De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Naam Datum SKBOgoesUSA 11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST Anders Vink – Rachel van Vugt – 06.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Naam Datum SKBOgoesUSA 11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST Anders Vink – Rachel van Vugt – 06."— Transcript van de presentatie:

1 Naam Datum SKBOgoesUSA 11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST Anders Vink – Rachel van Vugt – –

2 Wat we gaan doen? Evalueren met flappen Korte impressie verslagen rode draden Op zoek naar betekenis Hoe nu verder? jijzelf op school SKBO

3 Evaluatie flappen aan de muur stiften en post-its er bij pp max 2b pf alleen aanvullen (dus niet herhalen wat er al staat)

4 Evaluatie

5 opbrengsten flappen (1) Balans in de reis mooi evenwicht in dagen goede afwisseling tussen ontspanning en leren (3x) teveel gereis, daardoor te weinig scholen gezien prettige ervaring

6 opbrengsten flappen (2) - Schoolbezoeken - verantwoordelijkheid leerlingen trots volop ideeën eigenaarschap inspirerend complimenten passie voor onderwijs indrukwekkend autonomie van de leerkracht liefde voor de kinderen als echte drijfveer reflectie! super pedagogisch klimaat geweldig! genoten! eye- opener ouderbetrokkenheid had meer scholen willen zien (2x) kern van onderwijs zit in de professionele relatie gemiste kans highschool (basisschool gemist) actieve leerlingen, docent als coach: mooi!

7 opbrengsten flappen (3) Begeleiding APS ‘komt goed’, vertrouwen goed gezelschap, passend in de groep ontzorgen te weinig gehaald uit vertraagde tijd, moe … vol… vertraagde tijd kwam wat laat op gang (2x) fijn, spiegelend onzichtbaar wanneer dat kon, zichtbaar wanneer nodig en/of gewenst mooi, waardevol reflectiegesprek met Anders gesprek met Rachel over dynamieken, systeemdenken, zet aan tot denken opdrachten helder gesprek Anders: inzicht als positief ervaren (2x)

8 opbrengsten flappen (4) conferentie CES – en Blue School CES: geluk met één workshop, pech met de andere (3x) inspirerend (2x) ontmoeten inleiding interessant (2x) twee goede workshops, twee mindere de diepte in door vragen te laten stellen als wisselend ervaren (2x) ‘de’ CES-mensen stonden er niet krachtig Blue School: zeer inspirerende lezingen – spijker op z’n kop – one-liners STEENGOED: vanuit andere (wetenschappelijke) disciplines blik op onderwijs

9 opbrengsten flappen (5) Opbrengsten van de reis we zijn op de goede weg! bevestiging. meer taal in diepgang over ONS onderwijs ‘missing gap’ voor eigen school wordt opgevuld valkuil: vallen in oude stramien er over in gesprek blijven! weer nieuwe fijne mensen leren kennen in SKBO-verband verandering in jaren hetzelfde onderwijs wat hebben we het goed. niet klagen (niet te veel  ) ‘echt’ kijken en luisteren naar kinderen reflectie op organiseren ten dienste van primaire proces, of beter: zoals primaire proces durven loslaten, vertrouwen in kinderen en hun ontwikkeling ideeën opgedaan voor eigen school, bv: aandacht voor onderzoeksvaardigheden trotsmuur en voor mezelf: fit the vision we’re all on the same page terug naar de basis (3x) het kind uitgangspunt één visie team vol élan verder

10 opbrengsten flappen (6) Overig hele fijne mensen leren kennen (5x) met een SKBO-band als gevolg (2x) op jezelf mogen zijn: mooi! mezelf mogen zijn (2x) jetlag in San Francisco door snelle tijdreis veel nieuwe contacten opgedaan gezelschap door alle lagen  uitstekend! (2x) gave nieuwe schoenen voor $ 49 !! en nu verder ??? !!!

11 Rode draden ‘Less is more’ of ‘less us, more them’ Personalization & eigenaarschap Denkvragen stellen: diepgang van leren Leren leren centraal Rol leerkracht, meer coach/ procesbegeleider Positieve, warme pedagogische klimaat Belang van een team, in gesprek als team over inhoud Vertrouwen in elkaar als collega’s

12 Hoe vertel ik het anderen? ervaring tot nu toe? een ander overtuigen kun je niet, je kunt slechts jezelf overtuigen! wat kun je doen? tips voor elkaar

13 Op zoek naar betekenis voor jezelf voor je school voor SKBO Wat ga je zelf loslaten?, waar stop je mee?

14 14 Waar zit jij / jouw school / SKBO??? laten zoals het is schools erg zinvol totaal vernieuwend zeer betekenisvol

15 Wat ga je doen? en wat heb je al gedaan? … om het gesprek op gang te brengen in je eigen omgeving met diepgang denken door doen? regie aan de lerende?

16 Hoe nu verder?!

17 En:

18 Nog een bril: willen en kunnen …! kunnen willen

19 werken met het willen/kunnen kruis toe te passen op van alles en iedereen; bijvoorbeeld op collega’s, maar ook op leerlingen (wordt in het vo veel toegepast) plaats iedere betrokkene in het kruis. nuances (ietsje dichter bij willen, beetje verder van kunnen vandaan) zijn van harte toegestaan. denk vooral goed na over (en bespreek) oorzaak en gevolg: niet willen ‘en dus’ niet kunnen? of ‘niet kunnen en langzamerhand ook niet meer willen’? bedenk per categorie ‘aanpakken’; voorbeelden staan op de volgende dia.

20 WILLERS NIET-KUNNERS Onderzoeken Instrueren Ondersteunen Aanmoedigen  is het niet kunnen of niet durven?  individuele ondersteuning NIET-WILLERS KUNNERS Grenzen stellen Evenwicht bewaken + en - Alternatieven bieden  gedrag observeren  afspraken maken  eisen stellen aan inzet en prestaties  alternatief traject starten NIET-WILLERS NIET-KUNNERS Onderzoeken Evenwicht bewaken + en - Alternatieven bieden, evt exit  wie heeft het probleem?  is het niet willen of niet kunnen?  gedrag observeren  wat wil of kan deze persoon wel?  belonen als dat aan de orde is  alternatief traject uitzetten WILLERS KUNNERS Stimuleren Uitdagen Terugmelden  zorg voor autonomie  extra uitdaging geven  hogere eisen stellen  terugkomen op resultaten Ped. Klimaat / 031 J. Hamstra / ppt

21 Een advies aan het DT(KWZ) een gesprek tussen twee dames en een heer … Vervolg CES SKBO breed •STEEDS terug laten komen (ook op studiedag SKBO); common principles zijn geschikt voor alle scholen én daarom zo bruikbaar. •Groep 2013 vervolgactie laten maken > ontwerp voor maken b.v.: -groepjes op acties/projecten en / of op wijk -groepjes op primair proces > bv grp 8 > waar wel / niet methode gebonden werken •Investeren op verbondenheid tussen alle scholen > enthousiasme Volgend jaar? Weer op reis? •Ja! •En onderzoeken of er dichterbij voorbeeld praktijken zijn > toegankelijk voor meer mensen (wel eenduidigheid in uitgangs- punten / gesprekskader bewaken)


Download ppt "Naam Datum SKBOgoesUSA 11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST Anders Vink – Rachel van Vugt – 06."

Verwante presentaties


Ads door Google