De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek gebiedsgericht werken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek gebiedsgericht werken"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek gebiedsgericht werken
Gemeente Oss November 2017

2 onderzoeksvragen Hoe is het beleid rondom gebiedsgericht werken vormgegeven? Wat zijn de ervaringen van de intern en extern betrokkenen* met de gebiedsgerichte aanpak? Wat zijn de resultaten en opbrengsten van gebiedsgericht werken en staan deze in verhouding met de kosten van gebiedsgericht werken? Wat zijn de lessen voor de toekomst? * college, raad, team wijkzaken, IBOR, vakafdelingen, dorps- en wijkraden, kernraden, inwoners (‘achterban’), maatschappelijke partners (politie, welzijnswerk, woningcorporatie) en eventuele andere relevante partners Focus: Deze raadsperiode

3 onderzoeksaanpak Deskresearch Vragenlijst burgerpanel
Vragenlijst onder interne en externe betrokkenen Interviews met interne en externe betrokkenen BP: bekendheid, 839 inwoners benaderd, 276 ingevuld (33%) EIEB: ervaringen, 416 benaderd, 204 ingevuld (49%)

4 beleid Ambitie uitgesproken in coalitieprogramma; aanpak is ‘beleidsarm’ Formele status wijk- en dorpsraden vastgelegd, maar sluit niet aan bij de (diversiteit in) werkwijze Gemeentelijke werkwijze niet integraal op papier Geen overzichtsdocument plannen en projecten Coalitieprogramma : ‘minder top-down oplossingen bedenken en meer samenwerken met het veld vanuit de maatschappelijke vraag’ Wel: profiel wijkcoördinator, kanteling in stukken organisatieontwikkeling Foei

5 beleid Ambitie uitgesproken in coalitieprogramma; aanpak is ‘beleidsarm’ A) maatwerk is belangrijker dan vastgelegde procedures en jaarlijkse rapportages B) gebiedsgericht werken kan alleen met een vaste werkwijze die door iedereen wordt gevolgd Wel: profiel wijkcoördinator, kanteling in stukken organisatieontwikkeling

6 doelen Doelen breed gedragen door direct betrokkenen; invulling op detailniveau verschillend Verbeteren leefbaarheid en versterken burgerbetrokkenheid Verschillen in invulling bijten elkaar niet vanwege verband tussen doelstellingen en onderling begrip Verkleinen afstand gemeente en inwoners, inhoudelijke verrijking en versterken integraal samenwerkingsnetwerk Ambtenaren die minder direct te maken te hebben met de gebiedsgerichte aanpak hebben doelstellingen minder scherp binnen de gemeente de nadruk meer ligt op burgerbetrokkenheid, waar wijk- en dorpsraden primair zich richten op verbeteren van leefbaarheid

7 burgerbetrokkenheid Waardering voor vrijwilliger; bredere burgerbetrokkenheid blijft achter Veel waardering voor vrijwillige inzet van relatief kleine groep van zeer betrokken inwoners Burgerbetrokkenheid verbreden met behoud van inzet huidige participanten Méér betrokkenheid betekent meer bekendheid en grotere slagkracht wijk- en dorpsraden Formele en structurele vorm lijkt drempel om actieve rol op te pakken; voorkeur voor ad hoc, informeel en kortdurend Niet meer DR en WR overslaan (onbekendheid/ geen meerwaarde)

8 burgerbetrokkenheid Waardering voor vrijwilliger; bredere burgerbetrokkenheid blijft achter De gemeente moet meer tijd besteden aan het activeren van inwoners die nog niet actief zijn De gemeente moet meer tijd besteden aan het ondersteunen van de actieve inwoners Niet meer DR en WR overslaan (onbekendheid/ geen meerwaarde)

9 adviesfunctie Lage burgerbetrokkenheid biedt uitdagingen voor representativiteit, en indirect voor adviesfunctie Méér betrokkenheid betekent meer bekendheid en grotere slagkracht wijk- en dorpsraden  belasting en afspiegeling achterban Méér adviezen en representatieve adviezen  impact op beleidsvorming nog relatief beperkt Sommige raden kiezen voor adviesfunctie op participatieproces taken meer verdeeld worden en vergroot dit de potentiële advieskracht van de wijk- en dorpsraden  nu nog keuzes maken lastig een goede afspiegeling van de wijk of het dorp te selecteren (allochtonen, jongeren, lager opgeleiden, maar óók buurten)

10 Maatschappelijke partners
Maatschappelijke organisaties werken goed samen, maar wel in een ‘tweede spoor’ Intensieve samenwerking tussen (gemeente en) professionele partners in het maatschappelijk middenveld Kruisbestuiving met de wijk- en dorpsraden is op afroep en minimaal, mede door onbekendheid contactpersonen en mogelijke meerwaarde.

