De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst."— Transcript van de presentatie:

1 ‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst

2 Centrale vragen Is een marketingaanpak binnen het fietsbeleid mogelijk? Biedt marktonderzoek concrete aanleidingen voor marketing en communicatieactiviteiten? Welke maatregelen zijn mogelijk?

3 Programma 14.00-14.10 Stappenplan en de vier pilots Otto van Boggelen, Fietsberaad 14.10-14.40 Resultaten marktanalyse en segmentering Laurens Langendonck, Blauw 14.40-15.00 Doelen en marketing/communicatiestrategie Jolanda van Oijen, XTNT 15.00-15.30 Met belgerinkel naar de winkel Gerard Sodderland, IVN 15.30-15.45 Pauze 15.45-16.30 Discussie 16.30 - … Borrel

4 Het stappenplan en de vier pilots Otto van Boggelen, Fietsberaad

5 Marktgericht fietsbeleid Marketing in fietsbeleid: onbekend terrein Stappenplan ontwikkeld Pilot om stappenplan te testen

6 Het stappenplan Verkeers- en vervoersplan Plannen andere beleidsvelden Fietsplan Selecteer doelstelling of product Marktanalyse Strategische keuzes, doelen Marketingmix Uitvoering Monitoring 1. 2. 3. 4. 5. 0.

7 Verkeers- en vervoersplan Plannen andere beleidsvelden Fietsplan Selecteer doelstelling of product Marktanalyse Strategische keuzes, doelen Marketingmix Uitvoering Monitoring 1. 2. 3. 4. 5. 0. Apeldoorn en Hilversum: Verbeteren bereikbaarheid en aantrekkelijkheid koopcentrum door stimuleren fietsgebruik. Nijmegen en Zwolle: Stimuleren fietsgebruik door in te spelen op veranderingen in persoonlijke situatie (verhuizing). Wensen van de klant, imago, segmentatie, concurrentie Product, prijs, plaats, promotie

8 Vandaag: een tussenstand Marktonderzoekbureau Blauw Concretiseren doelen voor vier pilots Eerste ideeën voor marketing- en communicatieactiviteiten En wat nu?

9 Resultaten marktanalyse en segmentering Laurens Langendonck, Blauw

10 Doelen en marketing- en communicatiestrategie Jolanda van Oijen, XTNT

11 Met belgerinkel naar de winkel Gerard Sodderland, IVN

12 Pauze Hebt u concrete voorbeelden van campagnes? Noteer deze dan op de flip-over. Na de pauze gaan we hier dieper op in.

13 Discussie  Waarde marktonderzoek  Aanknopingspunten vanuit onderzoek  Concrete ideeën

14 Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Rood: Nee Groen: Ja

15 Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Hebt u zelf ervaring met marktonderzoek? Rood: Nee Groen: Ja

16 Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Hebt u zelf ervaring met marktonderzoek? Is dit in overeenstemming met onderzoek Blauw?

17 Onze conclusies marktonderzoek Veel bevestiging eerder onderzoek Interessante inzichten: –specifieke kenmerken per gemeente –segmentatie en breinstijlen bieden denkrichting Vertaling naar campagnes is lastig Focusgroepen zetten aan tot denken Eerst ontwikkelen campagne, dan toetsen

18 Breinstijlen

19 Aanknopingspunten onderzoek Fiets: gezond, snel, goedkoop, alcohol (a) Auto: bagage, slecht weer, comfortabel (a) Imago: inspannend, gevoel van vrijheid, leuk, relaxed Milieu bijna niet genoemd Hoe kunnen we deze punten benutten? Welke toon en boodschap horen hierbij?

20 Concrete ideeën Hebt u praktijkervaring met campagnes? Rood: Nee Groen: Ja

21 Concrete ideeën

22 Tips en ideeën voor: –Apeldoorn –Hilversum –Zwolle –Nijmegen

23 Borrel (in ‘t restaurant) Vergeet s.v.p. niet uw evaluatieformulier in te leveren. Bedankt voor uw actieve bijdrage en tot ziens!


Download ppt "‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst."

Verwante presentaties


Ads door Google