De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)

Verwante presentaties


Presentatie over: "23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)"— Transcript van de presentatie:

1 23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)

2 23 september 2010 Fietsgebruik Binnenstad

3 23 september 2010 Fietsgebruik binnen ring A10

4 23 september 2010 Fietsvriendelijke VRI’s Beperkingen Weinig ruimte voor infrastructuur Veel modaliteiten Hoofdnettenbeleid Fietsroutes Fietsvriendelijk? -Fietsroutes zonder verkeerslichten -Relatief lage cyclustijden

5 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Verkeersregelinstallaties Amsterdam

6 23 september 2010 Verkeersregelinstallaties Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

7 23 september 2010 Hoofdnet Auto Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

8 23 september 2010 Hoofdnet Auto - Hoofdnet OV Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

9 Mogelijke locaties Fiets Groene Golf 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

10 23 september 2010 Hoofdnet Fiets Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

11 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Fiets groene golf Raadhuisstraat sinds 2007 gestart als betere koppeling voor openbaar vervoer elf verkeerslichten achter elkaar op 650 meter afstand beide richtingen gedurende de hele dag ontwerpsnelheid 18 km/uur “welke fietser weet nou hoe hard hij rijdt” “als je er dagelijks fietst heb je snel door met welke snelheid je de groene golf hebt”

12 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

13 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

14 23 september 2010 Wachttijdindicator Gestart in 2005 Doel: 1.Verkeersveiligheid 2.Comfort Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

15 23 september 2010 Wachttijdindicator Gestart in 2005 Doel: 1.Verkeersveiligheid quick scan evaluatie 2006: effect positief 2.Comfort tevredenheidsonderzoek 2006: 8,5 Advies: Uitbreiden wachttijdindicatoren Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

16 23 september 2010 Leidseplein Spui 370 VRI’s Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

17 23 september 2010 Leidseplein Spui 370 VRI’s 31 VRI’s (half)star / 339 VRI’s voertuigafhankelijk Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

18 23 september 2010 370 VRI’s 18 Wachttijdmelders. Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

19 23 september 2010 370 VRI’s 18 Wachttijdmelders / 10 Wachttijdvoorspellers Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

20 23 september 2010 Wachttijdvoorspeller Complexiteit VA-regelingen maakt snelle uitbreiding lastig. Schatting op basis van rekenalgoritme. Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

21 23 september 2010 Uitgebreide evaluatie wachttijdvoorspeller Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Doel: 1.Verkeersveiligheid evaluatie 2008: effect NEGATIEF

22 23 september 2010 Uitgebreide evaluatie wachttijdvoorspeller Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Doel: 1.Verkeersveiligheid evaluatie 2008: effect NEGATIEF 2.Comfort tevredenheidsonderzoek 2009: 8,9

23 23 september 2010 Roodlichtonderzoek Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Doel: 1.Verkeersveiligheid evaluatie 2008: effect NEGATIEF 2.Comfort tevredenheidsonderzoek 2009: 8,9

24 23 september 2010 Roodlichtonderzoek Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Roodlichtnegatie: neemt toe door te vroege starters (eerste 5 seconden) kan beter aangepakt worden door geloofwaardigheid regeling te verbeteren. Conclusie: wachttijdvoorspellers dragen niet bij aan het terugdringen van het door rood rijden van fietsers.

25 40% ervaart de wachttijd korter 70% geeft aan dat de wtv een positief effect heeft op verkeersveiligheid 1% geeft aan dat de wtv een negatief effect heeft op verkeersveiligheid 40% wacht altijd op groen 10% rijdt altijd eerder weg 50% rijdt soms eerder weg Te vroeg wegrijden wordt door fietsers niet als gevaarlijk gezien. 23 september 2010 Mening fietsers (420 enquetes) Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller 40% ervaart de wachttijd korter 33% stelt dat anderen minder door rood rijden

26 23 september 2010 Praktijk 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Wachttijdvoorspeller in lantaarn waar geel wordt getoond Start bij aanvraag van fietser Knippert bij bijzondere ingreep (tramingreep/verlengfunctie hoofdnet) Kan eerder groen worden (alternatieve realisatie) Laatste 5 seconden altijd aftellen (geen ingreep meer mogelijk) Te veel externe ingrepen  geen wachttijdvoorspeller plaatsen

27 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

28 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

29 23 september 2010 Wachttijdmelder Soms fietsonvriendelijke VRI Hardware systeem Meet roodtijd. Bij 3x zelfde roodtijd gaat wachttijdindicator aan. Gaat uit na verkeerde roodtijd Kan dus bij omschakeling/brugingreep/verstarring/enz.. -eerder groen worden of… -rood blijven na vertonen “1”

30 23 september 2010 Soms fietsonvriendelijke VRI


Download ppt "23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)"

Verwante presentaties


Ads door Google