Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna ter Linde Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Les volgen in een alternatieve leercontext
2
Waarover hebben we het? Uitgangspunten in regelgeving
Bestaande praktijken Kansen van de nieuwe regeling Workshop: interactief, input van jullie!
3
Uitgangspunten regelgeving: artikel 57 Niveaudecreet
Een leerling kan … Voorwaarden voor de leercontext: Kwaliteitsvolle leeromgeving Structurele inhoudelijke begeleiding Gebouw voldoet aan BHV Voorwaarden voor de academie: Toetsingsinstrument Opvolging leerproces: afsprakenkader Leerling evalueren Leerlingen informeren over mogelijkheid alt. Leercontext Geen private of publieke opleidingsverstrekkers!
4
Private opleidingsverstrekkers?
Memorie van toelicht Decreet Volwassenenonderwijs “Naast voormelde organisaties zijn er dan ook nog commerciële opleidingsverstrekkers waarvan het aanbod zeer divers is. Onder de commerciële opleidingsverstrekkers vinden we zowel een aantal ondernemingen terug die tot internationale groepen behoren, als een groot aantal eenmansbedrijven. In de private opleidingssector wordt ook veel op freelance basis gewerkt. Verder zijn er bedrijven waarvoor opleiding eerder een afgeleid product is van hun eigenlijke kernactiviteit (bv. informaticadienstverlening). Meer en meer bedrijven nemen het initiatief om de knowhow die ze op een bepaald domein hebben opgebouwd via een opleidingsdivisie te commercialiseren.”
5
Toetsingsinstrument Decreet: “De academie beschikt over een toetsingsinstrument dat door de onderwijsinspectie is gevalideerd om de kwaliteit van de leeromgeving te beoordelen”. met inspectie afgestemd, suggesties in omzendbrief: Niet in strijd zijn met decreet Rekeninghouden met context waarin academie zich bevindt Rekeninghouden met eigen APP Aftoetsen aan referentiekader voor onderwijskwaliteit Vaststellen art.-ped. Competenties begeleider in leercontext Vaststellen gegarandeerd beheersingsniveau leercontext (relevant voor opleiding leerlingen) Enkel criteria die kwaliteit van de leeromgeving garanderen zijn van toepassing! (dus niet: beperking van domein, beperking van regio, …
6
Mogelijkheden en beperkingen van alternatieve leercontext
Vanuit de praktijk in SAMWD Lier geven we een aantal mogelijkheden en valkuilen. Deze zijn mogelijk inspiratie bij het uittekenen van het toetsingsinstrument en het afsprakenkader. stap 1 voorzie een strakke opvolging vanuit de academie. (een coördinator) stap 2 Start niet zonder een doordacht toetsings- instrument en afsprakenkader.
7
Toetsingsinstrument 1 niveau van de vereniging
Onder leiding staan van een dirigent met professionele opleiding OF gerangschikt zijn in eerste afdeling of hoger van de provinciale wedstrijden Ter verduidelijking: met ‘professionele opleiding’ wordt bedoeld: in het bezit zijn van een diploma dat in de huidige structuur van het DKO als ‘voldoende geacht’ wordt beschouwd voor het geven van het vak ‘groepsmusiceren’ OF in het bezit zijn van een DKO- diploma ‘directie instrumentale muziek’ of ‘directie vocale muziek’.
8
Toetsingsinstrument 2 regelmatigheid
De vereniging engageert zich om leerlingen die in aanmerking komen toe te laten vanaf 1 september (cfr. de vakken GM in de academie), ongeacht de geplande concerten/wedstrijden van de vereniging. Wenselijkheid van deelname aan concerten of wedstrijden tijdens het eerste trimester kan afgesproken worden met de leerling, maar het bijwonen van de repetities is een vereiste. Nauwkeurig aanwezigheden bijhouden en de coördinator van de SAMWD tijdig verwittigen bij onregelmatigheden of stopzetting. Een tussentijdse aanwezigheidslijst moet op 1 feb aan de coördinator bezorgd worden.
9
Toetsingsinstrument 3 evaluatie
Tussentijdse evaluatie voor 1 februari, en eindevaluatie voor 15 mei bezorgen aan de coördinator van de SAMWD. Gebruik maken van het evaluatieformulier van de SAMWD en grondig invullen. (schriftelijke feedback)
10
Afsprakenkader met de verenigingen
Contract ondertekenen tussen vereniging en academie met vermelding van de deelnemende leerlingen. De vereniging neemt op eigen initiatief contact met de academie bij elke afwijking van het afgesproken traject. (dirigentenwissel, lln. niet meer regelmatig, andere frequentie van repetitie enz…) Jaarlijks minimum één vergadering met de verenigingen waarin de afspraken verfijnd worden en waarin de academie van de deelnemende verenigingen partners maakt.
11
ev. extra bepalingen in het afsprakenkader
De deelnemende verenigingen zien af van eigen onderwijs- activiteiten. (bv. eigen notenleerlessen) Op uitnodiging een optreden verzorgen tijdens een activiteit van de academie. Hiervoor wordt de vereniging tijdig gecontacteerd. (principiële bereidheid) De leerling kan gevraagd worden om deel te nemen aan een project in de academie. (principiële bereidheid)
12
Collegiale houding tussen academies
Hoe omgaan met 50% financiering in combinatie met alternatieve leercontext ? Wat als academies de alternatieve leercontext gaan ‘vrijstellingen’ ? Is er dus behoefte aan een afsprakenkader tussen academies ? (VerDi ?)
13
Tot slot Alternatieve leercontext heeft zeker mogelijkheden in de globale samenwerking met verenigingen. Maar vraagt grote waakzaamheid omdat er ook heel wat valkuilen zijn. Open vraag : art. 57 bevat heel wat vage bepalingen. - Met wie kan een samenwerking aangegaan worden ? - Hoe lln. informeren van dit (geconditioneerd) recht ? - Wat met de verschillende aanpak tussen academies ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.