Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Cliëntenraad Sociaal Domein
Werkbespreking raadscommissie Samenleving 22 februari 2018
2
Belang betrokkenheid stad bij beleidsontwikkeling en streven daarbij
Cliëntenraad Sociaal Domein om: Als gemeente het beleid te toetsen bij partijen met een andere invalshoek Ervaringen te gebruiken om beleid bij te stellen Streven: De CSD zo vroeg mogelijk in het proces betrekken bij beleidsontwikkeling. 22 februari 2018 Versie
3
Directe aanleiding voor de oprichting van Cliëntenraad Sociaal Domein
De drie decentralisaties in het sociale domein vragen om een samenhangende vorm van cliëntenparticipatie op de gebieden: Participatie / werk Zorg / welzijn & Jeugd 22 februari 2018 Versie
4
Historie Voorheen bestond:
cliëntenraad SZW re-integratie, bijstand, schuldhulpverlening & Wmo Haags Wmo netwerk Wmo-voorzieningen In een werkgroep is in 2015 de nieuwe structuur ontwikkeld: Bestaande uit leden cliëntenraad SZW, Haags Wmo netwerk en medewerkers diensten OCW en SZW. De werkgroep adviseerde het opzetten van een Cliëntenraad bestaande uit deelraden en een raad voor domein overstijgende thema’s 22 februari 2018
5
Organisatie Cliëntenraad Sociaal Domein
Cliëntenraad Sociaal Domein gestart in 2016 (2015 opstart) Bestaat uit: 1 brede raad & 3 deelraden (werk, zorg & jeugd) Brede raad adviseert over overstijgende thema’s: o.a. advies, informatie & toegang, dienstverlening, innovatie, cliëntondersteuning 3 deelraden adviseren over meer specifieke onderwerpen op basis Participatiewet, Wmo 2015 & Jeugdwet 22 februari 2018
6
Uitgangspunten Cliëntenraad Sociaal Domein
Advisering aan het college over ontwikkeling, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid en advisering aan het college over voorgenomen college- en raadsbesluiten Signalering aan de diensten van knelpunten in de uitvoering van beleid of maatschappelijke ontwikkelingen waar het huidige beleid onvoldoende op inspeelt Formele borging van cliëntenparticipatie Vertegenwoordigende functie/draagvlak (representatief voor cliëntgroep(en) in de stad) 22 februari 2018 Versie
7
Taak & werkwijze Cliëntenraad Sociaal Domein
Invullen van wettelijke adviestaak, bv. op verordeningen P-wet of Wmo-beleidsplan aan het college en vastgelegd in regeling CSD Ook ongevraagd adviseren over onderwerpen, bv. schulden, aansluiting 18-/18+ aan het college of betrokken diensten Agenda wordt gezamenlijk bepaald CSD krijgt ondersteuning vanuit gemeente Goede resultaten, bijv. 18-/18+, warme overdracht bij verhuizing naar andere gemeente, vormvrije Wmo formulier. 22 februari 2018
8
Werkwijze Cliëntenraad Sociaal Domein - vervolg
Werkwijze Brede Raad, deelraden Participatie en Wmo komt overeen: Per vergadering een gedeelte vooroverleg (alleen leden raad) en een gedeelte vergadering met de gemeente (directies OCW en SZW). Deelraad Jeugd (Platform JONG doet mee!) eigen werkwijze: Jongeren gaan in gesprek met elkaar, de gemeenten binnen Haaglanden en jeugdhulpaanbieders Gesprekken tussen jongeren, eigen onderzoeken en activiteiten Uitdaging: de juiste werkvorm vinden per onderwerp. 22 februari 2018 Versie
9
Op andere wijze partners betrekken bij ontwikkeling beleid
De inspiratienota van Delen achter de duinen Raad van Kinderen denkt mee over armoedebeleid Schuldenlab070: samenwerking met publieke en private partners Wmo: Haagse Cirkel: ontwikkelen van een werkmethode voor co-creatie in zorg en welzijn Den Haag seniorvriendelijke stad: ouderen en professionals betrekken bij uitvoering van beleid, bijv. conferentie Age Friendly city in okt. ’17 Input ophalen bij burgers en professionals voor Wmo plan 2018 22 februari 2018 Versie
10
Welke mogelijkheden zijn er voor burgers ?
Contact met consulenten Klachten- en bezwaarprocedure Ombudsman Telefonische klanttevredenheidsonderzoeken Project: ‘Leren van klantsignalen’ Stadskamer Contact met de Cliëntenraad Sociaal Domein middels het contactformulier op 22 februari 2018 Versie
11
Heeft u nog vragen ? 22 februari 2018
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.