De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 16 Reclame en public relations."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 16 Reclame en public relations

2 Principes van marketing – Hoofdstuk 16
Leerdoelen Omschrijven welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. De belangrijkste beslissingen beschrijven waarvoor je komt te staan bij het opzetten van een reclamecampagne. De rol van PR in de promotiemix beschrijven. Beschrijven hoe bedrijven door middel van PR communiceren met hun belangengroepen. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

3 Reclame en public relations
Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Promotie Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 16

4 Principes van marketing – Hoofdstuk 16
Reclame Elke betaalde vorm van niet-persoonlijke presentatie en promotie van ideeën, goederen of diensten door een met name genoemde instantie. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

5 Belangrijke beslissingen in reclame
Reclamedoelstellingen formuleren, het reclamebudget vaststellen, reclamestrategie formuleren (beslissingen over boodschap en media) en reclamecampagnes evalueren. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

6 Belangrijke beslissingen in reclame
Doelstellingen formuleren: Informeren Overreden Herinneren (themareclame), merkbekendheid onderhouden Principes van marketing – Hoofdstuk 16

7 Belangrijke beslissingen in reclame
Het reclamebudget vaststellen Factoren: Stadium in de levensfase van het product Marktaandeel Concurrentie en wildgroei Reclamefrequentie Productdifferentiatie Principes van marketing – Hoofdstuk 16

8 Belangrijke beslissingen in reclame
Reclamestrategie De reclameboodschap: De veranderende omgeving van de boodschap Kan een oud merk als Old Spice zich in een veranderende omgeving met jonge concurrenten als Axe handhaven? Moet Old weg uit de naam? Nee, authentieke producten blijken (in de USA) ‘cool’ te zijn. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

9 Belangrijke beslissingen in reclame
Reclamestrategie De reclameboodschap: De veranderende omgeving van de boodschap Propositie creatief concept: het ‘geweldig idee’ dat de strategie op een onderscheidende en interessante manier tot leven zal wekken De conceptontwikkeling en -uitvoering Uitvoeringsstijlen zoals levensecht, levensstijl, fantasie, sfeer of imago, muziek en idool Principes van marketing – Hoofdstuk 16

10 Belangrijke beslissingen in reclame
Het reclamemedium kiezen Het bereik, de frequentie en het media-effect kiezen Het type medium kiezen (zie tabel 16.2) Maatstaf o.a. kosten per duizend bereikte personen De specifieke drager kiezen binnen het medium Het tijdschema Continu Pulserend Principes van marketing – Hoofdstuk 16

11 Belangrijke beslissingen in reclame
Het reclamemedium kiezen Het type medium kiezen (zie tabel 16.2) Principes van marketing – Hoofdstuk 16

12 Belangrijke beslissingen in reclame
De evaluatie van de reclame en de rentabiliteit van de reclame-investering Principes van marketing – Hoofdstuk 16

13 Andere reclamevraagstukken
Reclame organiseren Internationale reclame Standaardisatie of aanpassing Centraliseren of decentraliseren Mediaplanning, -inkoop en kosten Internationale reclameregels Principes van marketing – Hoofdstuk 16

14 Principes van marketing – Hoofdstuk 16
Public Relations Public relations: Het opbouwen van goede relaties met de verschillende belangengroepen (stakeholders) door middel van gunstige publiciteit, het creëren van een goed imago, het aanpakken of voorkomen van ongunstige geruchten, verhalen en gebeurtenissen. De belangrijkste PR-instrumenten zijn: relaties met de pers, publiciteit voor het product, public affairs, lobbying, betrekkingen met beleggers en ontwikkeling. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

15 Principes van marketing – Hoofdstuk 16
Public Relations De rol en het effect van public relations Belangrijke instrumenten voor public relations Belangrijke beslissingen in public relations Doelstellingen voor public relations formuleren De boodschap en de drager daarvan voor public relations uitzoeken Het public relations-plan implementeren De resultaten van public relations Principes van marketing – Hoofdstuk 16

16 Vragen n.a.v. de leerdoelen
Omschrijf welke rol reclame en PR spelen in de promotiemix. Wat zijn de belangrijkste beslissingen waarvoor je komt te staan bij het opzetten van een reclamecampagne? Wat is de rol van PR in de promotiemix? Beschrijf hoe bedrijven door middel van PR communiceren met hun belangengroepen. Principes van marketing – Hoofdstuk 16

17 Principes van marketing – Hoofdstuk 16


Download ppt "Hoofdstuk 16 Reclame en public relations."

Verwante presentaties


Ads door Google