De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid! Bo Boormans fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers-

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid! Bo Boormans fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers-"— Transcript van de presentatie:

1 Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid! Bo Boormans fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid

2 VRI’s zijn niet eng !

3 Fietsbeleid en VRI’s ? concurrentieverhouding auto / fiets verkeersveiligheid vlotte doorstroming fiets rijtijdverhouding Vraagt om sturend verkeersbeleid Vraagt om doortastende beleidsmedewerkers

4 Ontwikkeling verkeerslichten tot jaren ‘80: starre regelingen vanaf jaren ‘80: VA-regelingen -groen op aanvraag -cyclustijd en groenduur op maat -nadruk op afwikkeling autoverkeer vanaf jaren 90: busprioriteit -vrije busbanen -absolute prioriteit -auto verliest positie laatste 10 jaar: veel aandacht voor fiets -diversiteit aan maatregelen ontwikkeld -extra service zolang het ‘mogelijk is‘ -fiets soms belangrijker dan auto laatste 5 jaar: meer aandacht voor auto -groene golven (luchtkwaliteit, reistijden) -gebiedsgericht benutten -incident management

5 Ontwikkelde maatregelen voor de fiets 2-3 groenfasen per cyclus rechtsaf vrij of door rood beperken cyclustijd lus voor aanvraag/verlengen coördinatie bij volglicht waitsignalering wachttijdindicatie meeaanvraag parallelle richting meeverlengen parallelle richting voorstart bij deelconflict vier-richtingen groen

6 Ontwikkelde maatregelen Website Fietsberaad Ontwerpwijzer Fiets Handboek Verkeerslichten FB publicatie 4: de fietsvriendelijkheid van verkeersregelinstallaties

7 fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid Van maatregelen naar beleid: de actoren fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid

8 Actoren in Beleidscyclus (wensbeeld) Beleidbeleidsadviseur (-fiets) Ontwerpbeleidsadviseur + verkeersregeltechnicus Realisatieverkeersregeltechnicus (+ externen) Beheerverkeersregeltechnicus (+ externen) Evaluatiebeleidsadviseur + verkeersregeltechnicus

9 Actoren in Beleidscyclus (praktijk) Beleidverkeersregeltechnicus (+ beleidsadviseur) Ontwerpverkeersregeltechnicus + externen Realisatieexternen (+ verkeersregeltechnicus) Beheerexternen (+ verkeersregeltechnicus) Evaluatieniemand (+ verkeersregeltechnicus)

10 fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid Van maatregelen naar beleid: de aanpak fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid

11 Beleidsvisie

12 Voorbeeld van kwaliteitsniveaus autoverkeer A1 : W gem < 10 s A2 : W gem < 30 s A3 : W gem < 50 s busverkeer B1 : W gem < 5 s B2 : W gem < 20 s B3 : W gem < 40 s Fietsverkeer F1 : W gem < 20 s F2 : W gem < 50 s

13 Voorbeeld kruispunttypering Doorstroming autoverkeer A1 : W gem < 10 s B2 : W gem < 30 s F2 : W gem < 50 s Bus/auto B1 : W gem < 5 s A2 : W gem < 30 s F2 : W gem < 50 s Bus/fiets B1 : W gem < 5 s F1 : W gem < 20 s A3 : W gem < 50 s

14 Kruispunttypering

15 fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid Van maatregelen naar beleid: de evaluatie fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid

16 Wachttijd eenvoudig te meten druk op drukknop fietslicht wacht één cyclus (dus op groen, geel en rood) start stopwatch bij startrood druk opnieuw op drukknop meet lengte roodfase en lengte groen(-geel)fase W gem = (roodduur) 2 / 2 * (rood+groen+geel) W gem = (75) 2 / 2 * (75+7+3) = 5625 / 170 = 33 s W max = roodduur = 75 s

17 Verkiezing verkeerslichtenstad 2008

18

19

20 fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid Advies fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid

21 Fietsvriendelijke verkeerslichten? maatregelen alleen bieden onvoldoende garanties zet in op beleidsniveau maak techniek dienstbaar aan beleid operationaliseer kwaliteit monitor resultaat verhoog ambities ?!

22 fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers- managementvervoermanagementveiligheid Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid! Bo Boormans fietsen en lopeninnovatieinternationaalmilieumobiliteits-openbaaropenbare ruimteparkerenprocesbegeleidingverkeerslichtenverkeers-verkeers-"

Verwante presentaties


Ads door Google