De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van."— Transcript van de presentatie:

1 Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van Asbroeck– Strategie en ontwikkeling Pascale Priem – Stafcel Data

2 Er was eens …

3 Alles kan beter …

4 Op het goede spoor, maar!

5 Een nieuw bestuur 334. In 2018 is Mechelen de eerste stad waar burgers alle overheidsdocumenten via digitale weg kunnen afhandelen zonder naar het stadhuis te moeten. 336. Stadsdiensten delen informatie met elkaar. Dat moet de administratieve lasten voor inwoners en ondernemers drastisch verminderen. Aanvragen die meerdere diensten aangaan mogen geen verantwoordelijkheid leggen bij de aanvragers om diezelfde informatie tweemaal aan te leveren. Alle informatie voor één aanvraag kan geconsulteerd en gebruikt worden door andere diensten. Via een nieuw centraal oproepnummer en mechelen.be kan je alle stadsdiensten makkelijk bereiken. Een digitale pasfoto voor je rijbewijs of paspoort kan je snel even laten maken aan het loket van het Huis van de Mechelaar. 337. We onderzoeken hoe we de openingsuren van het Huis van de Mechelaar beter kunnen afstemmen op de behoeften van de mensen, inzonderheid van zij die arbeidsactief zijn. De toegankelijkheid wordt niet bepaald door het aantal uren, maar door het moment waarop de stadsdiensten hun deuren openen. We voeren een systeem in waarbij mensen online zelf een afspraak kunnen boeken met de betrokken ambtenaar. 340. Mechelen zorgt ervoor dat alle Mechelaars toegang kunnen krijgen tot het internet. We moeten blijven inzetten op "alfabetisering" op digitaal vlak van kansengroepen. 40. We zorgen voor een aantrekkelijk investeringsklimaat onder meer met een klantvriendelijke en laagdrempelige bouwdienst die oplossingsgericht meedenkt, informatie op maat verstrekt: wegwijs in reglementeringen, procedures en subsidiestelsels en tegelijk ruimte laat voor de private inzichten.

6 Een nieuwe visie Een nieuw centraal onthaal Een nieuwe werking Een nieuw klantencontact Een nieuwe ploeg Een nieuwe samenwerking  Alle processen en producten afstemmen Alle processen en producten afstemmen

7 Een nieuw begin: het project

8 Juiste mindsetting DBA

9 De weg naar

10 1 november DBA wat?

11 De cijfers

12 Balans vereenvoudigingen Burger Geen verplaatsing voor indiening dossier Geen verzendings- en afdrukkosten Onmiddellijk bewijs van indienen Altijd beschikbaar Opvolgen dossierstatus 24/24 Architect Opmaak plannen nu reeds veelal digitaal Geen overvloed aan papier Klanten kunnen thuis dossier ondertekenen Mogelijks mee status opvolging Administratie Digitaal werken Mogelijk werken op afstand Minder papier / archivering Betere opvolging deadlines Sneller en eenvoudiger opvragen adviezen Makkelijkere organisatie openbaar onderzoek en openbaarheid van bestuur Authentificatie ondertekening Doorlooptijd ingekort: post en adviezenflow vereenvoudigd

13 Wordt vervolgd …  Openbaar onderzoek online  Duidelijke communicatie bij ontbrekende stukken / foutmelding  Duidelijk contactpunt bij Vlaamse overheid  Eenvoudigere procedure voor eenvoudige aanvragen  Verbetering software OO  Meerdere gemeenten die DBA gebruiken (normering) om processen aan te passen  Toevoegen ontbrekende dossierstukken  Intern: automatisering tussen verschillende BO programma’s  Wetgeving volgt: minder papier / archivering  Authentificatie ondertekening  Digitalisering van papieren dossiers en plannen  Integratie BO- werking en afstemming processen: milieu –bouw – economie - wonen

14  Geschikte software  Aanpassing hardware  Grondig testen (ook alles wat kan mislopen)  Flow to be aanpassen  BO- werking aanpassen  Alle documenten en formulieren aanpassen  2 de test na aanpassingen  Opleiding personeel  Aanpassing locatie: ruimte OO  Communicatiedragers aanpassen (website, folders, enz)  Communicatie: adviesverleners intern, architecten => Ook de weg die je als administratie en klant aflegt om het doel te bereiken is van belangOok de weg die je als administratie en klant aflegt om het doel te bereiken is van belang

15 Nog vragen


Download ppt "Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van."

Verwante presentaties


Ads door Google