De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De I-factor in het sociaal domein

Verwante presentaties


Presentatie over: "De I-factor in het sociaal domein"— Transcript van de presentatie:

1 De I-factor in het sociaal domein

2 Strategieposter Informatiekundige opgave 2016/2017 Gemeente Enschede
Externe en eigen ambities vertalen naar visie : Strategisch/Richten: Tactisch/Inrichten Operationeel/Verrichten COLLEGEPROGRAMMA De inwoner van Enschede staat centraal. Vanuit dat uitgangspunt inspireert, initieert, arrangeert, faciliteert en handhaaft de overheid waar nodig. De gemeente is betrouwbaar, dienstbaar, transparant en herkenbaar. Vanuit dat beeld krijgt de gemeente het vertrouwen van haar inwoners, maar geeft ze ook vertrouwen. Het delen van verantwoordelijkheden biedt mensen kansen en laat zoveel mogelijk de verantwoordelijkheden in de samenleving. De informatievoorziening maakt toegankelijkheid en transparantie van dienstverlening mogelijk door inzicht geven in informatie. We zetten de beweging in van transparantie door de gemeente naar wederzijdse transparantie tussen inwoner/ondernemer en overheid. LOKALE AMBITIE Iedereen beslist graag zelf over zijn leven. Een stimulerende leefomgeving, opvoeding, onderwijs en het hebben van werk zijn belangrijk. Maar er zijn ook mensen die het zelf niet redden. Zij hebben ondersteuning op maat nodig of een aanvullend inkomen. Die mensen kunnen op de gemeente rekenen, tijdelijk of permanent. Bereikbaarheid, beschikbaarheid en bekendheid zijn de sleutelwoorden binnen ons economisch beleid. We zetten in op het verbeteren van de belangrijkste verbindingen over weg, water en spoor. We zorgen voor voldoende en passende ruimte om te ondernemen. We willen meer werkzoekenden aan het werk krijgen. En een bruisende binnenstad is van groot belang. Een duurzame leefomgeving organiseren we samen met anderen. De focus ligt daarbij op de inwoners. Via de stadsdelen met overheidsparticipatie als leidend principe. SamOns advies is als je wil gaan werken met een cloud-toepassing je contact opneemt met jouw domeinspecifiek i-adviseur of een collega uit de CIO Office om samen de impact van de toepassing te doorlopen.en met inwoners, ondernemers en partners stellen we gebiedsagenda’s op en werken we aan oplossingen en plannen op maat. Dit verhoogt betrokkenheid en sociale cohesie én zorgt voor duurzame oplossingen. We houden het huishoudboekje van de gemeente op orde. Dit leidt echter niet tot een verzwaring van de lasten voor de inwoner. We werken kostenefficiënt, bijvoorbeeld door onze klanten vaker digitaal te helpen, te zorgen dat onze medewerkers breed inzetbaar zijn en door een deel van ons vastgoed te verkopen Innoveren, disruptief, zorgvuldig, leren, beproeven, experimenteren STURING PROJECTEN Informatiekundige opgave sociaal domein + aanbestedingsvraagstuk Verkenning Informatievoorziening Omgevingswet Versterken IT Aantrekken Enterprise Architect Informatiekundige opgave fysiek domein (hoe om te gaan met alle fysieke data in de stad?) Uitvoering Smart City agenda Masterclasses Sturen met data Business Intelligence proeftuinen Gegevensmanagement inrichten Verkenning oprichten innovatiebrigade Kritische Succes Factoren bepalen en meters aanmaken. INFORMATIE INVESTERINGSPLAN (IIP) Dienstverlening, Informatie en Technologie maakt mogelijk! NATIONALE AMBITIE Rijk (bron Digitaal 2017): Bedrijven en burgers kunnen uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen digitaal afhandelen. Dus ’s avonds na het werk makkelijk en snel vanaf de bank die gewenste parkeervergunning voor je nieuwe auto aanvragen of een terrasvergunning voor je café. Er komt een eenmalige gegevensuitvraag voor ondernemers die gebruik maken van het Ondernemingsdossier om bedrijfsgegevens uit te wisselen met de overheid. De overheid opereert als één: er is sprake van integrale dienstverlening, waarbij het niet uitmaakt bij welke overheidsorganisatie je als eerste aanklopt om alles wat komt kijken bij je verhuizing te regelen of je nieuwe bedrijf op te zetten. De overheid richt zijn processen in op de (dienstverlenings)vraag van burgers en bedrijven en voorkomt daarmee dat burgers en bedrijven steeds weer hun weg moeten vinden in het brede en complexe landschap van overheidsorganisaties. Ook stelt één overheid geen overbodige vragen meer en zorgt dat burgers en bedrijven met minder regels en procedures te maken krijgen. VNG (bron Agenda2020): Met de Digitale Agenda willen we als gemeenten drie ambities realiseren: 1. We nemen open en transparant deel aan de participatiesamenleving; 2. Dat doen we door als één efficiënte overheid te werken; 3. We werken massaal digitaal en leveren maatwerk lokaal. VERANTWOORDELIJKEN CIO/CIO office CIO Raad Verbindingsoverleg Uitvoeringsmanagers in MT DV Directeurenberaad Werkgroep privacy & security CISO Functionaris gegevensbescherming Aandachtsfunctionaris IT in domeinen Clustermanager IT/LEAN Hoofd IT Bedrijf KADERS & PROCES SAAS Kaders Strategisch applicatielandschap Informatiebeleid Stedelijke dienstverlening Richtlijnen privacy & security Informatieinvesteringsplan BIG Demand supply Afstemming CIO Office/IT Adviseurs TRENDS INFORMATIEVOORZIENING We werken steeds meer digitaal en zaakgericht Burgers vragen en krijgen steeds meer regie over eigen data, eigen dossier We werken meer en meer in de cloud Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor Informatiebeveiliging & Privacy We werken steeds meer samen (binnen en buiten overheid) én in ketens (andere overheden, één plan, één regisseur) We willen een smart city zijn, hebben een smart city agenda We ontwikkelen richting een data gedreven organisatie (Open data, Big data) We doen steeds minder zelf, Software as a Service (SAAS-toepassingen) Smart Grids, duurzaamheid staat voorop. Er zijn steeds meer Technologische toepassingen op het terrein van sociale dienstverlening Outsourcen DIENSTVERLENINGS en INFORMATIEKUNDIGE PRINCIPES Voor de gemeente Enschede is een strategieposter gemaakt vanuit de CIO office over de informatiekundige opgave in de hele gemeente. Wat is de ambitie, wat zijn de doelen, de trends, welke principes hanteren we en hoe leggen we projecten langs de lat. NATIONALE AGENDA Digitaal 2017 Digitale Agenda 2020 GDI GBI BIG EU Privacy wet Wet Open Overheid Omgevingswet Basisregistratiewetten Kaderwet gegevensuitwisseling Eigenaar poster: CIO Office Gemeente Enschede, 5 oktober 2016

