De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Symposium 4C-ID 27 april 2012 Roundtable Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management Han Spekreijse.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Symposium 4C-ID 27 april 2012 Roundtable Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management Han Spekreijse."— Transcript van de presentatie:

1 Symposium 4C-ID 27 april 2012 Roundtable Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management Han Spekreijse

2 4C-ID – rijke casussen van management Aanleiding Doel: Vergelijking van een concrete aanpak van praktijkgericht onderwijs: de rijke casus met de aanpak van 4C-ID Doel is niet om een schoolvoorbeeld van de 4C-ID aanpak te tonen.

3 Bespreking in 2 delen Inleiding: -Waarom rijke casussen in de cursus Advanced Studies in Management (ASM)? - vakinhoudelijk - didactisch -Kenmerken van de rijke casus -Het didactische raamwerk van de rijke casus in de cursus ASM Discussie: Zoektocht naar punten van overeenkomst (en verschillen) van de rijke casus met de aanpak van 4C-ID

4 Waarom rijke casussen (vakinhoudelijk) Relativeren van de maakbaarheid van de praktijk van management en van de management theorieën

5 Waarom rijke casussen (vakinhoudelijk) Gevolg: we willen graag praktisch relevant probleemgericht onderwijs met expliciete aandacht voor zeer diverse contextvariabelen, gedragsinvloeden en ‘ruis’. Keuze: gebruik van casussen

6 Waarom rijke casussen (didactisch) Om student voor te bereiden om in beroepssituaties als expert te kunnen optreden is gekozen voor competentiegericht onderwijs. Instrument: standaard topische vragenlijst als instrument van probleemherkenning, definiëring, analyse, en oplossing. Keuze: probleemgericht onderwijs met gebruik van casussen Maar welke casussen?

7 Kenmerken rijke casussen Het casusmateriaal: -originele documenten -video en audio fragmenten -elektronische bronnen als intranet Overige kenmerken: -ruw, ongestructureerd materiaal met ruis -met expliciete maar ‘nog te herkennen’ probleem -waarin student zelf weg zoekt -zowel ondernemingen als publieke organisaties Kortom: een vraagstuk op een specifiek management thema in zijn originele context

8 Het didactische raamwerk van de rijke casus De didactische structuur wordt ontleend aan combinatie van: - de leerdoelen - de literatuur - het casusmateriaal - de standaard topische vragenlijst (- en de opdrachtomschrijving aan student)

9 Het didactische raamwerk van de rijke casus Kerndoel: -het gefaseerd ontwikkelen van competenties zodat aangeboden - maar ook andere - managementvraagstukken in de rol van manager/expert kunnen worden aangepakt -dus: gericht op het in de breedte en diepte en op consistente wijze toepassen van een probleemoplossingsystematiek Aanvullende doelen: -motiveren -uitdagen -relativeren van ‘beste’ antwoorden

10 Vragen ? overeenkomst en verschillen rijke casus 4C-ID ?

11 Voordeel vragenlijst icm probleemgestuurd Vermijden van valkuilen bij het aanpakken van besluitvormingsvragen: •Bij oppervlakkige analyse al menen te weten wat het probleem is of zelfs de oplossing. Immers, je hebt expertise. •Factoren over het hoofd zien •Vooringenomen naar een situatie kijken (vanuit een ander perspectief kijken betekent dat je ook wat anders ziet) •Denken dat er altijd een oplossing bestaat, of dat er een ‘beste’ aanpak bestaat •Stappen overslaan, te snel willen gaan •Een instrument voorop stellen: nadoen, net geleerd, indruk maken op anderen, het rekent zo lekker, een instrument geeft macht over de situatie • etc.

12 Didactiek: de topische vragenlijst De topische vragenlijst is een lijst met vragen over de volgende aspecten: •over de organisatie en haar omgeving •over de probleemsituatie •over de actoren •over de wijze waarop informatie wordt verkregen •over de methoden en technieken van management control •over (het kiezen van) de oplossing(en) en de bijbehorende methoden en technieken

13 Gebruik van de standaard vragenlijst Het gebruik van de vragenlijst, 5 stappen: •Neem de standaardvragenlijst en streep de vragen door die bij de specifieke casus niet relevant zijn •Herformuleer de overblijvende vragen zodat ze goed op de casussituatie aansluiten. Splits eventueel vragen. •Voeg, indien nodig, vragen toe U heeft nu een lijst met specifieke op de casus toegesneden vragen •Beantwoord die specifieke vragen voor deze casus •Maak a.h.v. de antwoorden een managementnotitie


Download ppt "Symposium 4C-ID 27 april 2012 Roundtable Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management Han Spekreijse."

Verwante presentaties


Ads door Google