De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Management, finance en recht Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, 2 maart 2012 Dr. Daan Andriessen HBO-hoogleraar Intellectual.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Management, finance en recht Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, 2 maart 2012 Dr. Daan Andriessen HBO-hoogleraar Intellectual."— Transcript van de presentatie:

1 Management, finance en recht Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, 2 maart 2012 Dr. Daan Andriessen HBO-hoogleraar Intellectual Capital Hogeschool Inholland Haarlem, Nederland De waarde van kennis en het onderzoek binnen het professioneel gericht hoger onderwijs

2 Beperkingen van het lineaire innovatiemodel Knelpunten die mede leiden tot de ‘kennisparadox’: Cyclustijden van iedere stap verschillend Elke stap kent andere groepen spelers met verschillende afrekenmechanismen Deze groepen spreken ook nog eens een verschillende taal Model is onvoldoende vraag-gestuurd Wetenschappelijke kennis op een voetstuk; andere kennis gediskwalificeerd Bron: Vasbinder & Groen (2002) Overheid financiert wetenschappelijk onderzoek Meer wetenschappelijke kennis Meer economische groei Aanbod Vraag Fundamenteel Theorie Meer toegepaste wetenschap en technologie Toegepast Praktijk 2

3 Soort kennis is ook mede oorzaak kennisparadox 1.Startvraag in universitair onderzoek is vaak theorie gedreven 2.Universitair onderzoek richt zich primair op verklaren en minder op verbeteren. 3.Verklaren volgens traditionele wetenschappelijke criteria leidt tot reductionisme y=f(x) Verklaren is noch noodzakelijke, noch voldoende voorwaarde voor verbeteren Bv: “Houding tov werk verklaart voor 59% de effectiviteit van een werknemer” (Harrison, Newman & Roth, Academy of Management Journal, April 2006) Er is in aanvulling op verklarende kennis behoefte aan ‘handelingskennis’ uit praktijkgericht onderzoek 3/23

4 Spanning tussen onderzoek en praktijk Concrete probleemeigenaar Concreet probleem Unieke situatie Relevant, begrijpelijk, tijdig, haalbaar, betaalbaar, houdbaar Concrete oplossing Toegevoegde waarde Vaak geen directe probleemeigenaar Algemene onderzoeksvraag Vergelijkbare situaties Repliceerbaar, betrouwbaar, valide, controleerbaar Nieuwe, generaliseerbare kennis Publicaties Onderzoeksituatie Praktijksituatie 4

5 Traditionele lineaire innovatiemodel 5/30 Overheid financiert wetenschappelijk onderzoek Meer wetenschappelijke kennis Meer toegepaste wetenschap en technologie Meer economische groei Aanbod Vraag Fundamenteel Toegepast Theorie Praktijk Alternatief: ontwerpgericht onderzoek

6 6/18 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM Casus PROBLEMEN OPLOSSEN KENNIS MOBILISERENLERENKENNIS ONTWIKKELEN

7 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem Match ? 6.IMPLEMEN- TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 7

8 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing 10.KENNIS ONTWIKKELING Ontwerpkennis Casus n Casus 2 Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem Match ? 6.IMPLEMEN- TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 8

9 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem 6.IMPLEMEN- TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 9 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem

10 PRAKTIJKSTROOM KENNISSTROOM 1.THEORIE Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS -AGENDA Kennis- probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing 10.KENNIS ONTWIKKELING Ontwerpkennis Casus n Casus 2 Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk- probleem 6.IMPLEMEN- TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 10

11 Verklarend en ontwerpend onderzoek vullen elkaar aan 11 Verklaringen voor het probleem Verklaringen voor de oplossing Toepassings- domein van theorie Ontbrekende variabelen Te verklaren oplossingen Concepten probleem- definitie Meetinstru- menten voor effectmeting Oplossings- richtingen

12 Joan van Aken en Daan Andriessen (red.) (2011) Handboek ontwerpgericht onderzoek, Den Haag, Boom Lemma Voor meer informatie: 12

13


Download ppt "Management, finance en recht Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, 2 maart 2012 Dr. Daan Andriessen HBO-hoogleraar Intellectual."

Verwante presentaties


Ads door Google