De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Incidentmanagement en stremmingskosten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Incidentmanagement en stremmingskosten"— Transcript van de presentatie:

1 Incidentmanagement en stremmingskosten
3 februari 2011 Incidentmanagement en stremmingskosten KNB Platform Transportveiligheid Dr.ir. Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid 9 november 2011 lectoraat massa transport veiligheid

2 Inhoud Aanleiding Aanpak Resultaten Aanbevelingen 9 november 2011

3 Aanleiding Variatie modaliteiten: weg, water, spoor
Aard vd incidenten, Betrokken partijen, Constante: hulpdiensten 9 november 2011 3

4 Aanleiding Platform TV: weg, water, en spoor
Afhandeling in COPI van incidenten en Stremmingskosten 9 november 2011 4

5 Aanpak Kaders: Verkenning: 15 dagen 3 modaliteiten: weg, water, spoor
1 incident per modaliteit Bron- en effectbestrijding (min. GRIP-2) Meta-analyse van GRIP-evaluatieverslagen VRR (Staf directie Risico- en Crisisbeheersing) Focus op afstemming (COPI) 9 november 2011 5

6 Aanpak Analysekader: BOB: beeldvorming, oordeelsvorming, besluitvorming Kritieke pad analyse Stremmingskosten 9 november 2011 6

7 Aanapk GRIP GRIP-niveau Reikwijdte incident
Invulling regionale hoofdstructuur 1 Brongebied COPI 2 Brongebied en effectgebied COPI + ROT 3 Bedreiging van het welzijn van (grote groepen van) de bevolking COPI + ROT + GBT 4 Gemeentegrensoverschrijdend, eventueel schaarste COPI + ROT + RBT (NIFV, 2010) 9 november 2011 7

8 (NIFV, 2010) 8

9 Aanpak Kritieke pad (TNO, 2009) 9 november 2011 9

10 Aanpak Stremmingskosten
de tijd tussen het (gedeeltelijk) afsluiten van de transportinfrastructuur en het weer vrijgeven ervan voor het doorgaande verkeer Voertuig verliesuren Economische waardering Persoon Goederen Weg €20/u €43/u/vrachtw. Spoor €15/u €1050/u/trein water - €85/u/schip (RWS, 2010) 9 november 2011 10

11 Resultaten Incidenten: weg water spoor Incident
Wateroverlast Botlektunnel Scheepsongeval Oostdijk Rotterdam Treinongeval Barendrecht Datum 7 aug 2008 14 juni 2009 24 sept 2009 Verslag maart 2009 februari 2010 januari 2010 9 november 2011 11

12 Resultaten Botlektunnel BOB: geen sequentie, 2 COPI’s geen ROT
Kritieke pad: overleg KLPD-regiopolitie (1u) en verplaatsing COPI (1u) Stremmingskosten: € 9 november 2011 12

13 Resultaten Scheepvaartongeval Oostdijk
BOB: geen oordeel, wel besluiten Kritieke pad: GRIP-2 na 2u Stremmingskosten: € 9 november 2011 13

14 Resultaten Treinincident Barendrecht
BOB: wel BOB, naleving besluiten? Duidelijke taakverdeling COPI-ROT Kritieke pad: ondoenlijk, wel burgermeester B’drecht, echter geen GRIP-3 Stremmingskosten: 16 miljoen (ex goederen) 9 november 2011 14

15 Aanbevelingen Volg BOB sequentie en monitor uitvoering van besluiten
Centrale beschikbaarheid van incident-info (v.d. GMK): netcentrisch werken en journaalstructurering Ander kritiek padsubstantieel andere stremmingskosten 9 november 2011 15


Download ppt "Incidentmanagement en stremmingskosten"

Verwante presentaties


Ads door Google