3 I-Sociaal: veel projecten, hoe te richten?
Inwoners Frontoffice Backoffice Gegevens- uitwisseling met derden (zorgaan-bieders etc.) Zorgaan-bieders, onder-steuners etc. GBI Applicatierationalisatie Zaaksysteem/e-form. Digitale wijkcoach Regiesysteem DIA Uitkeringssyst. In het sociaal domein zijn er ook tal van projecten gaande die bijdragen aan een betere DV aan inwoners en bedrijven, maar ook aan administratieve lastenverlichting. Ook innovatie is daarbij een issue. Hoe sturen we hierop? Om wildgroei te voorkomen? En dat we ontwikkelen in de juiste richting? data data GGK/CORV/I-Sociaal NL data data Beleid

4 Strategieposter Programma Informatievoorziening Sociaal Domein Enschede
Meer mensen aan het werk, meer talentontwikkeling, meer zelfredzaamheid en (daardoor) minder afhankelijkheid van zorg. Externe en eigen ambities vertalen naar visie : Strategisch/Richten: Tactisch/Inrichten Operationeel/Verrichten COLLEGEPROGRAMMA De inwoner van Enschede staat centraal. Vanuit dat uitgangspunt inspireert, initieert, arrangeert, faciliteert en handhaaft de overheid waar nodig. De gemeente is betrouwbaar, dienstbaar, transparant en herkenbaar. Vanuit dat beeld krijgt de gemeente het vertrouwen van haar inwoners, maar geeft ze ook vertrouwen. Het delen van verantwoordelijkheden biedt mensen kansen en laat zoveel mogelijk de verantwoordelijkheden in de samenleving. De informatievoorziening maakt toegankelijkheid en transparantie van dienstverlening mogelijk door inzicht geven in informatie. We zetten de beweging in van transparantie door de gemeente naar wederzijdse transparantie tussen inwoner/ondernemer en overheid. LOKALE AMBITIE Iedereen beslist graag zelf over zijn leven. Een stimulerende leefomgeving, opvoeding, onderwijs en het hebben van werk zijn belangrijk. Maar er zijn ook mensen die het zelf niet redden. Zij hebben ondersteuning op maat nodig of een aanvullend inkomen. Die mensen kunnen op de gemeente rekenen, tijdelijk of permanent. Bereikbaarheid, beschikbaarheid en bekendheid zijn de sleutelwoorden binnen ons economisch beleid. We zetten in op het verbeteren van de belangrijkste verbindingen over weg, water en spoor. We zorgen voor voldoende en passende ruimte om te ondernemen. We willen meer werkzoekenden aan het werk krijgen. En een bruisende binnenstad is van groot belang. Een duurzame leefomgeving organiseren we samen met anderen. De focus ligt daarbij op de inwoners. Via de stadsdelen met overheidsparticipatie als leidend principe. SamOns advies is als je wil gaan werken met een cloud-toepassing je contact opneemt met jouw domeinspecifiek i-adviseur of een collega uit de CIO Office om samen de impact van de toepassing te doorlopen.en met inwoners, ondernemers en partners stellen we gebiedsagenda’s op en werken we aan oplossingen en plannen op maat. Dit verhoogt betrokkenheid en sociale cohesie én zorgt voor duurzame oplossingen. We houden het huishoudboekje van de gemeente op orde. Dit leidt echter niet tot een verzwaring van de lasten voor de inwoner. We werken kostenefficiënt, bijvoorbeeld door onze klanten vaker digitaal te helpen, te zorgen dat onze medewerkers breed inzetbaar zijn