Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoris Nathan Janssen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft aantal sheets van 18 modulen
2
Modulen Introductie Boek Developing Chess Talent Psychologie Perceptie
Zelfmanagement Talent Training Leren Coaching Creativiteit Communicatie Organisatie Fysieke aspecten Rol van ouders Didactiek en schoolschaken Hoogbegaafden Kleding Sociaal schaken
3
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 1. Introductie
4
Wat is talent? Potentieel om kwaliteiten te ontwikkelen
5
Interesse in talentontwikkeling
6
Schaken als leervak op de basisschool?
7
Beter presteren op nationale schooltest
8
YouTube KVDC
9
Facebook groep Schaakpsychologie
10
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 2
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 2. Boek ‘Developing Chess Talent’
12
Video over boek DCT DCT is Engelstalige versie van boek ‘Schaaktalent ontwikkelen’. Dat gaat over schaaktalent ontwikkelen en het creëren van een schaakcultuur: Coaching, training, organisatie, communicatie Inhoud boek keert terug in andere modulen IM Merijn van Delft presenteert boek in Engels in een video
13
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 3. Psychologie
14
Het zeventiende schaakstuk Artikel www. maxeuwe. nl/index
Het zeventiende schaakstuk Artikel
15
Negen factoren van productiviteit (presteren)
Persoonlijke kwaliteiten (nature en nurture) - Aangeboren aanleg (IQ beperkte impact, brede ontwikkelingsrange), karakter - Tempo van ontwikkeling - Motivatie, zelfwaardering, doorzettingsvermogen Instructie (nurture) - Hoeveel tijd aan iets besteed (hard werken) - Kwaliteit van onderwijs of training (wat is aanbod, mogelijkheden om zelf te experimenteren) Psychologische omgeving (nurture) - Familie: niveau, stimuleren, mogelijkheden - Sociaal leerklimaat (waarden, rolmodellen) - Peers (leeftijdgenoten) - (Negatieve) invloed van massamedia Naar model Walberg - Paik in 'Conceptions of giftedness'
16
Bekwaamheid te presteren in schaken
Resultaat van Schaakkwaliteiten (kennis, begrip, vaardigheden) Mentale factoren (attitude, zelfbeeld, zelfmanagement) Fysieke conditie Toeval (onbekend, onbeheersbaar) De factoren kunnen worden beïnvloed Leren en gedrag kunnen veel productiever zijn
17
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 4. Perceptie
18
Is dit een slechte stelling voor wit?
19
Wit staat in 10 varianten beter
20
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 5. Zelfmanagement
21
Schaakprestaties Resultaat van Schaakkwaliteiten Mentale kwaliteiten
Fysieke conditie Toeval Je kunt factoren beïnvloeden Leren en gedrag kunnen veel productiever zijn
22
Concentratie Oefening: Wat is concentratie?
Maak een lijst met mogelijkheden om je concentratie kapot te maken. Keer de lijst om Formuleer wat je moet doen Kijk de lijst regelmatig na Ontwikkel denk- en gedragsroutines
23
Sportpsycholoog Kan je helpen jezelf te helpen Wat is het probleem
Cognitieve herstructurering (inzicht, oefeningen) Taak-gericht gedrag Zie artikel ‘Het zeventiende schaakstuk’
24
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 6. Talent
25
Laszlo Polgar ‘Talenten worden gemaakt, niet geboren’
26
Talent Wat is talent? Definitie: Talent is een beïnvloedbaar potentieel om in een bepaald domein productief te zijn. Deels kwestie van nature (aangeboren potentieel, aanleg). Deels kwestie van nurture (omgeving biedt ontwikkelingskansen) Aspecten zoals: Ontwikkelingsperiode (tien jaar om GM te worden) Actie, veel training ( uur leren en oefenen om expert te worden) Goal-setting (plezier, leren, presteren) Vaardighedenrepertoire (wat moet je beheersen, hoe moet je oefenen) Keuzen maken (zelfbewustzijn, zelfmanagement, doelen stellen = wat wil je bereiken) Leren (ontwikkelingsmogelijkheden, hoe is onderwijs georganiseerd, rol van leraar/trainer) Let op bij testen: false positives, false negatives (op meer momenten, op meer manieren testen). = > Talent kan ontwikkeld worden
27
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 7. Training
28
Zie boek Schaaktalent ontwikkelen
29
Creëer een stimulerende trainingsomgeving
Maak een concreet programma en routines gebaseerd op: Trainers, trainingen Studiemateriaal Traininglocatie Trainingsprogramma’s: doelen en trainingstijden (schema’s geven vrijheid, je weet waar je aan toe bent) Inzet zo’n uur training per week (training is niet slechter dan 17 uur tv kijken of computeren) Samenwerken met trainingpartners stimuleert Zelf invloed hebben op een proces is een belangrijke succesdeterminant (onderzoek dr Nynke Toering omtrent zelfregulerend vermogen van jonge topvoetballers) Succeservaringen (gemiddeld 66 percent score in toernooien volgens vader van GM Nigel Short) Positieve feedback van trainers en ouders (op inzet, niet op resultaat of persoonlijkheid) Bepaal reële verwachtingen en vertaal ze in duidelijke goal-setting (aspecten: presteren, plezier, leren) Duidelijke afspraken, kom beloften na Ruimte om te falen (Gilbert O’Sullivan: ‘The one who chooses has the right to be wrong’). Falen en experimenteren met gedrag zijn vormende leerervaringen) Aandacht: Niet iedereen leert en ontwikkelt zich op dezelfde manier Genoemde factoren kunnen negatief van invloed zijn als ze verkeerd worden toegepast
