De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk Een interENW/RP studiedag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk Een interENW/RP studiedag."— Transcript van de presentatie:

1 ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk Een interENW/RP studiedag

2 Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45Plenaire reflectie 12u10Walking lunch: best practices 13u40Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde

3 Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45Plenaire reflectie 12u10Walking lunch: best practices 13u40Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde

4 Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45Plenaire reflectie 12u10Walking lunch: best practices 13u40Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk,  Moderatoren Elant Boris Mets Jo Van Den Hauwe  Inhoudelijke input: Bram Faams Klascement Luk Van Landuyt (ENW AUGent) 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik,  Moderator ENW AUGent Bram Bruggeman  Inhoudelijk input en subgroep coaching: Geert Kraeye (Artevelde BALO) Nancy Verliefde (ENW AUGent) 3. Blended Learning, Luc Vandeput, KHLeuven

5 Het waarom van ICT in het onderwijs ?

6 Daarom …

7 Onderzoek apestaartjaren.be 2012

8 Versterken /verrijken van de didactiek

9 ICT competente lerenden vormen

10 Algemeen projectdoel Professionalisering van lerarenopleiders op het vlak van ICT met het oog op afleveren van ICT competente leraren voor de 21 ste eeuw

11 Totale projectaanpak

12 ICT ontwikkelingsprofiel

13 2. Ontwikkelingsproces Basisdocumenten - ICT eindtermen - Basiscompetentieprofiel - Ontwikkelingsprofiel lerarenopleiders VELOV 2012 Experten - ENW experten - Strategische teams - Experten competentie formulering - Implementatietrajecten - Representativiteitsanalyse Internationaal onderzoek - NL: Kennisbasis ICT (2009), - NL ICT bekwaamheid leraren (2012) - UNESCO, GESCI… Ontwikkelingsproces

14 “De lerarenopleider kan de ICT competenties van de leraar zelf toepassen en ertoe bijdragen dat de aanstaande leraar kan:”  didactisch-pedagogisch handelen  ICT-competente en mediawijze lerenden vormen  ICT inzetten ter ondersteuning en versterking van leer-en ontwikkelingsprocessen  ICT zinvol organiseren in de (digitale) leeromgeving  professionaliseren – innoveren – onderzoeken  werken in school en ruimere context A. ICT-gerelateerde competenties van lerarenopleiders B. Opleidingsdidactiek

15

16

17

18

19

20

21

22

23 Intervisie: sterkte-zwakte analyse Van het didactisch-pedagogisch luik Welke bijdrage lever jij in de opleiding van Aanstaande Leraren op het vlak van ICT ?  Leer jij zelf ICT competenties aan aan je studenten / AL ?  Leer jij AL aan hoe ze hun leerlingen ICT competent en mediawijs kunnen vormen ?  Bied je zelf een voorbeeldrol op het vlak van versterken van je krachtige leeromgeving a.h.v. ICT ?

24 Online sterkte-zwakte analyse

25

26

27 Intervisie: sterkte –zwakte analyse Opdracht in groep van 16 (4 subgroepjes van 4) 1. Invullen online sterkte-zwakte analyse (individueel 10’) URL: enwaugent.be/projecten/ict - kies sterkte-zwakte analyseenwaugent.be/projecten/ict 2. Delen van ervaring in een groepje van 4 (2x 15 minuten) aanleren van een ICT eindterm (15’) het didactisch handelen: versterken van je onderwijs a.v ICT (15’)  Wanneer zet jij ICT in je onderwijs in om het effectief, efficiënt, aantrekkelijk en gedifferentieerd te maken ? 3. Invullen online stemmingspol (Individueel 5’) 4. Nabespreking met moderator van stemmingspol (15’)

28 Groepsindeling : Groep 1: Oude Infirmerie : Geert Kraeye en Jo Van Den Hauwe Groep 2: Priorzaal: Bram Bruggeman (ENW AUGent) en Els Castelein (SoE) Groep 3: Vermeylen (voorin): Nancy Verliefde (ENW AUGent) en Jeroen Thys (SoE) Groep 4: Vermeylen (achterin): Luk Van Landuyt (ENW AUGent) en Boris Mets (Elant) en Sofie Goethals (Elant)

29 Hoe verder ? Tools voor implementatie

30 Persoonlijk Ontwikkelingsplan : resultaats- en competentiegericht POPE:\POP_RCM.docE:\POP_RCM.doc

31 Resultaats- en competentiegerichte doelen Wat kan ik zelf bijdragen aan de ICT leerlijn ?  Wat leer ik aan mijn studenten/AL op het vlak van ICT competenties, vb. leren goed opzoeken van informatie  Leer ik mijn AL hoe ze ICT eindtermen kunnen aanleren aan hun leerlingen ?  Ben ik zelf een voorbeeldrol in didactisch handelen versterken / verrijken met ICT ?  Wat leer ik mijn studenten op het vlak van didactisch handelen handelen versterken / verrijken met ICT ?  resultaatsgerichte/ teamdoelen  Welke ICT competenties wil ik voor mezelf verbeteren ? (administratieve, professionele, didactische, … )  persoonlijke ontwikkelingsdoelen

32 Wat doen wij verder nog ?  Draaiboek ICT beleidsplan  ICT wijzer  Onderzoek bij pas afgestudeerden (Ugent).  Informatie –en uitwisselingsplatform  Verzorgen van studiedagen Digitale Didactiek  Begeleiden van lerarenopleidingen


Download ppt "ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk Een interENW/RP studiedag."

Verwante presentaties


Ads door Google