De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdlijnen Basisnet Spoor Themabijeenkomst Veiligheid op het spoor Platform Transportveiligheid Arie-Jan Arbouw 15 september 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdlijnen Basisnet Spoor Themabijeenkomst Veiligheid op het spoor Platform Transportveiligheid Arie-Jan Arbouw 15 september 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdlijnen Basisnet Spoor Themabijeenkomst Veiligheid op het spoor Platform Transportveiligheid Arie-Jan Arbouw 15 september 2011

2 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Stand van zaken Basisnet Realisatie: •Brief Tweede Kamer Basisnet Spoor 15 augustus 2011 •Wetsvoorstel Basisnet in Tweede Kamer 30 augustus 2011 Planning: •Circulaire Risiconormering Vervoer gevaarlijke stoffen 1 oktober 2011 •Geplande datum in werking treden Basisnetten Water, Weg en Spoor medio september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

3 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Hoofdlijn Basisnet Spoor Chemische clusters moeten bereikbaar blijven Belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen moeten mogelijk blijven Burgers moeten langs het spoor veilig kunnen wonen en werken Robuustheid Normering Externe veiligheid 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

4 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Waarom Basisnet Spoor? •Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor neemt fors toe (ProRail,2007): 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

5 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Waarom Basisnet Spoor? •Bouwwerken steeds dichter of boven op het spoor: IBIS-hotel, Amsterdam Piazza, Eindhoven 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

6 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Waarom Basisnet Spoor? •Burgers lopen risico’s Barendrecht Kijfhoek Ministerie van Infrastructuur en Milieu615 september 2011

7 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Automatische Treinbeïnvloeding Verbeterde versie Trein die langzamer rijdt dan 40 km per uur kan niet meer door rood sein rijden. In 2011 en 2012 worden 350 ATBVv’s geplaatst op alle emplacementen van routes met gepland vervoer van gevaarlijke stoffen. Trajecten waar trein langzamer rijdt dan 40 km per uur: minder kans op botsen en ontsporen. 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

8 Ministerie van Verkeer en Waterstaat 8 Warme BLEVE vrij: voorkomen contactpunten tussen brandbare vloeistoffen (C3/D3) en brandbare gassen (A) 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

9 Ministerie van Verkeer en Waterstaat 9 Anders Routeren: Brandbare gassen zoveel mogelijk over Betuweroute afwikkelen •Voor Noord Nederland: vervoer naar NO Europa via Oldenzaal volgt de Betuweroute tot Elst en wordt beperkt door risicoplafond bij NSP-Arnhem. •Voor Zuid Nederland: vervoer over Brabantroute wordt beperkt door risicoplafond bij NSP-Breda. 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu Basisnet Spoor

10 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Grenzen aan het bouwen Veiligheids- zone 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

11 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Routes met een Veiligheidszone en PAG •Betuweroute •Kijfhoek – Roosendaal •Lage Zwaluwe – Eindhoven – Roermond– Sittard •Rotterdam– Amsterdam – Zwolle - Delfzijl Basisnet Spoor 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

12 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Opbrengst Basisnet Spoor: handelingsperspectief •Duidelijke grens voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (een risicoplafond per traject). •Duidelijke grens aan het bouwen langs het spoor (in de veiligheidszone en in het plasbrandaandachtsgebied). •Echte veiligheidswinst op en rond het spoor vanaf 2012 (anders samenstellen treinen, ATBVv, anders routeren, verbeteren zelfredzaamheid). 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu

13 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken 1.Een rekenmodel is een [a] een beperkte weergave van de werkelijkheid en [b] een hulpmiddel bij de besluitvorming. 2.Hou rekening met menselijk falen: meeste incidenten zijn niet het gevolg van technisch falen. 3.Hou zoveel rekening met zelfredzaamheid: bouw een bejaardenhuis, ziekenhuis of kinderdagverblijf op voldoende afstand van het spoor. 4.Basisnet Spoor moet robuust blijven: groei binnen risicoplafonds middels aanvullende maatregelen op doorgaand spoor en op relevante emplacementen mogelijk blijven maken 15 september Ministerie van Infrastructuur en Milieu


Download ppt "Hoofdlijnen Basisnet Spoor Themabijeenkomst Veiligheid op het spoor Platform Transportveiligheid Arie-Jan Arbouw 15 september 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google