30
Dagboek
31
Analysevragenlijst Volledige lijst in boek ‘Schaaktalent’ en in databank site www.schaaktalent.nl
32
Pijl via alt/ctrl, stelling als jpeg in databank
33
Video over openingenstudie
Tekst Video
34
Dvoretsky: kies goede voorbeelden
35
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 8. Leren
36
‘Principles of Instruction’ prof. Barak Rosenshine - google artikel
Begin les met bondige samenvatting vorige les Presenteer nieuw materiaal in kleine stapjes en oefen iedere nieuwe stap Stel veel vragen en ga in op de antwoorden van leerlingen Geef voorbeelden Begeleid oefeningen van leerlingen Controleer of leerlingen de les begrijpen Zorg voor succeservaringen Zorg voor ondersteuning bij moeilijke taken Laat onafhankelijk oefenen en monitor dat Laat leerlingen uitgebreid praktijkervaring opdoen
37
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 9. Coaching
38
IM Merijn van Delft coachte (nu GM) Roeland Pruijssers die Nederlands kampioen U20 werd.
39
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 10. Creativiteit
40
Mitrofanov www.youtube.com/watch?v=2vgIQikkoKQ
41
Creativiteit is herdefiniëren
Schaken is een spel van mogelijkheden en beperkingen Definieer een probleem op een andere manier Als je niet kijkt zie je iets niet Een creatieve geest staat open voor paradoxale mogelijkheden Verwelkom het onverwachte
42
Toernooiboek ‘Op zoek naar het onverwachte’
43
Studies www.afekchess.com
44
‘Je moet geen problemen oplossen, je moet ze creëren’
45
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 11. Communicatie
46
Wat is communicatie Communicatie is uitwisselen van informatie (intern, extern) Slechte communicatie leidt tot slecht functioneren Een trainer, coach of organisator moet Kritisch reflecteren op zijn communicatie Intervisie met collega’s hebben Betere prestaties nastreven (aandachtspunten formuleren)
47
Goede foto is een eye catcher
48
Persbericht leidt tot gratis verhaal
49
Gratis publiciteit via activiteit
50
Schaakkrant www. schaaktalent. nl/index
Schaakkrant
51
Meer informatie www. maxeuwe. nl/index
Meer informatie
52
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 12. Organisatie
53
Draaiboek weekeindtoernooi zie boek ‘Schaaktalent ontwikkelen’
54
Schaakfestival
55
Vragenlijst zie boek ‘Schaaktalent ontwikkelen’
56
Publieksexplicatie
57
Evenementen
58
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 13. Fysieke aspecten
59
Energiemanagement, fysieke conditie
Regelmatige ontspanning Doordachte planning: bijv. afwisseling leerdingen en doedingen Eten Drinken Slaap Fysieke oefeningen Temperatuur Zuurstof Licht Ontspanning lichaamshouding tijdens zitten aan bord
60
Voeding www. maxeuwe. nl/index
Voeding
61
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 14. Rol van ouders
63
Video’s GM Artur Joesoepov en ouders
KVDC videokanaal YouTube
64
5 van de 6 talenten stoppen
5 van de 6 talenten stoppen met topsport tussen 12 and 18 jaar (Research Van Rossum VU Amsterdam) Redenen Geen succes Kwaliteit trainingsomstandigheden Negatieve rol ouders Sociale omstandigheden (invloed leeftijdsgenoten) Aan veel redenen kan je (gedeeltelijk) iets doen. Omstandigheden veranderen (geboorte-effect voetballers)
65
Creëer stimulerende omgeving
Trainers, training, studiemateriaal, trainingsruimte, programma Training is niet slechter dan tv kijken of computerspelletjes Samenwerken met andere kinderen stimuleert Zelf invloed uitoefenen is belangrijke determinant van succes Succeservaringen Positieve feedback (op inzet, niet persoon of resultaat) Realistische verwachtingen van ouders Duidelijke afspraken Ruimte om te experimenteren en te falen
66
Begin met fascinatie en variatie
67
Creëer een speeltuin voor de geest
68
Polgar – Waitzkin elementen opvoeding
Stimuleer vroege leerervaringen Accent op stimuleren via de omgeving, geen aangeboren talent Hoge maar bereikbare doelen Spelenderwijs leren Maak kinderen al jong zelfbewust Veel variatie in oefeningen Systematische aanpak Realistische beoordeling van ontwikkelingspotentieel en draagkracht (versus draaglast) Onderken de beperkingen van het reguliere schoolsysteem Creëer een stimulerende omgeving Gekwalificeerde en empatische onderwijzers en trainers Kinderen zelf conclusies laten trekken tijdens leerprocessen Doseer succeservaringen Ontwikkel stapsgewijs doorzettingsvermogen Accepteer dat kinderen onvermijdelijk fouten maken Vertrouw op de intrinsieke motivatie van kinderen Projecteer geen overdreven verwachtingen op kinderen Neem kinderen serieus Neem persoonlijkheidskenmerken en ontwikkelingsfasen in ogenschouw
69
Sociale determinanten van invloed op prestatievermogen jonge schakers zie onderzoeksverslag databank
70
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 15
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft Didactiek en schoolschaken www
71
Waarom schaken op school?
