De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming."— Transcript van de presentatie:

1 Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Informatie bekomen uit interviews met vertegenwoordigers van de sociale partners

2 Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten 8 van de 27 externe diensten Vertegenwoordigen circa geaffilieerde bedrijven 130 bedrijven hebben een stressbeleid opgestart Dit is 0,20 % van de geaffilieerde bedrijven Of 7 % indien KMO’s niet meegerekend

3 Fasen van het stressbeleid

4 Redenen om een stressbeleid op te starten

5 Genomen maatregelen 1.Maatregelen o.v.v. comunicatie & informatie 2.Ergonomische maatregelen 3.Maatregelen o.v.v. relaties & contactmogelijkheden 4.Maatregelen o.v.v. opleidingsbeleid 5.Maatregelen o.v.v. arbeidsvoorwaarden

6 Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Redenen om een stressbeleid op te starten Werken met een begeleidingsgroep Fasen van het stressbeleid Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen Informeren van het personeel Waarom nog geen maatregelen genomen Evaluatie van positieve punten en knelpunten

7 Redenen om een stressbeleid op te starten

8 Werken met een begeleidingsgroep

9 Fasen in het stressbeleid Meetmethode32 Rapportering29 Feedback25 Prioriteiten22 Actiepunten19 Feedback14 Organisatorische middelen12 Financiële middelen6 Materiële middelen6

10 Fasen in het stressbeleid (2) Inschakeling externe consulent8 Preventiemaatregelen12 Feedback5 Evaluatiecriteria2 Actieplan opstellen3 Actieplan invoeren4 Evalueren actieplan1 Feedback0

11 Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen

12 Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (2) Herdenken info- en communicatielijnen11 Vernieuwde functiebeschrijvingen7 Cursus managen voor leidinggevenden7 Ergonomische hulpmiddelen7 Invoeren functionneringsgesprekken5 Wijzigingen in werktijden5 Invoeren overlegcomités5 Aangepaste werkruimtes5 Oprichten speciale werkgroepen5

13 Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (3) Geen specifieke doelgroepen, tenzij afdeling / statuut Begeleidingsgroep heeft beslissende rol o.v.v. het bepalen van aandachtspunten en eventuele doelgroepen, maar een adviserende rol bij de keuze van maatregelen.

14 Informeren van het personeel

15 Waarom nog geen maatregelen 14 bedrijven Uitgesteld in tijd Te vroeg om maatregelen te nemen Andere prioriteiten, zoals reorganisaties

16 Evaluatie van positieve punten Functionneren 12 Contact klanten 5 Betere cultuur 11 Beter imago 5 Bedrijfsklimaat 11 Prestaties 4 Meer motivatie 10 Minder AO 3 Betrokkenheid 8 Minder afwezigheden 3 Minder conflicten 7

17 Evaluatie van knelpunten 1.Te hoge verwachtingen 2.Gebrek aan expertise 3.Onvoldoende tijd

18 Informatie bekomen uit de interviews Stand van zaken wordt niet systematisch bijgehouden Ondersteuning naar of vanuit de sector quasi onbestaande Al dan niet ontwikkelen stressbeleid hangt af van goodwill werkgever, aanwezigheid structuren en kennis over het onderwerp

19 Informatie bekomen uit de interviews (2) Koudwatervrees Munitie voor de vakbonden Stressbeleid als onderdeel van sociale onderhandelingen en HRM-beleid Stressbeleid is zaak van iedereen, maar stuwende rol van de vakbonden Rol van de andere actoren Niet eenvoudig om te komen tot maatregelen

20 Samenvattend 1.Geen systematisch overzicht – evaluatie CAO 2.Expliciet stressproject complementair aan HRM- beleid en sociale onderhandelingen 3.Meeste bedrijven situeren zich binnen inventarisatie 4.Argumenten om op te starten: vermoeden van stress, IKZ, wetgeving, behoud personeel, positieve neveneffecten

21 Samenvattend (2) 5.Indien reeds maatregelen: communicatie, informatie, ergonomie en taakinhoud 6.Stressbeleid is zaak van iedereen, vandaar veel begeleidingsgroepen 7.Stuwende rol van de vakbond verder onderbouwen


Download ppt "Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming."

Verwante presentaties


Ads door Google