbaanmethodiek.

3 Doorlopende loopbaanmethodiek: •Start in de bovenbouw van het vmbo •Mix van praktijkgericht, vraag gestuurd en •dialoog met de 5 loopbaancompetenties •Bereid voor op aanpak in het mbo •Loopt vervolgens door/over in mbo aanpak

4 Aanleiding Voorzorg(plicht) mbo: Doel, werkwijze & cgo-eisen in het mbo vragen om bepaalde studiehouding: hoe hieraan al in het vmbo te beginnen? Nazorg(plicht) vmbo: •Opleiden voor diploma èn succesvolle overstap, route naar startkwalificatie.

5 Iets meemaken Leerjaar 3: oriëntatiejaar •projecten zoals klussen zonder haast, competenties in context en loopbaangerichte gesprekjes Leerjaar 4: beslisjaar •klussen zonder haast & meeloopactiviteiten Mentoren:begeleiden hun leerlingen in mentorlessen en projectweken.

6 Van de 25 mbo competenties In het vmbo •Samenwerken •Presenteren •Onderzoeken •Leren en reflecteren •Plannen en organiseren

7 Klussen zonder haast Parkeeroverlast Facilitair Kinderpret KDV Ben ik in beeld? Retail food Wil je drinken of moet je? Retail food Wie maakt me los? Techniek Let op de details Bouw Snelle hap of sterrenhap Facilitair Prinsenstichting Facilitair Het spel met de knikkers Ouderenzorg

8 In het mbo Mbo-ers •Participeren in aanbod meeloopactiviteiten en begeleiden de vmbo-ers •Hebben loopbaangesprekken over hun praktijk- en opleidingservaringen met hun loopbaancoach

9 Loopbaangerichte gesprekken? Loopbaancoach •praat MET deelnemers over hun praktijk-/werkervaringen in relatie tot de eisen en wensen •zet deelnemers aan tot denken •waardeert en activeert hen •hanteert de 5 loopbaancompetenties

10 Loopbaancompetenties M. Kuipers Ontdek je talent (kwaliteiten) •Waar ben je goed in? Ontdek je passie (motieven) •Waar wil je moeite voor doen? Ontdek je werkplek (werkexploratie) •Welke keuzes en dilemma’s kom je tegen? Zelf aan zet (loopbaansturing) •Wat ga je ontdekken, oefenen of bewijzen? In gesprek met (netwerken) •Wie heb je nodig om wensen te realiseren?

11

12 Filmpjes! •Mee op stage •Klussen zonder haast!

13 Onderzoek effecten Kwantitatief: •Onder leerlingen vmbo en mbo en hun mentoren/loopbaancoaches m.b.v. digitale vragenlijsten. Kwalitatief: •Effectieve loopbaangesprekken

14 Succes verzekerd, mits... •Draagvlak op school onder docenten & leidinggevenden op vmbo en mbo •School een bijdrage wil leveren aan de loopbaan van de leerling •Docenten willen leren, hoe je dat doet. •Leerlingen onder voorwaarden ervaringen mogen opdoen en daarvan leren.


Download ppt "LOB-middag Haaglanden Aanleiding, vorm & ervaringen met een loopbaan- methodiek in ontwikkeling. Dec ’09, Gertrud de Wit,"

Verwante presentaties


Ads door Google