De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten."— Transcript van de presentatie:

1 Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten

2 Presentie en 5 vragen Klik hierhier

3 Vraag 1 Noem 3 van de 5 doelen van Promotie

4 Vraag 2 Wat is het verschil tussen Themacommunicatie en Actiecommunicatie?

5 Vraag 3 Geef de definitie van Sales promotion

6 Vraag 4 Welke hoort niet in het rijtje thuis? Persoonlijke verkoop wordt alleen toegepast als: A. Er weinig afnemers zijn B. Als het product geen uitleg nodig heeft C. Als product veel kost D. Als iets op maat wordt gemaakt

7 Vraag 5 Klopt deze uitspraak? Reclame is elke vorm van betaalde of niet betaalde niet-persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender Waarom wel, waarom niet?

8 Vraag 1 - Antwoorden Noem 3 van de 5 doelen van Promotie Kennis overdragen bij de ontvanger Waardering bij de ontvanger bevestigen of veranderen De houding ten opzichte van producten en merken bevestigen of veranderen Bepaald gedrag bevestigen of veranderen

9 Vraag 2 Wat is het verschil tussen Themacommunicatie en Actiecommunicatie? Thema = Lange termijn Actie = Korte termijn

10 Vraag 3 Geef definitie van Sales promotion Is een tijdelijke actie waarbij de prijs/waardeverhouding positief wordt beïnvloed

11 Vraag 4 Welke hoort niet in het rijtje thuis? Persoonlijke verkoop wordt alleen toegepast als: A. Er weinig afnemers zijn B. Als het product geen uitleg nodig heeft C. Als product veel kost D. Als iets op maat wordt gemaakt Antwoord: B

12 Vraag 5 Klopt deze uitspraak? Reclame is elke vorm van betaalde of niet betaalde persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender? Zo nee, waarom niet? Nee, moet zijn: Reclame is elke vorm van betaalde of niet betaalde niet- persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender

13 Public Relations Public Relations: Is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen

14 Taken van PR-Afdeling Uitgeven jaarverslag Organiseren van open dagen en rondleidingen binnen bedrijf Verstrekken van info aan de media en / of politieke partijen bij problemen binnen bedrijf en oplossen ervan Beïnvloeden van publieke opinie Verstrekken van kerstpakketten aan werknemers en leveranciers

15 Free Publicity Is een vorm van berichtgeving in de media over een onderneming, een product of een merk waarvoor niet direct wordt betaald Nadeel: niet te beïnvloeden Voordeel: Gratis

16 Sponsoring Is een zakelijke overeenkomst waarbij de sponsor geld en/of goederen levert, met als tegenprestatie dat de gesponsorde communicatiemogelijkheden levert Voorbeeld

17 Vormen van sponsoring Sportsponsoring AEGON > Ajax Cultuursponsoring Heineken Music Hall Televisiesponsoring RTL weerbericht door Davitamon

18 Doel van Sponsoring Merk- naamsbekendheid vergroten Imago verbetering Kweken van Goodwill

19 AIDA - Formule Is een reclamemodel en beschrijft de fasen die de consument doorloopt bij het vergaren van informatie en het nemen van een aankoopbeslissing. De verkoper speelt hier met zijn informatie op in

20 AIDA SCHRIJF OP!! A ttention > Aandacht klant trekken I nterest > Interesse kweken klant D esire > Inspelen op drang tot koop A ction > De koopactie

21 De media nader bekeken Hoofdstuk 2 Effectiefste van reclame wordt beloond met een Effie!

22 Effies Goud ging naar:Zilver ging naar: UnoxAmstel bier Brons: Robijn doet de was bij

23 Wat zijn de taken van reclame? Contact leggen met de markt Belangstelling opwekken voor het product of merk Voorkeur voor het merk scheppen Relatie onderhouden tussen de adverteerder en de consument

24 Contact leggen met Markt Nieuw product Nieuw merk Meestal is dit Kennisoverdracht Apple

25 Belangstelling wekken Kracht ligt in herhalen Gamma

26 Voorkeur kweken Merkbekendheid is de mate waarin de consument een merk (her)kent Merkbekendheid Merkvoorkeur Merktrouw

27 Reclamedragers Omdat de media de reclame “dragen” naar de consument wordt de media ook wel Reclamedragers genoemd Welke behandelen wij? Kranten Tijdschriften Televisie Radio Buitenreclame Bioscopen

28 Grote reclame-besteders Grote reclamebesteders zijn: KPN AH Dit jaar de Grandprix in Cannes gewonnen Heel duur Phillips

29 Kranten 17% van de reclame uitingen komen in de krant. Voordelen: Bereikt veel mensen Kan inspelen op actuele gebeurtenissen Regionale adverteerder kan in regionale krant Nadelen Als je alle mensen wilt bereiken is relatief duur. Je moet dan in veel kranten adverteren Je bereikt ook mensen die niet in je doelgroep vallen Krant heeft een korte levensduur Advertenties worden oppervlakkig gelezen

30 Tijdschriften Er zijn er velen. Publiekstijdschriften zijn: Gezinsbladen: Panorama / Privé etc. RTV-Bladen: KRO-gids / Veronica Magazine etc. Jongerenbladen: Yes / Popfoto / Donald Duck etc. Mannenbladen: Autoweek / Playboy / Esquire etc. Vrouwenbladen: Libelle / Viva / Marie Claire etc. Opiniebladen: Elsevier / HP-De Tijd etc. Sportbladen: Voetbal Intern. / Ski Magazine etc. Special Interest Bladen: TIP (koken) / VT Wonen / Klassieker (auto)

31 Vervolg Tijdschriften Voordelen Doelgroepen kunnen worden bereikt Drukkwaliteit is hoog Deel lezers bewaren het blad Blad wordt doorgegeven aan anderen Nadelen Regionaal adverteren is moeilijker Als doelgroep in 2 bladen valt > Dubbele kosten

32 Televisie Adverteren op Televisie is met meer dan 50% marktaandeel de grootste. Voordelen Bewegende beelden en geluid Attentiewaarde is groot, ogen worden automatisch naar toe getrokken Bereikt veel personen Nadelen Kosten zijn zeer hoog (ong. 500 euro per sec.), maar door hoog bereik zijn kosten per persoon weer laagste Zappen van consument Informatie wordt snel vergeten (vluchtig) Kan geen ingewikkelde informatie uitleggen (30 sec. is al lang) Productiekosten zijn hoog

33 Radio Bij radio is onderscheid tussen landelijk en regionaal Voordelen Kosten relatief laag. (Per minuut ong. 200 euro) Bereik is groot Zowel regionaal als landelijk Nadelen Minder indringend dan TV (meestal als achtergrond muziek) Spreiding van luisteraars is groot Kan slechts éénvoudige informatie overbrengen

34 Opdracht / huiswerk Maken opdracht 1 t/m 4 pagina 46 Maken opdracht 5 t/m 10 pagina 54 Leren van pag. 6 tot en met pag. 53


Download ppt "Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten."

Verwante presentaties


Ads door Google