Schaken is een metafoor voor het leven Spelenderwijs leren Stimuleert ontwikkeling cognitief sociaal emotioneel meta-cognitief
72
Cognitief, bijv. Argumenteren
Emotioneel, bijv. Omgaan met verlies Sociaal, bijv. Samenwerken bij partijanalyse Meta-cognitieve vaardigheden: denken over jezelf, denken over denken
73
Sleutelfactoren in mijn methode
Variatie Fascinatie Participatie
74
Didactische principes
Plezier is de belangrijkste drijfveer voor leren Succeservaringen Empathie: beantwoord vragen van kinderen, reageer op opmerkingen, ondersteunend Leerdoelen: attitude, kennis, inzicht en vaardigheden Vaardigheden ontwikkelen door spelen en oefeningen Presenteer lezingen op een aantrekkelijke manier (aansluitend op interesse van publiek) Op niveau van leerlingen (woordkeuze, voorbeelden) Schaken is een avontuur vol verrassingen Stimuleer kinderen om zelf antwoorden te ontdekken, gebruik suggestieve vragen Ideale groep maximaal 12 kinderen: interactiviteit Gebruik verschillende onderwijstechnieken: uitleg, tonen, discussie, opdrachten in groepjes, partijanalyses, oefeningen Quiz met punten Via samenwerken in duo‘s kunnen kinderen leren overleggen en hun gedachten verbaliseren Etc. SUGGESTIES?
75
Elementen van lessen Rondvraag (vragen en opmerkingen): ervaringen, rolmodel medeleerlingen, aanknopingespunten lesonderdelen Mededelingen Schaakcultuur (bijv. video, site) Tactiek: patroonkennis, zoekstrategieën Analyses van eigen partijen of voorbeeldpartijen(ene week) Varia (andere week) Competitie Soms iets anders, zoals simultaan door leraar
76
Quizformuliertjes
77
Tactiekquiz: duo’s, formulieren, stopwatch
78
Raindrop chess www. raindropchess
Raindrop chess (ook online, om beurten tegen elkaar op ‘single user’ bord)
79
Mijn eerste schaakboek gratis download www. dbnl
Mijn eerste schaakboek gratis download
80
Video ‘Lang leve de koningin’ www.youtube.com/watch?v=220DHc0Ii2I
81
Gratis indelingsprogramma Sevilla www.jbfsoftware.com diverse talen
82
Leraar geeft simultaan aan trio’s
83
IM uitnodigen: vragen, simultaan, blitz www. youtube. com/watch
IM uitnodigen: vragen, simultaan, blitz
84
Chess and Education Conference London zie button www.chesstalent.com
85
Ken Robinson Changing Education Paradigms http://www. ted
86
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 16. Hoogbegaafdheid
87
Artikel op www.maxeuwe.nl (columns)
88
Download pdf van schaakkrant zie button Leonardo scholen op www
Download pdf van schaakkrant zie button Leonardo scholen op
89
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 17. Kleding
90
Artikel www. maxeuwe. nl/index
Artikel
91
Schoolteam
92
Casual (eerste keer samen in een team)
93
GM Anand weigert stropdas: hinderlijk
94
Politiek protest 1982 Luzern
95
Schaaktalent lezingen van Karel van Delft 18. Sociaal schaken
96
Goede zetten Schaken leert je goede zetten Voor het schaken
Voor school Voor het leven Schaken leert je ethiek: Hand geven: uitdrukking respect en zelfrespect
97
Op een dag wordt een pion een koningin
98
Schaken overbrugt een kloof tussen mensen
100
Kijken met je vingers www.youtube.com/watch?v=enuGHH8pymI
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.