De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 16 Reclame en public relations. Leerdoelen Omschrijven welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. De belangrijkste beslissingen beschrijven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 16 Reclame en public relations. Leerdoelen Omschrijven welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. De belangrijkste beslissingen beschrijven."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 16 Reclame en public relations

2 Leerdoelen Omschrijven welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. De belangrijkste beslissingen beschrijven waarvoor je komt te staan bij het opzetten van een reclamecampagne. De rol van PR in de promotiemix beschrijven. Beschrijven hoe bedrijven door middel van PR communiceren met hun belangengroepen. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

3 Reclame en public relations Deel 1Deel 2Deel 3 Deel 4Deel 5Deel 6 Promotie Deel 7Deel 8Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 16

4 Reclame Elke betaalde vorm van niet-persoonlijke presentatie en promotie van ideeën, goederen of diensten door een met name genoemde instantie. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

5 Belangrijke beslissingen in reclame Reclamedoelstellingen formuleren, het reclamebudget vaststellen, reclamestrategie formuleren (beslissingen over boodschap en media) en reclamecampagnes evalueren. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

6 Belangrijke beslissingen in reclame Doelstellingen formuleren: –Informeren –Overreden –Herinneren (themareclame), merkbekendheid onderhouden Principes van marketing – Hoofdstuk 16

7 Belangrijke beslissingen in reclame Het reclamebudget vaststellen Factoren: –Stadium in de levensfase van het product –Marktaandeel –Concurrentie en wildgroei –Reclamefrequentie –Productdifferentiatie Principes van marketing – Hoofdstuk 16

8 Belangrijke beslissingen in reclame Reclamestrategie De reclameboodschap: –De veranderende omgeving van de boodschap Kan een oud merk als Old Spice zich in een veranderende omgeving met jonge concurrenten als Axe handhaven? Moet Old weg uit de naam? Nee, authentieke producten blijken (in de USA) ‘cool’ te zijn. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

9 Belangrijke beslissingen in reclame Reclamestrategie De reclameboodschap: –De veranderende omgeving van de boodschap –Propositie creatief concept: het ‘geweldig idee’ dat de strategie op een onderscheidende en interessante manier tot leven zal wekken –De conceptontwikkeling en -uitvoering –Uitvoeringsstijlen zoals levensecht, levensstijl, fantasie, sfeer of imago, muziek en idool Principes van marketing – Hoofdstuk 16

10 Belangrijke beslissingen in reclame Het reclamemedium kiezen Het bereik, de frequentie en het media-effect kiezen Het type medium kiezen (zie tabel 16.2) –Maatstaf o.a. kosten per duizend bereikte personen De specifieke drager kiezen binnen het medium Het tijdschema –Continu –Pulserend Principes van marketing – Hoofdstuk 16

11 Belangrijke beslissingen in reclame Het reclamemedium kiezen Het type medium kiezen (zie tabel 16.2) Principes van marketing – Hoofdstuk 16

12 De evaluatie van de reclame en de rentabiliteit van de reclame-investering Belangrijke beslissingen in reclame Principes van marketing – Hoofdstuk 16

13 Andere reclamevraagstukken Reclame organiseren Internationale reclame –Standaardisatie of aanpassing –Centraliseren of decentraliseren –Mediaplanning, -inkoop en kosten –Internationale reclameregels Principes van marketing – Hoofdstuk 16

14 Public Relations Public relations: Het opbouwen van goede relaties met de verschillende belangengroepen (stakeholders) door middel van gunstige publiciteit, het creëren van een goed imago, het aanpakken of voorkomen van ongunstige geruchten, verhalen en gebeurtenissen. De belangrijkste PR-instrumenten zijn: relaties met de pers, publiciteit voor het product, public affairs, lobbying, betrekkingen met beleggers en ontwikkeling. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

15 Public Relations De rol en het effect van public relations Belangrijke instrumenten voor public relations Belangrijke beslissingen in public relations –Doelstellingen voor public relations formuleren –De boodschap en de drager daarvan voor public relations uitzoeken –Het public relations-plan implementeren –De resultaten van public relations Principes van marketing – Hoofdstuk 16

16 Vragen n.a.v. de leerdoelen 1.Omschrijf welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. 2.Wat zijn de belangrijkste beslissingen waarvoor je komt te staan bij het opzetten van een reclamecampagne? 3.Wat is de rol van PR in de promotiemix? 4.Beschrijf hoe bedrijven door middel van PR communiceren met hun belangengroepen. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

17


Download ppt "Hoofdstuk 16 Reclame en public relations. Leerdoelen Omschrijven welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. De belangrijkste beslissingen beschrijven."

Verwante presentaties


Ads door Google