11 wijkcoördinatoren Wijkcoördinatoren vormen belangrijke succesfactor; borging werkwijze verdient aandacht Wijkcoördinator is verbinder; aanspreekpunt Wijkcoördinator is kennispartner; lokale kennis voor ambtelijke organisatie, kennis van organisatie voor wijk- en dorpsraden Wijkcoördinator is aanjager; ‘luis in de pels’ om gebiedsgericht en integraal te werken Breed functieprofiel, weinig sturing en afstemming: invulling taken verschilt sterk  samenwerking zorgt voor lerend vermogen en meer uniformiteit Ambtelijke organisatie zit in kanteling, maar er is nog een lange weg te gaan Coalitieprogramma; minder top-down denken en werken vanuit maatschappelijke vraag Kanteling (ruimte bieden voor burgerparticipatie, waken voor te strakke kaders of de regierol van de gemeente) nog niet voltooid; te vaak nog een ‘afvinkoefening’, potentie onderschat Naast inhoudelijke ruimte ook procesmatig ruimte bieden: burgerparticipatie kost tijd

12 wijkcoördinatoren Wijkcoördinatoren vormen belangrijke succesfactor; borging werkwijze verdient aandacht wijkcoördinatoren zijn er vooral voor de wijk en dorpsraden wijkcoördinatoren zijn er voor alle inwoners

13 college College steunt gebiedsgerichte aanpak, maar kan dit actiever uitdragen succesverhalen met name in samenwerking met professionele partners uit het maatschappelijk middenveld samenwerking met inwoners complexer; waardering voor vrijwillige inzet prettig dat college inhoudelijk niet te sturend opereert tijdens participatie, maar zichtbaarheid in wijk/dorp kan groter actief uitdragen en intern afdwingen van aanpak wordt wel eens gemist prettig is dat de wethouders meer op afstand staan en niet te sturend opereren

14 gemeenteraad Gemeenteraad opereert op afstand
Raadsleden sporadisch bij wijk- en dorpsraadvergadering. Formaliteit zit volksvertegenwoordigende niet in de weg. Wordt doorgaans veel waarde gehecht aan advies; lastig om adviezen op waarde te schatten Controlerende taken: geen meetbare informatie beschikbaar over de effecten van de aanpak. Geen afspraken over monitoring en evaluatie op papier. Vergaderingen zijn en blijven a-politiek Constructie waarin de wijk- en dorpsraden adviseren aan het college én het relatief lage aantal inhoudelijke adviezen

15 gemeenteraad Gemeenteraad opereert op afstand
gebiedsgericht werken is voor de raad vooral van belang om contact te houden met de gemeenschap gebiedsgericht werken is voor de raad vooral van belang om gebiedspecifieke informatie op te halen Vergaderingen zijn en blijven a-politiek Constructie waarin de wijk- en dorpsraden adviseren aan het college én het relatief lage aantal inhoudelijke adviezen

16 toekomst Voedingsbodem voor vernieuwing Breed draagvlak voor innovatie
Huidige samenleving vraagt om andere structuren en communicatie-strategieën (social media en thematische werkgroepen) Uitdaging: kennis en organisatiekracht vrijwilligers behouden én drempel burgerbetrokkenheid verlagen Rol van dorps- en wijkraden: baat bij zicht op agenda en aanpak wijk- en dorpsraden, zonder behoefte proces te procedureel te maken

17 toekomst Moed en commitment nodig voor succesvolle doorontwikkeling
Bij (grotendeels) behouden van huidige structuur zijn substantiële investeringen in functioneren wijk- en dorpsraden noodzakelijk (beleidsruimte, budget en ondersteuning) Bij herzien structuur komt inhoudelijke input via regulier participatieproces (werkgroepen e.d.) en kunnen raden verder als adviesorgaan op participatieproces. Minder belasting (expertise en representativiteit), lagere drempel. Géén stap terug, maar stap vooruit: garanties vanuit gemeente deskundigheid in te winnen, initiatieven te ondersteunen en achterban te benaderen


Download ppt "Onderzoek gebiedsgericht werken"

Verwante presentaties


Ads door Google