De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen Monique van Selow Medewerker A&O, specialist (hoog)begaafdheid SWV Utrecht PO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen Monique van Selow Medewerker A&O, specialist (hoog)begaafdheid SWV Utrecht PO."— Transcript van de presentatie:

1 Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen Monique van Selow Medewerker A&O, specialist (hoog)begaafdheid SWV Utrecht PO

2 Profielen van hoogbegaafde kinderen (Betts & Neihart, herzien in 2010)

3 Onderliggende oorzaken Niet kunnen executieve functies (plannen, orde scheppen, impulscontrole, inzicht in eigen gedrag etc.) discrepanties in de ontwikkeling Niet willen motivatieproblemen Niet durven overtuigingen/mindset faalangst

4 Niet willen Motivatieproblemen Onderwijsaanbod sluit niet aan bij het niveau van de leerling De leerling ziet het nut niet van het werk

5 Voorbeeld: traag werktempo Kernpunten: kijk door de ogen van de leerling toenemen van een plezierige situatie verdwijnen van een onplezierige situatie het wegblijven van een onplezierige situatie die wel werd verwacht maak de leerling medeverantwoordelijk voor zijn eigen gedrag

6 Kijken door de ogen van het kind Wat wil je te weten komen: Gebeurtenissen: wat dacht je? Wat voelde je? Gedragingen: wat deed je? Consequenties: wat gebeurde er vervolgens?

7 Medeverantwoordelijk maken doelgedrag concreet formuleren oefensituaties creëren leerling vragen: wat heb jij nodig? samen stappenplan bepalen samen beloning en consequenties bepalen Volgende stap: (instapniveau bij oorzaak in de executieve functies) zelf tijdsinschatting maken evaluatie door de leerkracht evaluatie/zelfbeoordeling door de leerling

8 Beloningssysteem bovenaan formulier het doelgedrag zetten duidelijke afspraak wanneer je een sticker/krul krijgt zorg voor succeservaringen! directe bekrachtiging: verbaal en sticker/krul afspreken waar je stickers/krullen voor in kunt wisselen (leerling hierin mee laten denken) beloningen regelmatig wisselen eventueel samenwerking met thuis duur: maximaal twee weken, daarna level omhoog duidelijke afspraken over de duur bij stoppen programma wel sociale bekrachtigers (complimenten) blijven geven

9 Mindset Kinderen met een fixed mindset willen laten zien wat ze kunnen door opdrachten te doen die ze kunnen “inspanning is een bewijs dat ik ergens niet goed in ben. Als ik ergens talent voor heb houdt dat toch automatisch in dat het me moeiteloos afgaat?” Kinderen met een groeimindset willen zich ontwikkelen door opdrachten te doen waar ze een bepaalde uitdaging in zien

10 Mindsets herkennen Welke uitspraak hoort bij welke mindset? ik ben superslim ik wil iets meteen kunnen, anders hoeft het niet ik vind het leuk om te leren om de beste te worden, moet je veel, hard en lang oefenen fouten maken is vervelend

11 Mindset: in de groep complimenten op proces en inspanning i.p.v. op product leerkracht als rolmodel focus op leren van fouten en blijven zien van individuele groei Oftewel: Proud te be vout!

12 Mindset: individuele hulp

13 helpende gedachten Werkboek mindset: filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=HhxcFGuKOys https://www.youtube.com/watch?v=HhxcFGuKOys

14 Tot slot: bedenk altijd…. Intelligentie kan op twee manieren ingezet worden: 1.Om een probleem op te lossen 2.Om een probleem te vermijden Het (hoog)begaafde kind zal meestal eerst strategie 2 uitproberen, omdat dit de minste inspanning kost. Pas wanneer strategie 2 meer inspanning gaat kosten dan strategie 1, zal de leerling uiteindelijk strategie 1 toe gaan passen.


Download ppt "Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen Monique van Selow Medewerker A&O, specialist (hoog)begaafdheid SWV Utrecht PO."

Verwante presentaties


Ads door Google