De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 Supermarktomzet groeit in januari 2014 met 1
Supermarktomzet groeit in januari 2014 met 1.5% na 2 maanden van daling. Oosterburen steeds meer in trek voor aankopen voeding in de grensgebieden m.n. voor wijn/aperitieven In januari 2014 is de supermarktomzet met 1.5% gegroeid van €3.13 miljard (jan 2013) naar €3.18 miljard (jan 2014). De omzet per kassabon daalde met 0.3% van €22.17 (jan 2013) naar €22.09 (jan 2014). In november 2013 (-0.6%) en december 2013 (-1.0%) daalde de supermarktomzet nog. Mede door de grote prijsverschillen wordt Duitsland steeds aantrekkelijker voor een “Foodtrip”. 48% (was 44%*) van de Limburgers kocht het afgelopen jaar 1x per maand over de grens! Van de totale huishoudelijke voeding uitgaven besteden de Limburgers 4.8% (was 4.3%*) in het buitenland. Ook de inwoners van Groningen/Drenthe/Overijssel/Gelderland besteden steeds meer bij de Oosterburen. Ruim 15% van de Limburgse wijn/aperitieven bestedingen vindt over de grens plaats. Voor Brabanders/Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om de supermarkten in België te bezoeken *=mat q1 2013 2 2 2

3 Oosterburen aantrekkelijker voor grensverkeer dan zuiderburen
Oosterburen aantrekkelijker voor grensverkeer dan zuiderburen! Het afgelopen jaar heeft 48% van de Limburgers Food in het buitenland gekocht. Gemiddeld deden ze dat 1 keer per maand. Van hun totale voeding bestedingen komt 4.8% over de grens terecht. Vooral voor Wijn/aperitieven (15.6%), Frisdranken/vruchtensappen (6.9%) en sanitaire producten (6.8%) trekken ze de grens over. Voor Brabanders/Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om in België supermarkten te bezoeken. Assortiment top5 buitenland Limburg: Wijn/aperitieven 15.6% Frisdranken/vruchtensappen 6.9% Sanitaire producten 6.8% Rijst/deegwaren 5.8% Groente/vruchten/conserven/diepvries 5.1% 3 3 3

4 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2013 - 2014
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

5 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +1.6% +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 5

6 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2013-2014

7 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

8 GfK Supermarkt kengetallen: Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

9 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

10 Meer informatie? vindt u op:
op gfk4me (Library/ Public reports/ Supermarktkengetallen (NL)) Joop Holla Retail Insights Director


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google