Download de presentatie
GepubliceerdGijs Maas Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-1, 1-4, 4-6, 6-8 en 9-12 jaar
2
Een nieuw observatiesysteem?
Invoering opbrengstgericht werken Invoering handelingsgericht werken Op zoek naar beter passend leerlingvolgsysteem
3
Visie op ontwikkeling en leren
Rijping en oefening Omgeving Samenhang Mijlpalen Gevoelige perioden Onderlinge verschillen
4
Visie op ontwikkeling en leren
"Je mag zijn zoals je bent, om te worden wie je bent, maar nog niet kunt zijn, en je mag het worden op jouw manier en in jouw tijd"
5
Observeren Hoe goed kijkt u?
6
KIJK! Uitgangspunten en visie
Vanuit observatie van kinderen komen tot een op de ontwikkeling afgestemd activiteitenaanbod Individueel, groepjes, hele groep Totaalbeeld: samenhang, breed, geen momentopname Signaleren én volgen; geen diagnostiek
7
Samenstelling KIJK! Basisgegevens Ontwikkelingslijnen met mijlpalen
Basiskenmerken Betrokkenheid Risicofactoren Ontwikkelingslijnen met mijlpalen
8
Basiskenmerken Voorwaarden om tot ontwikkeling te komen
Vrij zijn van emotionele belemmeringen Nieuwsgierig, ondernemend en onderzoekend zijn Zelfvertrouwen hebben
9
Betrokkenheid Volwaardige activiteit waarbij de complexiteit in verhouding tot de mogelijkheden van het kind hoog is. Leuvense Betrokkenheidschaal: betrokkenheidscore op basis van signalen
10
Betrokkenheidsschaal
1) geen activiteit 2) vaak onderbroken activiteit 3) min of meer aangehouden activiteit 4) activiteit met intense momenten 5) volgehouden intense activiteit De gemiddelde betrokkenheidscore bedraagt 3,5.
11
Risicofactoren Factoren in het functioneren van kinderen die
hun ontwikkeling in de weg staan Impulsiviteit Passiviteit Gebrekkige analyse en structurering Geringe wendbaarheid Grote vermoeidheid Slechte selectieve aandacht
12
Ontwikkelingslijnen Lijnen met mijlpalen
Mijlpalen zijn de tussenstations Onderscheid: Chronologische leeftijd Ontwikkelingsleeftijd Het gaat steeds om het totaalbeeld
13
KIJK! 1-2: ontwikkelingslijnen
Zelfbeeld Relatie met volwassenen Ontwikkeling van het logisch denken Relatie met andere kinderen Ontwikkeling vh inzicht in cijfers en getallen Spelontwikkeling Taakgerichtheid en zelfstandigheid Ontwikkeling beginnende geletterdheid Grote motoriek Tijdsoriëntatie Kleine motoriek Lichamelijke oriëntatie Tekenontwikkeling Ruimtelijke oriëntatie Visuele waarneming Mondelinge taal-ontwikkeling Auditieve waarneming
15
Individueel rapport
16
Hoe interpreteren? Scoort een leerling 6 maanden verder qua ontwikkelingsleeftijd t.o.v. kalenderleeftijd Voorsprong! Scoort een leerling 6 maanden achter qua ontwikkelingsleeftijd t.o.v. kalenderleeftijd Achterstand! Het gaat steeds om het totaalbeeld
17
Even oefenen… Wat valt op bij deze leerlingen op het rapport?
Is er reden tot zorg?
18
Groepsrapport
19
Invoeringstraject Scholing door Onderwijs Advies Intervisie/overleg
1ste rapport: 6 februari 2015 Rapportgesprekken: 9 – 13 februari 2015
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.