en door een deel van ons vastgoed te verkopen Innoveren, disruptief, zorgvuldig, leren, beproeven, experimenteren STURING PROJECTEN Informatiekundige opgave sociaal domein + aanbestedingsvraagstuk Dienstverlening, Informatie en Technologie maakt mogelijk! BUSINESS PROJECTEN Applicatierationalisatie Inkomen Applicatierationalisatie Zorg Digitale Innovatie Arbeidsmarkt Digitale Wijkcoach Etc. VERANTWOORDELIJKHEDEN TRENDS INFORMATIEVOORZIENING We werken steeds meer digitaal en zaakgericht Burgers vragen en krijgen steeds meer regie over eigen data, eigen dossier We werken meer en meer in de cloud Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor Informatiebeveiliging & Privacy We werken steeds meer samen (binnen en buiten overheid) én in ketens (andere overheden, één plan, één regisseur) We willen een smart city zijn, hebben een smart city agenda We ontwikkelen richting een data gedreven organisatie (Open data, Big data) We doen steeds minder zelf, Software as a Service (SAAS-toepassingen) Smart Grids, duurzaamheid staat voorop. Er zijn steeds meer Technologische toepassingen op het terrein van sociale dienstverlening Outsourcen DIENSTVERLENINGS en INFORMATIEKUNDIGE PRINCIPES In Enschede willen we voor het sociaal domein ook tot een strategieposter komen. Om meer grip en sturing op de I-factor in het sociaal domein te krijgen. En vast te stellen of de initiatieven en projecten aan de doelen in het sociaal domein bijdragen. 1. aansluiten bij wat de klant nodig heeft, en daarom; 2. de professionals in hun kracht, en dus; 3. de rest is ondersteunend. En dat we er wat lol in vinden om daar samen in te leren. Eigenaar poster: CIO Office Gemeente Enschede, 20 oktober 2016

5 Het perspectief van de klant
Dit ben ik. Ik als persoon, in mijn eigen omgeving en situatie. Dit is mijn online omgeving. En ik heb vragen…. drijfveren, geschiedenis, competenties en gedrag Landelijk is regie op eigen data een belangrijk issue. Het bevorderen van zelfredzaamheid en online dienstverlening zijn belangrijke onderdelen van de digitale agenda Maar hoe passen we dit in in de beweging in het sociaal domein? Met dit vraagstuk naar Dimpact gegaan om te zien hoe we daar samenwerking op kunnen realiseren. faciliteiten en interventies die worden aangeboden context en situatie waarin iemand zich bevindt

6 Ondersteuners Interventies 1 Regisseur 2 3 4 5 9 6 8 7

7 Wie wordt hier blij van?? klant Professional Beter klantbeeld
Overzicht op gegevens Beter klantbeeld Inzicht in situatie Inzicht in situatie Juiste interventies, maatwerk leveren op het juiste moment Juiste interventies, maatwerk Zelf bepalen wie informatie krijgt Meer klanten helpen Meer coachende rol “systeem” helpt Inzicht in gedrag klant Eén omgeving ipv verschillende “mijn” omgevingen

8 Zoektocht: INSPIRATIE, INNOVATIE, INFORMATIE EN ICT
Waar kunnen we elkaar versterken? Wat is de rol welke Dimpact kan vervullen? Op welke onderdelen? Hoe samen te werken? Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de I-Factor staat voor: INSPIRATIE, INNOVATIE, INFORMATIE EN ICT


Download ppt "De I-factor in het sociaal domein"

Verwante presentaties


Ads door Google