Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
3
We hebben een droom! Alle inwoners kunnen in het dorp terecht voor zorg- en welzijnsvoorzieningen Die voorzieningen worden georganiseerd door en in het dorp Dankzij die voorzieningen weet iedereen zich heel lang te redden En kan heel lang in het dorp blijven wonen De basis van dit alles: Solidariteit De optimale bedrijfsvorm voor solidariteit = een coöperatie
4
Lange aanloop … met een eindsprint Aanleiding Leefbaarheidsonderzoek 2007 Werkgroep ‘Austerlitz Zorgt’ (febr. 2012) Ondernomen acties 2012 Voorbereidende gesprekken en bezoeken Overleg met Gemeente Zeist Eerste bewonersbijeenkomst september Bedrijfsplan Enquête Opstellen statuten en oprichting Coöperatie Tweede bewonersbijeenkomst december Ledenwervingsactie
5
Respons Enquête Bevolking (bron: CBS 2010) Enquête (netto-respons) Aantal personen1.470650 (44%) Leeftijd > 65 jaar216119 (55%) Aandeel 65-plussers15%18% Voor de resultaten zie: www.austerlitzzorgt.nlwww.austerlitzzorgt.nl,
6
Woongenot Hoe belangrijk is het voor u om in Austerlitz te kunnen blijven wonen bij ziekte of gebrek?
7
Zorg/welzijnsdiensten Welke diensten denkt u in de komende tien jaar nodig te hebben?
8
Jong en oud woont met veel plezier in Austerlitz Het merendeel wil hier graag blijven wonen, ook als ze zorg nodig hebben Men weet zorgvoorzieningen over het algemeen goed te vinden Welzijnsvoorzieningen worden nauwelijks gebruikt De vraag naar welzijnsvoorzieningen zal flink toenemen Twee derde van de 65-plussers denkt woningaanpassingen en/of welzijnsdiensten nodig te hebben Duidelijk behoefte aan voorzieningen in het dorp zelf Er is een groot draagvlak voor een zorgcoöperatie Conclusies enquête
9
Zorg- en welzijnsvoorzieningen via voorkeurs- aanbieders Aanbod in regelmatige dialoog met de bevolking Inzet van lokale professionals en vrijwilligers Bewoners houden keuzevrijheid Centraal informatiepunt via dorpsondersteuner Snelle indicatiestelling Besparingen komen en goede aan het dorp (geruild voor ‘subsidie’) Bestaande activiteiten en faciliteiten worden gekoesterd Werken met ZZP-ers en/of medewerkers van geschikte organisaties Coöperatie: uitgangspunten
10
Hoe organiseren we het?
11
Stand van zaken Coöperatie is op 14 december 2012 opgericht 6-koppig bestuur Status: experiment bij gemeente voor 3 jaar ‘Startsubsidie’ van Gemeente Zeist voor aanloopkosten en voor eerste jaar (2013) Vervolgoverleg gemeente over ‘subsidie 2014’ Eenmalige bijdrage fonds R.C. Maagdenhuis en Stichting Brentano, Steun des Ouderdoms Overleg over realisatie beschermd wonen-unit en seniorenwoningen
12
Aanbod diensten tot de zomer Dorpsondersteuner, die alle vragen op gebied van zorg en welzijn samen met de mensen oplost, via bezoeken en telefonische spreekuur Zij doet de indicatiestellingen WMO in overleg met de gemeente Koppelt vragen aan oplossingen door gericht zoeken Zij bezoekt alle 70+-leden Zet vrijwilligers in voor bijv. vervoer Huishoudelijke hulp en AWBZ op PGB-basis via zorgcoördinator
13
Uitbreidingen diensten na de zomer Bezoeken niet-leden van 70 jaar en ouder Huishoudelijke hulp in natura via Accurate Zorg Bewegen voor ouderen Wandelen en fietsen in kader eenzaamheids- bestrijding Klussendienst in en om het huis Extra gezamenlijke maaltijden Financieel/administratief advies Spreekuur in dorp door een huisarts Uitleenpunt apotheek Telefooncirkel, i.s.m. met Rode Kruis Aantal leden 336, vrijwilligers 62 (incl. bestuur)
14
Leeftijdsopbouw ledenbestand
15
Belangrijk: goede PR
16
Vanaf eerste moment: laat zien dat je het écht meent Denk steeds vanuit de doelgroep: Leesbaar, overzichtelijk, eenvoudig taalgebruik Vorm: beetje speels, niet té Niet té modern, niet allerlei lettertypes, korpsen, cursiveringen e.d. door elkaar Doelgroep: geen tweets, geen facebook, wel e-mail, ca. 23% alleen per post Blijf in beeld Haal pers erbij, vooral HAH-bladen Wees betrouwbaar: doe wat je toezegt
17
Echt burgerinitiatief, op vraag gemeente Dorp kent sterke sociale cohesie Groot draagvlak: enquête en ledenaantal Breed bestuur met groot netwerk Goede public relations Open zenuw, maatschappelijk relevant Sterke focus, wervende missie Hoge snelheid, momentum vasthouden Dorpsondersteuner die integraal kijkt Diensten samen met de leden: enquête en prioriteitstelling Koppelt vragen leden aan oplossingen door gericht zoeken Waarin is Austerlitz Zorgt uniek?
18
Valkuilen Te ver voor de muziek uitlopen: leden echt laten sturen ‘Buurvrouw mag niet mijn billen wassen’ Vraagverlegenheid Vraaggericht blijven werken: goed consequent vasthouden In bestaande cultuur gezogen worden: onfhankelijkheid weg Beeldvorming overheid: gaat om bezuiniging
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.