De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

15 september 2011 Basisnet Spoor Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw.

Verwante presentaties


Presentatie over: "15 september 2011 Basisnet Spoor Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw."— Transcript van de presentatie:

1 15 september 2011 Basisnet Spoor Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw

2 Doel Basisnet Spoor •Zeehavens en de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het aangrenzende buitenland blijven bereikbaar voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor. •Belangrijke ruimtelijke ontwikkeling rond het spoor blijft mogelijk: bijvoorbeeld de nationale sleutelprojecten. •Bestuurlijke afspraken worden gerespecteerd. •Dit alles binnen de voor externe veiligheid geldende richtlijnen. 15 september 2011

3 Ambitie Basisnet Spoor •Het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt zoveel mogelijk over de Betuweroute afgewikkeld, om zo de stadskernen op de parallelle routes te ontzien. •Bij vaststelling van het Basisnet Spoor mogen er langs het spoor geen knelpunten zijn (geen kwetsbare objecten binnen de zone waar het plaatsgebonden risico (PR) groter of gelijk is dan 1 * per jaar). •Het spoor moet zo veel mogelijk aandachtspuntenvrij zijn (zo weinig mogelijk locaties waar het berekende groepsrisico - GR - hoger is dan de oriëntatie waarde voor het GR). 15 september 2011

4 Resterend aantal knelpunten is beperkt •Inventarisatie kwetsbare objecten en planschade •Saneringsregeling 15 september 2011

5 Met Basisnet zoveel mogelijk aandachtspuntvrij 15 september 2011

6 Effect veiligheidsmaatregelen Basisnet Spoor 2020 Overschrijding oriëntatiewaarde Zonder BasisnetMet Basisnet Spoor Met factor >1225 km41 km Met factor > 1041 km2 km 15 september 2011

7 Belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen gaan door Sleutelproject ArnhemSleutelproject Breda 15 september 2011

8 Respecteren van alle, soms complexe, bestuurlijke afspraken: Voorbeeld Elst - Oldenzaal

9 15 september 2011 Uitkomst verkenning Maximale risicoruimte Basisnet spoor Elst – Oldenzaal: 1750 kwe /per jaar cat. A over Zutphen – Goor - Hengelo tussen 21 en 23 uur in maximaal 2 goederentreinen per dag Maximale risicoruimte emplacement Deventer: 200 kwe cat A R: 200 Maximale risicoruimte bij het ROC Almelo: 1000 kwe cat A R: 200 Knooppunt Zutphen 1750 Maximale risicoruimte bij het NSP Arnhem: 1750 kwe cat A tussen 19 en 7 uur (buiten kantooruren) 1750 Knooppunt Elst Maximale geluidsruimte: 1 (of 2 stille) trein(en) tussen 7 en 23 uur 1750 via Goor R: 200 Knooppunt Hengelo 1950 Grensovrgang Oldenzaal 200 Maximale ruimte dienstregeling: 2 treinen tussen 21 en 23 uur; veel meer tussen 23 en 6 uur Emplacement Delden 1750 Risicoruimte van 1750 kwe cat A op dit traject opnemen in Basisnet Spoor R: 200 Risicoruimte van 200 kwe cat A op dit traject opnemen als reservecapaciteit in Basisnet Spoor

10 Bereikbaarheid industriële locaties: voorbeeld Chemelot Wens SABIC: extra LPG aanvoer naar Chemelot op korte termijn mogelijk maken. Is mogelijk op doorgaand spoor; risicoruimte op rangeeremplacementen is niet zo groot; gemeente is bevoegd gezag. Regio onderzoekt mogelijkheden. Start generiek onderzoek naar groeiruimte binnen vergunning rangeeremplacementen (verkennen effect extra veiligheids- maatregelen). 15 september 2011

11 Consequenties omleiding deel transport Roosendaal- Venlo : voorbeeld Moerdijk 13 april 2011 Situatie zonder Basisnet (MV 2020) Situatie met Basisnet Cat. A: Cat. A: Verwachting: Weinig planschade als gevolg van Basisnet Verwachting: Weinig planschade als gevolg van Basisnet PR : meter GR: <1 x OW PR : 9-15 meter GR: 1 x OW 11

12 Bevorderen gebruik Betuweroute (in ketelwagens per jaar) JaarOldenzaalEmmerichVenloTotaal Ruimte Basisnet ) ) september ) Uitgaande van 30 meter risicoruimte bij de Betuweroute, totaal ) Exclusief extra vervoerstroom SABIC van 5.860; inclusief

13 Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken 1.Met Basisnet Spoor is een goed fundament gelegd, maar het succes is afhankelijk van de verdere uitvoering. 2.Papieren veiligheid beschermt niet, verantwoord handelen wel. 3.Om Basisnet Spoor tot een succes te maken moet groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen op doorgaand spoor en op de relevante rangeeremplacementen mogelijk blijven. 15 september 2011


Download ppt "15 september 2011 Basisnet Spoor Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw."

Verwante presentaties


Ads door Google