De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leny Vink, PhD candidate Hogeschool Utrecht IVLOS, Universiteit Utrecht. Begeleiden van Praktijkonderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leny Vink, PhD candidate Hogeschool Utrecht IVLOS, Universiteit Utrecht. Begeleiden van Praktijkonderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Leny Vink, PhD candidate Hogeschool Utrecht IVLOS, Universiteit Utrecht. Begeleiden van Praktijkonderzoek in de Masteropleiding

2 2 Design model PBR Onderzoek naar Praktijkgericht onderzoek In het HBO: vier cases: Bedrijfskunde, Master Leraar Biologie, Master of Engineering en Master Leraar Moderne Talen

3 3 Ontwikkeling design model PBR Practice Based Research (PBR) Praktijk Vraag-probleem Onderzoeksvraag onderzoek Resultaten conclusies voor praktijk Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Methoden en Technieken Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren implementatie

4 4 PBR - design Onderzoeker in de eigen organisatie complexe context verschillende actoren perspectieven belangen verantwoordelijkheden afhankelijke onderzoeker eigen organisatie opleiding

5 5 Voorbeeld complexe context Visualisatie als instrument Om Een rijke en complexe context In beeld te brengen Zowel Als geheel als op onderdelen Kirschner, 2003.

6 6 Start fase PBR Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie veranderingsproces te onderzoeken vraag Onderzoeksvraag Praktijk Organisatie Gebonden Kennis Aanvulling Met: Perspectieven belangen verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren Kennisbronnen vanuit theorie en praktijk Kwaliteit onderzoeksvraag

7 7

8 8 Doel-middelenschema Vb Probleem: Er is zo weinig Zelfverantwoordelijk leren bij mijn leerlingen  DM-schema leidt van onderzoeksdoel naar gerichte (deel)onderzoeksvraag DOELZelfverantwoor- delijk leren Leeftijd leerlingenOmgeving leerlingen Onderwijsaanbod Middel Literatuur Wat wordt hieronder verstaan door verschillende auteurs? Puberteits- psychologie van deze leerlingen en het nemen van verantwoordelijkheid Zijn er omgevings- factoren bekend die invloed hebben op? Is er iets bekend over onderwijs/werkvormen die invloed hebben op de zelfverantwoordelijkheid Middel Interview Ik blijf met vragen zitten: Interview met een onderwijskundige bv Vanuit bovenstaande lit: Hoe zitten die factoren bij mijn leerlingen Vanuit bovenstaande: Collega’s en of leerlingen die met bepaalde positieve of juist negatieve werkvormen gewerkt hebben en hun ervaringen Middel: Observatie Waarnemen of de leerlingen nu anders (en volgens de uit bovenstaande geformuleerde criteria) werken Waarnemen bij verschillende leeftijden (volgens vastgelegde criteria) Waarnemen in verschillende omgevingen (in de klas, op de gang, etc)

9 9 Praktijk: GHV - FHV Leren te onderzoeken met behulp van een Gewenst HandelingsVerloop (GHV) Begeleiden van onderzoek confronteren Feitelijk HandelingsVerloop (FHV) aan GHV Gericht op het expliciteren van keuzen

10 10 Reflective practitioner n Inzichtelijk maken én expliciteren van: knelpunten, afwegingen en keuzen vanuit n Belangen n Perspectieven n Verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren

11 11 PBR – recente artikelen Tijdschrift voor Hoger Onderwijs Praktijkgericht onderzoek: bedrijfskunde studenten leren onderzoeken Jaargang 27 – 2009/3 p VELON tijdschrift: Praktijkgericht onderzoek door eerste graads Biologie docenten nr 2 – 2010 (verschijnt in april)


Download ppt "Leny Vink, PhD candidate Hogeschool Utrecht IVLOS, Universiteit Utrecht. Begeleiden van Praktijkonderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google